Review: SRAM Eagle 90 Transmission – mechanische groepset presteert uitstekend onder druk

In een wereld die steeds meer verschuift naar elektronisch schakelen, zette SRAM afgelopen jaar de verhoudingen nog maar eens op scherp. In navolging van drie Eagle AXS elektronische groepen, bracht het Amerikaanse bedrijf in het voorjaar van 2025 twee mechanische groepen op de markt. Mét de innovatie uit de topgroepen. In dit artikel lees je onze ervaring met de SRAM Eagle 90 Transmission mechanische groepset.

Eerste indruk

Innovaties op het gebied van mountainbike groepsets komen de laatste jaren vooral van SRAM. Met de ontwikkeling van Eagle AXS T-Type Transmission weet het bedrijf een breed gamma met elektronische groepen aan te bieden. Alle groepen hebben één ding gemeen. Ze presteren opvallend goed onder druk. Under load zoals SRAM dat noemt. En die schakelprestaties beloven ze nu ook met deze mechanische groep. Ik zal je vast verklappen: de belofte wordt waargemaakt.

Voordat we focussen op de prestaties, eerst maar eens: waarom nog een mechanische groep? Voornaamste reden is de betaalbaarheid. Daarmee stip ik namelijk de meest gehoorde klacht rondom elektronisch schakelen aan: het is best prijzig. Om maar eens de vergelijking te maken: de SRAM Eagle 90 groep ‘leent’ innovaties en onderdelen uit de goedkoopste elektronische groep. De SRAM GX AXS Eagle Transmission. Die laatste heeft een adviesprijs van € 1.300,-. In vergelijking daarmee is de Eagle 90 Transmission in precies dezelfde samenstelling met een adviesprijs van € 730,- een stuk betaalbaarder.

Zo vinden we in de Eagle 90 Transmission groep namelijk precies dezelfde kenmerkende flat top ketting en cassette als in de GX groepen (T-Type). Deze cassette monteer je op XD-body. Liever een HG-body? Dan kun je uitwijken naar de goedkopere Eagle 70 mechanische groep, die overigens niet als complete groep te koop is. Wat ik ook interessant vind: mocht je later alsnog willen switchen naar elektronisch schakelen, dan zijn er zelf upgrade kits die van je Eagle 70/90 derailleur een GX derailleur maken. Best duurzaam, zo’n uitwisselbaar ecosysteem.

Tot slot wil ik de looks benoemen. Toen we dit voorjaar de groep in handen kregen, viel me direct op dat de hele stealth uitstraling van de AXS-groepen ook is overgenomen. Het oogt heel robuust en een tikkeltje futuristisch, wat ik erg kan waarderen. Duidelijk uitgesproken en contrastrijke kleuren, die eigenlijk in alle soorten kleursamenstellingen wel matchen. Dan reken ik even niet de rode ring mee, die het zevende tandwiel markeert in de cassette. Hoewel ik dat juist ook stoer vind, zal dat misschien niet in elke kleursamenstelling goed vallen.

Installatie

We hebben deze SRAM Eagle 90 Transmission als losse ontvangen, dus moesten we die zelf nog installeren op een mountainbike. Dat werd een Trek Procaliber die we tot een speciale custom mountainbike hebben opgebouwd, waardoor we ook meteen onze ervaring met het installeren kunnen delen.

Hoewel je even goed moet kijken naar de juiste manier van monteren, ben ik erg te spreken over het montageproces. Het is niet moeilijk, maar vooral anders. De Hangerless Interface kan ik heel erg waarderen. Eenmaal goed afgesteld is het gewoon rock solid.

Ook als we kijken naar de andere onderdelen in de Eagle 90 groep is daar goed over nagedacht. Qua looks én functioneel. De shifter is er in multi-click (twee tandwielen tegelijk lichter schakelen) en in single-click voor eMTB’s. Zwaarder schakelen is alleen een enkele click. De shifter gaat mooi op in de rest van de groep en zeker als je die combineert met de nieuwe SRAM Motive remmen maak je de stealth look en daarmee de ontzettend schone cockpit en kabelloop compleet. Ik ben al door meerdere mensen aangesproken die dachten dat de groep elektronisch is. Dat zegt toch wel wat.

