Review: Schwalbe Rick XC Pro – verschil tussen de rubbermengsels AddixSpeed en Addix SpeedGrip

De nieuwste Rick XC Pro cross country band van Schwalbe is nu een jaar uit en heeft zich duidelijk gevestigd in het huidige segment snelle mountainbike banden. In een eerdere review van deze band kun je lezen dat de band opvallend snel en soepel is, met een veelzijdig karakter. Toen testte ik enkel de AddixSpeed compound, die in natte omstandigheden minder goed scoorde. Gelukkig is de band er ook in de Addix SpeedGrip compound. Wat is het verschil tussen de rubbermengsels en hoe presteert Addix SpeedGrip in de regen?

Zelfde profiel, kies de compound

Ook in deze test valt me meteen weer op hoe allround het profiel van de Rick XC Pro is voor bijvoorbeeld wedstrijdrijders. Een verfijnd profiel van vierkante nopjes op het middengedeelte, grovere noppen op de zijkanten. Dat maakt de band bestand tegen de meeste allround omstandigheden, zonder in te leveren op rolweerstand. De band valt in het assortiment van Schwalbe tussen de Thunder Burt en de Racing Ralph. Dat zie je terug in het profiel, maar ook in het rubbermengsel. De Thunder Burt is er alleen in Addix Speed uitvoering. Te herkennen aan de rode streep op het loopvlak. Logisch, want ook als je naar het lichte profiel kijkt, zie je dat de band niet veel grip zal hebben op een natte ondergrond.

Dan is er Addix SpeedGrip compound. Gekenmerkt door de blauwe streep op het loopvlak, die vind je o.a. terug op de cross country banden met een grover profiel, waaronder de Schwalbe Racing Ralph en dus ook op de Rick XC Pro die ik test. De verschillen tussen de Addix Speed (rood) en de Addix SpeedGrip (blauw) compound zijn in cijfers van Schwalbe op het gebied van grip het grootst. Speed krijgt een score van 65%, terwijl SpeedGrip een score van 75% krijgt. Ook op demping en levensduur scoort de ‘blauwe’ compound iets beter: 70% versus 75% en 95% versus 100%. Daar staat wél een hogere rolweerstand tegenover: 100% voor rood en 94% voor blauw.

Zijn er verder nog verschillen? De banden zijn nagenoeg gelijk in gewicht. De 29 inch / 2.4 inch (62 mm) banden wegen op onze weegschaal 750 gram voor de blauwe SpeedGrip en 742 gram voor de Speed uitvoering. Nagenoeg gelijk dus, zeker omdat je bij MTB-banden altijd een redelijke marge in gewicht moet aanhouden. Sterker nog, in de specificaties van Schwalbe hebben de banden hetzelfde gewicht. De prijs van beide rubbermengsels is ook gelijk: € 68,90. In uiterlijk is er wel een verschil: de rode Speed compound heeft een transparant canvas. De blauwe Addix SpeedGrip compound is er enkel met zwarte wangen.

In praktijk

Het montageproces van beide compounds ervaar ik als even soepel. Dus daarin geen verschil. Ik begin met het testen van de blauwe Addix SpeedGrip compound op beide wielen. Mijn gedachte: dan ga ik straks verschil voelen als de rolweerstand beter wordt. Toch merk ik bij deze ‘blauwe’ al veel souplesse en snelheid. De rolweerstand is voor mijn gevoel al redelijk laag en ook op de grip is niks aan te merken. Die ligt in lijn met mijn ervaring uit de eerdere test. Opvallend snel op rechte stukken en naarmate je meer in de bocht gaat ‘hangen’, neemt de grip geleidelijk toe.

De banden test ik met Aerothan-binnenbanden. Dat hangt in mijn ervaring qua rolweerstand en soepelheid tussen tubeless en butyl-binnenbanden. Ondanks dat feit, merk ik opnieuw dat ik de druk in de banden best wel iets lager kan doen dan normaal. Uitgangspositie is normaal 1,5 bar, terwijl de rolweerstand ook nu bij 1,3 bar erg goed blijft. Ik krijg er iets meer grip en soepelheid voor terug. Eigenlijk totaal geen op- en aanmerkingen op deze band dus: het is een snelle soepele band met een verfijnd profiel en lage rolweerstand.

Na een tijdje ruil ik de banden in voor de ‘rode’ compound. De Addix Speed zou in theorie sneller moeten zijn door de lagere rolweerstand, maar het verschil is zo klein dat ik het lastig vind te vergelijken zonder ze echt naast elkaar te gebruiken. Ik heb niet het gevoel dat de band (veel) sneller is door de lagere rolweerstand. De cijfers van Schwalbe liegen vermoedelijk ook niet, maar het is niet zo dat ik een wauw-effect ervaar door het wisselen van de compound – ook al ben ik waarschijnlijk dus sneller.

