Review: Trek Procaliber 9.7 AXS Gen 3 hardtail

Zo, die valt lekker op! Deze mooie bordeaux-rode Trek Procaliber 9.7 met chrome decals oogt erg goed. Carbon Red Smoke noemen de Amerikanen deze kleurstelling die ze het topmodel van de Procaliber serie hebben meegegeven. Wat naast de kleur direct opvalt, is de grote opening in de sloping bovenbuis van het frame. Geen IsoSpeed meer, maar een nieuwe techniek om de trillingen in de achterkant van deze hardtail te absorberen, IsoBow. Ik ben benieuwd hoe dat rijdt.

Het hardtail topmodel: Trek Procaliber 9.7

Als we de fiets ophalen, vertelt Martin van Trek dat deze Procaliber 9.7 het topmodel uit de Procaliber range is. Verrassend, omdat deze Procaliber is uitgerust met SRAM GX Eagle AXS, een RockShox SID voorvork en Bontrager Kovee Elite 30 carbon wielen. Een afmontage waarbij niet de duurste onderdelen uit alle productgroepen worden gebruikt, zoals je wel zou verwachten bij een topmodel. Het frame is dan wel weer gemaakt van OCLV Mountain carbon, dat ook gebruikt is bij de duurste mountainbikes van Trek. Dat geldt ook voor de lichtgewicht Bontrager RSL cockpit.

De gedachtengang hierin klinkt overigens wel logisch. Wedstrijdrenners kiezen in 99% van de gevallen voor een full suspension, waar recreatieve mountainbikers vaak om budget technische redenen voor een hardtail kiezen. De enkele wedstrijdrenner die wel een hardtail rijdt, zal een frame zelf opbouwen of deze 9.7 nog wel wat willen tunen. Al misstaat deze Procaliber 9.7 met full carbon wielen en draadloos schakelen ook zeker niet aan de start van een wedstrijd.

Deze Procaliber sluit qua prijs aan op de Supercaliber-range. De full-suspension Supercaliber is verkrijgbaar vanaf 3.999,-, terwijl dit topmodel Procaliber € 4.499,- is. De derde generatie Procaliber is verkrijgbaar vanaf € 1.999,- en een losse carbon frameset is € 1.499,-. Hiermee heeft Trek een complete en overzichtelijke range aan mountainbikes tussen de € 1.999,- en € 12.999,- voor een Trek Supercaliber SLR 9.9 met Flight Attendant. De gehele range van de derde generatie Trek Procaliber kwam bij de lancering al voorbij op onze site.

Netjes afgemonteerde hardtail

De Trek Procalber 9.7 heeft dus het OCLV Mountain carbon en de volledig geïntegreerde Bontrager RSL cockpit. De remmen zijn een set SRAM Level Bronze met vier remzuigers, in combinatie met de draadloze SRAM Eagle GX AXS derailleur en SRAM AXS Pod shifter. Hij heeft een 34-tands voorblad gecombineerd met een 10-52 cassette. De 150 mm dropper-post is de Bontrager Line en de voorvork is de RockShox Sid met 120 mm veerweg. Links op het stuur zit een dubbele remote waarmee je de voorvork kan locken en de dropper kan bedienen. Met de 120 veerweg en 150 mm bereik van de dropper kan je toch serieus aan het werk met deze Procaliber.

De wielen zijn de Bontrager Kovee Elite 30 carbon met 29 mm interne breedte en Rapid drive 108 naven. Er zijn Pirelli Scorpion XC RC banden van 2.4 inch gemonteerd. Dit geldt overigens specifiek voor onze testfiets, want de Procaliber bikes worden geleverd met hun eigen tubeless ready 2.4 inch Bontrager Saint-Anne RSL XR banden. Deze zullen dan volledig zwart zijn, in plaats van de gumwall banden zoals ze op de website van Trek staan. En als ik eerlijk ben vind ik bij deze kleur fiets een paar volledig zwarte banden ook mooier dan banden met bruine wangen. Het gewicht van de Trek Procaliber 9.7 komt op onze weegschaal tot 10,56 kg voor maat M/L.

