Het frame van de Scor 4060 ziet er niet alleen tof uit, maar heeft ook een doordacht ontwerp volgens de makers. Zonder al te diep in suspensietheorie te duiken, is het goed om te weten dat de mountainbike een lower-link activated suspension heeft. Daardoor ontstaat wat ze ook wel een virtual pivot point noemen. Je ziet het vooral aan de achterdemper die als het ware direct aan de achterbrug vastzit en bijna horizontaal in het frame ligt. Voordeel van zo’n systeem is een laag zwaartepunt en de grote mate van afstelmogelijkheden.
Prijzige all mountain bike
Scor is een Zwitsers merk, dat zich geheel richt op mountainbikes. Ze voeren op dit moment drie verschillende type mountainbikesbikes. Een trail, all mountain en enduro model, waarvan de laatste twee ook als e-MTB mogelijk zijn. De 4060 is de all mountain, hoewel ze zelf niet persé dat label erop plakken. Voor de achtervering kan je afhankelijk van je wensen kiezen voor 140 tot 160 mm travel. De Lyrik Ultimatie voorvork in deze uitvoering is 150 mm, met Flight Attendent – het volautomatische compressie systeem van RockShox.
De geometrie kun je net als de travel achter aanpassen met een flip chip. De balhoofdhoek verandert dan tussen 64,5 en 65,5 graden. De zitbuishoek wordt (effectief) 78,5 of 78 graden. In de geometrie tabel onderaan de pagina zie je ook de zitbuishoeken als je anders meet. Dat geldt ook voor de bovenbuis en wielbasis die je aanpast met de flip chip. Kortom je kunt de 4060 ST volledig naar wens aanpassen.
De beste uitvoering van de 4060 ST, de Scor 4060 ST LTD, kost 8.999 Zwitserse Frank. Dat is omgerekend zo’n € 9.700,-. Niet zo gek voor een topmodel, maar wel opvallend is de keuze voor een mechanische SRAM groep. De meeste topmodellen worden afgemonteerd met een AXS elektronische groep, maar hier vinden we de mechanische uitvoering van een SRAM X01. Wel elektronisch is natuurlijk de Fligh Attandent. Al met al is de mountainbike echt wel even iets anders dan normaal.
Meer bij Scor.