In navolging van de custom bike build die we eerder publiceerden, testen we natuurlijk ook de onderdelen die je op deze Trek Procaliber vindt. In dit artikel alles over de remmen. De Motive Ultimate is het topmodel uit de range XC-remmen van SRAM en wij ontvingen die in de Expert Box. In die box niet alleen alle accessoires en gereedschappen die je nodig hebt, maar ook een toffe lichtgroene kleursamenstelling.
4 zuigers
Met de komst van deze nieuwe remmen, stapt SRAM ook af van 2 zuiger remklauwen zoals die eerder op de Level zaten. In de extremere vormen van mountainbiken, zoals trail en enduro, al heel gangbaar, maar omwille van het gewicht heeft de cross country mountainbike nog lang 2 zuiger klauwen gehad. Toch zie ik alleen maar pluspunten. Remmen met 4 zuigers remmen namelijk veel krachtiger en zijn beter doseerbaar. Doordat de remblokken iets groter zijn, gaan ze ook iets langer mee.

In onze Expert Box vinden we niet alleen de remmen in opvallende kleursamenstelling, maar ook extra schijven, verschillende soorten remblokken, multitool, een ontluchtingskit speciaal voor de nieuwe minerale olie en extra adapters om de grootte van de schijfrem af te stemmen op de maat van het frame. Een complete set dus, waar je echt op niet misgrijpt. Een normale set Motive Ultimate kost € 600,- exclusief schijven.

De lichtgroene accentkleur van de remmen is misschien wel geïnspireerd op de kleur van de nieuwe olie. Met het uitbrengen van deze nieuwe serie remmen is SRAM helemaal overgestapt op minerale olie. In samenwerking met het oliemerk Maxima ontwikkelden ze een vervanging voor de Dot 5.1 synthetische olie. De keuze voor andere olie, vraagt ook om een andere ontluchtingskit, die we gelukkig meegeleverd krijgen in de Expert Box.
Montage
Het installeren van de remset gaat eigenlijk net zo als voorgaande uitvoeringen. In dat opzicht niks nieuws. Toch spreekt het nieuwe design wel voor zich. Ik was al erg te spreken over de Stealth look en ergonomie van eerdere remhendels en gelukkig heeft SRAM dat behouden. In dat ontwerp gaan de hendels namelijk zo veel mogelijk op in de cockpit. Het oliereservoir is parallel aan het stuur geplaatst. Daardoor kunnen de kabels ook parallel aan de cockpit worden geplaatst (zonder boog) en via de kortste weg naar de vork of door het frame lopen. Resultaat is een hele nette cockpit.

Het ontwerp van de remklauwen is wel compleet vernieuwd. Eerder waren de remklauwen voorzien van wat meer ronde vormen, maar die robuuste industriële uitstraling van de remhendel vind je nu nog duidelijker terug in de remklauw. Zeker met deze limited edition kleursamenstelling krijgt de rem een uitgesproken en stoere uitstraling. Mocht de kleur trouwens niet passen bij jouw mountainbike, dan zijn de remmen er ook gewoon in zilver/zwarte kleuren.

In dit topmodel maakt SRAM gebruik van verschillende materialen. Zo vinden we titanium hardware in de remset, maar is de remhendel gemaakt van mooi afgewerkt carbon. Ook de reach adjuster vind ik een aangename toevoeging, waarmee je zonder sleutels makkelijk de afstand van de remhendel tot het stuur bijstelt. Verder is de ergonomie van de hendels gelijk gebleven. Die was al goed, maar er is wel een direct-link verbinding tussen de zuiger en de hendel gekomen, die de krachtopbouw bij het intrekken meer lineair maakt, waar dat eerder progressiever was.
In praktijk
Het oog wil wat, maar belangrijker bij remmen: de functionaliteit. En die is dik in orde. Op eerdere edities van de SRAM-remmen (oudere Level) was het commentaar dat ze wat aan de luie kant reageerden. Een beetje zompig. Nou was dat met de laatste generaties Level al een stuk beter en met de komst van deze nieuwe minerale uitvoering, is de directheid nog beter geworden.

Hoewel een 2 zuiger klauw dan wellicht iets lichter is, mis ik die uitvoering niet. De voordelen van een 4 zuiger klauw zijn namelijk veel groter. Het remoppervlak dat de schijf raakt, is groter waardoor je meer kracht kunt uitoefenen op de schijf. Ook is de hitteafvoer beter, omdat de kracht over meer materiaal wordt verdeeld. Zeker als je veel en hard moet remmen, zoals bijvoorbeeld in een wedstrijd, is dat meer waard dan die paar gram lichtere remmen.
De nieuwe SRAM Motive Ultimate lossen dan ook volledig mijn verwachtingen in. Met weinig kracht en veel souplesse op de remhendel, controleer ik de kracht opvallend genuanceerd. Daarbij is de rem van SRAM echt weer een flinke stap verbeterd. Ook als ze warm worden, blijft de remkracht opvallend goed. Of ik nou subtiel rem, of krachtig, de rem blijft goed te doseren en ik heb het gevoel dat ik nog ‘wat over’ heb.

Als er zand of stof op de schijven komt, is dat binnen een mum van tijd tussen de schijven vandaan. Soms blijven er wat grove zandkorrels in de organische remblokken achter. Die pers ik vermoedelijk in de blokken tijdens het remmen, waardoor de schijven blijven schrapen. Dat komt dan waarschijnlijk doordat er juist wat extra ruimte tussen de schijf en het remblokje zit. Even een keer remmen en het is weer weg.
Conclusie
Weer een flinke stap voorwaarts in het aanbod remmen van SRAM. De directheid en de doseerbaarheid zijn weer verbeterd. De stealth look van de hendel en de nieuwe vormgeving van de klauw spreken me erg aan en de 2 zuiger remklauw mis ik absoluut niet, ook niet voor cross country.

De remset heeft meer dan voldoende kracht, is direct en doseerbaar en het gedrag is in verschillende omstandigheden voorspelbaar. Mocht de kleursamenstelling je afschrikken, dan is deze set er ook gewoon in een neutraler zilver/wit uitvoering met een adviesprijs van € 600,- exclusief schijven.
Meer bij SRAM.