Fijne geometrie en ESI grips

De eerste meters met de Procaliber doen me weer beseffen hoe lekker direct en strak zo’n hardtail reageert. Zeker als je, zoals ik, vooral op fully’s rijdt, is dat in het begin even wennen. Het frame van de Procaliber heeft een agressieve geometrie met een korte balhoofdbuis van 90 mm en een stijle zitbuis van 72 graden in maat M/L. Hierdoor zit ik lekker sportief op de fiets en daar houd ik wel van.

Door de relatief luie balhoofdhoek van 67 graden en de Rockshox SID voorvork met 120 mm veerweg voelt de fiets goed in balans. Je zit diep en tegelijkertijd ook gecentreerd boven het bottom-bracket. Door deze geometrie met lange veerweg en luie balhoofdhoek is de wielbasis 1155 mm. Dit is best lang, en de fiets voelt dan ook erg stabiel. Als je deze naast zijn voorganger zet, is de wielbasis maar liefst 37 mm langer. Een ander simpel puntje waar ik wel blij van word, is dat Trek ervoor kiest om de fiets met ESI grips uit te rusten. Wat mij betreft nog altijd een van de fijnste grips voor op je MTB en vaak bij mij het eerste dat ik vervang aan een fiets. Bij deze Procaliber is dat dus niet nodig.

Stabiel en in balans

Zoals altijd pak ik als eerste ritje de plaatselijke mountainbikeroute op een steenworp van m’n voordeur. Dit is de route op en rond het Hulsbeek, waar eind september het NK Mountainbike was. Als ik de route opdraai wordt ik er vrij snel aan herinnerd hoe het is om op een hardtail te rijden, als ik wat lomp over de eerste paar boomwortels stuiter. Door de vele kilometers op een fully ben ik wel een beetje een luie mountainbiker geworden. Niet dat ik mijn rondjes zittend afwerk, maar zo vergevingsgezind als een fully is een hardtail natuurlijk niet.

Zoals gezegd voelt de Trek Procaliber 9.7 lekker stabiel. Daarbij stuurt hij scherp en direct. De Bontrager RSL cockpit heeft een ‘stuurpen’ van 70 mm die met een hoek van -13 graden behoorlijk diep is. Ook hier voelt de balans erg goed door dit te combineren met de luie hoek in het balhoofd en de langere wielbasis. Hiermee heb je een heel stabiele fiets, met sportieve houding en stuurgedrag. Waar ik iets minder enthousiast van word zijn de banden, want die lopen wat zwaar en hebben in de vochtige, herfstachtige omstandigheden minder grip dan ik zou willen. De Prowall uitvoering van de Pirelli Scorpion RC XC hebben een verstevigd karkas voor betere lekprotectie. Handig, maar het resulteert wel in een band die minder soepel aanvoelt. Zoals gezegd geldt dit alleen voor onze testfiets, want Trek monteert de Procaliber voor de klant af met hun eigen Bontrager Sainte-Anne RSL XR banden.

Het schakelen met de SRAM GX Eagle AXS groepset is snel en direct. Ik heb zelf even de voorkeur van het schakelen aangepast naar multishiftmodus, maar dat is een persoonlijke keuze. Het schakelen gaat soepel en de bediening en snelheid doen niet onder voor duurdere modellen. Dat vind ik wel bij de SRAM Level bronze remmen, waarbij ik een beetje remkracht mis wanneer ik accuut wil remmen. Voor het aanremmen bij een bocht, of het doseren bij technische passages, gaat dit goed en reageren de remmen zoals je mag verwachten. Maar bij een noodstop, of hele steile afdaling moet ik iets harder in de remmen knijpen om controle te houden, dan ik gewend ben van de SRAM Leve Ultimate remmen.

IsoBow vibratiedemping

De nieuwe IsoBow-techniek die Trek met deze Procaliber introduceert, valt goed op. Net voor de zadelpen zit er een ruime opening in de bovenbuis, die ervoor moet zorgen dat er een lichte flex in het frame mogelijk is. Als je de fiets van de zijkant bekijkt, is dit overigens niet te zien. Voorheen maakten ze bij Trek gebruik van het IsoSpeed principe, waardoor trillingen en schokken konden worden geabsorbeerd, zodat de heftigste schokken werden gefilterd. Het IsoBow systeem moet hetzelfde effect geven, maar met minder gewicht doordat er geen ‘decoupler’ meer nodig is, maar er gebruik wordt gemaakt van de flex van de carbonconstructie.