Rijervaring

Soms hoeft genot niet duur te zijn. Hoewel € 730,- nog steeds een smak geld kan zijn, betaal je beduidend minder dan voor elektronische groepen. En zoals ik al verklapte bovenaan dit artikel: het rijgedrag evenaart dat van de AXS-groepen. Met name de prestaties onder druk vind ik heel goed en tot nu toe onovertreffelijk bij andere mechanische groepen. Ik zou hiervoor bijna overwegen weer terug te gaan naar mechanisch schakelen, maar dat zou betekenen dat ik geen (top-)groep zoals X0 of XX kan rijden. En die maken nog wel echt het verschil in met name gewicht en afwerking ten opzichte van GX en dus deze Eagle 90.

Mocht je nog niet bekend zijn met schakelen onder druk (under load) van SRAM: je kunt echt belachelijk veel kracht op je pedalen kwijt, zonder dat de groep ook maar een krimp geeft tijdens het schakelen. Het schakelt uiterst soepel en bijna geruisloos. Eerlijk is eerlijk: dat is bij de elektronische groepen iets verfijnder, maar het verschil is echt subtiel. Als je schakelen onder druk van SRAM nog nooit hebt ervaren, dan zul je sowieso verrast zijn. Als je bekend bent met de AXS-uitvoering, dan zul je merken dat de vinger op de shifter vooral van invloed is op hoe soepel de derailleur schakelt.

Dat is met name bij lichter schakelen. Zo is er een moment waarop je vinger druk uitoefent op de shifter, de spanning op de versnellingskabel toeneemt en de derailleur dus in beweging komt. Als je die beweging net iets te langzaam maakt, hoor je de ketting en cassette iets meer moeite hebben dan bij de elektronische groepen. Er zit dus een klein momentje, waarop de ketting nog net niet wordt opgepikt door het hoger liggende tandwiel, maar er wel tegenaan wordt gedrukt. Dat maakt iets meer geluid. Toch kun je ook dan nog steeds belachelijk hard kracht blijven zetten. Schakel je in een mooie vloeiende beweging, dan is er echt niks aan de hand.

Net als bij de elektronische groepen kan ik de robuustheid van de groep ontzettend waarderen. Eenmaal goed afgesteld, heb je er echt geen omkijken meer naar. De Hangerless Interface maakt ook deze derailleur hufter-proof. Na een flink aantal kilometers en zowel in droge als natte omstandigheden, blijft alles even soepel schakelen. Ik heb geen problemen gehad met modder waardoor de schakelprestaties afnamen en schakelen blijft zowel hoog als laag op de cassette gewoon uiterst betrouwbaar, snel en stil. De kwaliteit en prestaties evenaren dus echt wel die van de elektronische groepen.

Het grootste verschil is met name de secuurheid waarmee elektronisch schakelen meteen het juiste tandwiel pakt. Ook zullen de topgroepen een lager gewicht hebben, maar mocht je daarop willen besparen én mechanisch willen rijden: ook cassettes en ketting uit die topgroepen zijn te gebruiken met een Eagle 90-derailleur. Zolang het maar T-Type is. Zelfs de kooi van de derailleur kun je vervangen voor de carbon variant van de XX SL-groep. Daarnaast zijn de meest kwetsbare onderdelen van de Eagle 90-derailleur gewoon los verkrijgbaar, wat ik echt een pluspunt vind. Niet meteen een hele nieuwe derailleur kopen als de veer slap is, maar gewoon vervangen. En dat allemaal in één ecosysteem.

Conclusie

Bijna voel ik me bezwaard dat er gewoon geen kritische noot te vermelden is bij deze SRAM Eagle 90 Transmission mechanische groep, maar ik ben echt enthousiast. Met name de schakelprestatie onder druk die is overgenomen uit de AXS-groepen steekt er met kop en schouders bovenuit.

De groep haalt het niet bij de materialen en het gewicht van de topgroepen, maar daar is de prijs ook naar. De grootste tegenstander van deze groep is misschien wel SRAM’s eigen elektronische GX Eagle Transmission AXS die ten opzichte van de adviesprijs van € 730,- bijna twee keer zo duur is.

Meer bij SRAM.