Oerhollands, dat is misschien wel het eerste dat me te binnen schiet als ik de naam van dit bandenmerk hoor. Sinds 1908 zijn ze bezig met verschillende rubberproducten en tegenwoordig kennen we ze vooral van hun autobanden, fietsbanden en banden voor de agricultuur. Voor de serieuze mountainbiker heeft het de Black Panther en Spotted Cat banden in verschillende uitvoeringen in het assortiment. De Spotted Cat Superlite is op papier de snelste band voor de XC rijder, en daar zijn we de afgelopen periode mee op pad geweest.
Licht profiel en licht gewicht
Deze Vredestein Spotted Cat Superlite, doen hun naam eer aan en wegen met 485 gram een stuk minder dan andere modellen in dit segment die al snel boven de 600 en soms zelfs 700 gram uitkomen. Dit komt wel met een kanttekening dat het advies van Vredestein is om deze banden met binnenband te rijden omdat ze niet tubeless ready zijn. De band voelt heel soepel en dat merk je ook bij het monteren, want dat gaat heel eenvoudig en zonder gereedschap. De band is 120 TPI en is daarmee ook voelbaar dunner dan een tubeless band. Voordeel van het rijden zonder tubeless vind ik de eenvoud van het monteren en wisselen, zonder dat je met tubeless sealant in de weer bent. Het gaat sneller, de band is direct luchtdicht en wanneer je toch een ander band wil monteren heb je geen geknoei met overblijfselen van de sealant, of ventielen die niet goed luchtdicht sluiten. Redenen voor veel mountainbikers om gewoon met een binnenband te blijven rijden.
Het profiel van de band bestaat uit veel en kleine driehoekige nopjes, waarmee de band geschikt is voor droge omstandigheden en losse bosgrond. De buitenste rij met nopjes, op de schouder van de band is wat hoger en hoekiger vormgegeven, zodat je ook in de bocht goede grip hebt. Ik rijd de 2.2 inch brede versie van deze band, die ook in 2.0 inch beschikbaar is. Vredestein maakt bij deze band gebruik van het Tricomp principe. Dit ken je wellicht van de racefietsbanden en ze maken hierbij gebruik van drie verschillende hardheden van het rubber. Zo is het rubber in het midden van de band harder en aan de zijkant wat zachter, zodat het meer grip kan leveren in de bochten.
Aftasten
De eerste rit is het even aftasten qua bandenspanning, omdat ik normaal gesproken met tubeless banden rijd. Ik besluit om weg te rijden met 1.7 bar in de banden, waar ik er normaal 1.4 bar inpomp. Wat meteen opvalt bij het wegrijden, is dat deze band heel licht loopt. Dat merk ik al bij het wegrijden over het asfalt en ook het gravelpad naar de eerste serieuze single track loopt heel makkelijk. De hogere snelheid is geen probleem in de bochten van de gravelpaden.
Als de ondergrond wat ruiger wordt, merk ik dat deze bandenspanning wat aan de hoge kant is doordat het wat stuitert. Niet heel gek natuurlijk, want op 55 mm is 0.3 bar extra toch een behoorlijk verschil. Ik laat op gevoel wat lucht uit de banden en vervolg de mountainbike route. De banden blijven heel licht lopen, en je voelt dat de soepele band veel grip houdt over boomwortels en de rockgarden. Ik heb niet het idee dat ik met een binnenband rijd. Als ik thuis kom, meet ik de bandenspanning en kom ik uit op 1.4 bar. Daarmee is de bandenspanning gelijk aan de spanning als ik met tubeless banden rijd.
Snel, droog en stevig
De banden zijn zoals gezegd voor droge ondergrond en dat merk je ook vrij snel wanneer ik er mee in de modder ga rijden. Na een paar regenachtige dagen ligt het bos er nat bij en dan merk je dat de band wat meer glijdt en onvoldoende grip heeft in de modder. Als de ondergrond hard en vochtig is, levert dit overigens geen problemen op en zeker bij een mountainbike route met veel kombochten houdt de Spotted Cat zich prima.
Met de band in combinatie met binnenband fiets ik in het Duitse Willingen de marathon. Een marathon met lange klimmen over zogeheten shötterweg en afdalingen met wat ruigere stenen en boomwortels. De voorspellingen zijn droog en op papier de ideale omstandigheden voor de Spotted Cat. Vanwege het ruigere terrein en scherpe stenen in de afdalingen fiets ik met een hogere bandenspanning dan de 1.4 bar waar ik in Nederland mee rijd. Ik ga met 1.6 bar van start en het zorgt wel voor een gezonde spanning. Ik ben benieuwd of dit niet te zacht zal zijn op dit terrein in combinatie met een binnenband. De band geeft geen krimp en zeker de lange klimmen en tussenstukken over asfalt zijn deze lichtlopende banden erg fijn.
Specificaties
Vredestein Spotted Cat
Afmeting: 2.20 x 29 inch (55 mm breed) ook verkrijgbaar in 2.0 x 29 inch
Prijs: € 54,95
Gemeten gewicht: 485 gram
TPI: 120
Conclusie
Deze Spotted Cat van Vredestein is een hele fijne band, waarbij je vergeet dat je met een binnenband rijdt. Hij is erg soepel en dat zorgt voor veel grip in bochten en over obstakels als het droog is. Ook bij vochtige bosgrond kan deze band prima uit de voeten, maar vochtige obstakels moet je wat voorzichtiger nemen. Het kan een nadeel zijn, dat een klein gaatje niet wordt gedicht door de tubeless sealant maar het grote voordeel vind ik dat je weer ‘ouderwets’ eenvoudig een band kan monteren. En mocht je toch tubeless willen rijden, heeft Vredestein ook een tubeless variant van de Spotted Cat.
Meer info via Vredestein