In eerste instantie merk ik het IsoBow principe niet bewust. De Trek voelt aan als een echte hardtail, waarbij de demping vooral in de banden zit. Waar ik bij de IsoSpeed wel een lichte vorm van demping voelde, ervaar ik dit bij de IsoBow constructie niet. Nog niet, blijkt als ik even later op een 100% hardtail zit. Want dan merk je wel een verschil tussen een hardtail en deze hardtail met IsoBow vibratiedemping die toch net de scherpe kantjes eraf haalt. Toch een knap stukje techniek van de ontwikkelaars bij Trek, om de carbonconstructie zo te ontwikkelen dat het een lichte vorm van demping kan bieden. Terwijl je het racegevoel blijft houden. Het IsoSpeed systeem had iets meer flex dan de IsoBow, maar dit systeem is lichter.

Zwevende achterrem en eigen dropperpost

De demping van vibratie zie je in zekere zin ook terug bij de plaatsing van de achterrem. De remklauw wordt namelijk met één bout op het frame bevestigd, terwijl de tweede bout op een verlengstuk van de achteras zit. Hierdoor komt de remklauw vrij te staan van het frame waardoor schokken en trillingen de remkracht niet moeten kunnen beïnvloeden. Qua remmen voel ik geen merkbaar verschil ten opzichte van een remklauw die volledig op het frame is gemonteerd.

Het ML frame komt met een Bontrager Line dropperpost met 150 mm bereik. Als we in het Trailpark in Winterberg rijden komt deze goed van pas, al moet ik wel even wennen aan de dubbele bediening van de lockout en dropper. Deze zit links op het stuur, waar de bovenste knop de voorvork locked, en de onderste knop de dropper-post bedient. Zeker de eerste keer is dit een lastige verwarring, want ik pak de wortelafdaling met een gelockte voorvork en een zadel op de normale hoogte. De dropper-post werkt, als je de juiste knop gebruikt, goed en de dropper-travel van 150 mm is meer dan genoeg voor een hardtail XC.

Specificaties Trek Procaliber 9.7 AXS Gen.3

Trek Procaliber 9.7 AXS Gen.3
Frame: OCLV Mountain carbon met IsoBow
Voorvork: RockShox SID (120 mm veerweg)
Wielen: Bontrager Koveel Elite 30
Banden: Pirelli Scorpion XC RC ProWall (tubeless)
Versnellingen: SRAM GX Eagle AXS
Crankset: SRAM GX Eagle 34T (170 mm)
Cassette: SRAM Eagle 10-52
Dropperpost: Bontrager Line dropper 150 mm
Cockpit: Bontrager RSL
Remmen: SRAM Level Bronze
Gewicht: 10,56 kg (zelf gewogen)
Prijs: € 4.499,-

Conclusie

De jongste generatie van de Trek Procaliber is een lekker directe en strakke mountainbike. Het rijdt als een echte hardtail, waarbij de IsoBow ongemerkt de ergste trillingen absorbeert. Dit merk je pas echt nadat je op een hardtail zonder vibratie demping hebt gereden. De nieuwe geometrie in combinatie met de 120 mm veerweg bij de voorvork, zorgt voor een heel fijn gebalanceerde fiets. Aan de voorkant is hij heel wendbaar en direct, zonder dat hij nerveus aanvoelt. Aan de achterkant is hij dan weer lekker stijf, reageert hij direct bij het aanzetten en voelt de fiets heel stabiel. Dit komt deels door de luie balhoofdhoek, terwijl je door de steile zitbuishoek en negatieve stuurpen wel een lekker agressieve houding hebt.

De nieuwe insteek van Trek in hun gehele mountainbike line-up vind ik een logische keuze, en dit topmodel onder de hardtails is voor de Nederlandse markt een ideale mountainbike. Persoonlijk zou ik kiezen voor een setje andere banden, en de die-hard wedstrijdrenner zal wellicht kiezen voor een duurdere voorvork. Maar dit ’topmodel’ is, gezien de prijs van € 4.499,- een hardtail waarmee je zowel in het wedstrijdcircuit, als recreatief gezien mag worden.

Meer info via Trek