Droog of nat?

Toch is er wel een groot verschil tussen beide rubbermengsels. Met opzet rij ik deze ‘rode’ band ook intensief over een natte ondergrond. Net als in de eerdere review ervaar ik opnieuw aanzienlijk minder grip als het nat is. En het vervelende is: als de band begint te glijden lijkt het alsof ik ook meteen de controle verlies. Bij andere banden raak ik meestal geleidelijker de controle kwijt. Dan voel ik dat de band begint te glijden, maar kan ik op tijd anticiperen om de grip terug te krijgen. Doordat de controle van de Addix Speed compound ineens weg is, kan ik niet op tijd reageren en corrigeren. Dat is verraderlijk in natte omstandigheden.

In de vorige test was mijn vermoeden dat de verhouding tussen bandbreedte en velgbreedte hier ook een rol in speelde. Destijds testte ik een 2.25 inch brede band op een binnenbreedte van 30 mm. Nu is de band 2.4 inch breed. En met name de bredere band maakt wel een verschil. Het verraderlijke glijden is niet zo erg meer als in de eerste test. Daarnaast is er een oplossing: kiezen voor de blauwe SpeedGrip-compound. Om mijn gevoel te verifiëren, rij ik ook met beide compounds tegelijk in natte omstandigheden.

Grip

Nu kies ik voor de blauwe Addix SpeedGrip op het voorwiel, terwijl ik op het achterwiel de rode Addix Speed kies. In termen van rolweerstand merk ik nu inderdaad een klein verschil. De rolweerstand van de blauwe compound is inderdaad subtiel iets meer. Ook de soepelheid is een tikkeltje minder, maar dan moet ik er echt aandachtig op letten. Doe ik dat niet, dan valt het eigenlijk niet op. Toch wordt mijn gevoel op het gebied van grip wel duidelijk bevestigd.

Op een nat stuk wegdek rijd ik redelijk hard door een krappe bocht. Weinig marge om te corrigeren dus. De druk is goed over beide wielen verdeeld. Ik snijd de bocht strak en geleidelijk aan, maar in de as van de bocht begint het achterwiel opeens te glijden. Ook hier verliest de band met de rode compound meteen alle grip, terwijl de ‘blauwe’ gewoon netjes met grip zijn lijn blijft volgen. Nu weet ik het zeker. Er zit wel degelijk een flink verschil tussen de compounds op het gebied van grip.

Dat blijkt ook wel als ik later beide rubbermengsels over een gladde vloer schuur. Gedemonteerd is er best een aanzienlijk verschil als ik de banden met de hand over het oppervlak wrijf. Op de droge en gladde vloer heeft de SpeedGrip echt veel meer weerstand dan de snellere Speed compound. In offroad omstandigheden is dat minder erg, omdat de noppen vaak goed in de ondergrond worden gedrukt. Op harde of gladde ondergrond zoals een straat of een gladde vloer, is het soort compound veel belangrijker voor de juiste grip.

Persoonlijk zou ik sneller kiezen voor het Addix SpeedGrip rubbermengsel op de Rick XC Pro. Het maakt de band veel meer een allround keuze. Ok, ik lever misschien in op een stukje rolweerstand, maar de grip die ik ervoor terug krijg in natte omstandigheden, is me meer waard. Je wilt namelijk niet elke keer je banden hoeven te verwisselen als de omstandigheden nat worden. Daarnaast wil ik voor echte modder alweer uitwijken naar een grover profiel op de band. Deze blauwe SpeedGrip compound kan ik vertrouwen in droge omstandigheden, maar ook als er een regenbuitje is overgetrokken en de ondergrond nat en niet modderig is.

Conclusie

Zoek je een snelle, soepele en allround cross country-band, dan moet de Schwalbe Rick XC Pro zeker één van je opties zijn. Het is fijn dat je tussen twee compounds kunt kiezen, terwijl je daarmee geen keuze voor een ander profiel hoeft te maken.

Beide rubbermengsels zijn soepel, hebben een lage rolweerstand en een zelfde prijs van € 68,90. De compounds maken op één punt echt een groot verschil: de rode Addix Speed is misschien een tikkeltje sneller, maar haalt het zeker niet bij de grip van de blauwe Addix SpeedGrip op een natte ondergrond.

Meer bij Schwalbe.