Review: Schwalbe Clik Valve ventiel is erg handig en eenvoudig

Onder het motto ‘een kind kan de was doen’, kan deze nu ook je banden oppompen. Moet toch niet zo moeilijk zijn, zou je denken, maar als je nagaat dat er verschillende ventielen zijn met elk een eigen pompkop of aansluiting wordt het al wat lastiger. Het idee van de Clik Valve is één ventiel en één pompkop dat werkt als ‘plug-and-play’. Tijdens Eurobike 2024 viel het systeem in de prijzen, en niet veel later werden de ventielen door Schwalbe op mijn gravelbike gemonteerd. Ondertussen hebben de ‘oldschool’ presta-ventielen ook plaatsgemaakt voor de Clik Valve ventielen op mijn mountainbike.

Waarom een nieuw type ventiel?

Om eerlijk te zijn, zag ik in eerste instantie niet de toegevoegde waarde van nog een nieuw type ventiel. Het oppompen van mijn fietsbanden gaat al jaren prima, dus een vernieuwing zag ik hiervoor zelf niet als heel noodzakelijk. Inmiddels heeft Schwalbe me ervan weten te overtuigen, en dat kwam in eerste instantie al doordat ze me stil lieten staan bij de handelingen die je moet doen om bijvoorbeeld een band op te pompen waar een Presta-ventiel in zit.

Zo moet je bij een Presta ventiel altijd eerst het ventiel opendraaien, en soms ook even kort indrukken. Zeker als je tubeless ventielen hebt, wil dit nog weleens vastgeplakt zitten waardoor er geen lucht uit gaat maar er ook kan worden opgepompt. Dan moet je daar de pompkop opzetten, waarbij er heel veel ‘universele’ pompkoppen zijn met twee openingen. Als je de goede hebt, moet je deze met een heveltje nog klemmen om deze vast te zetten.

Dat dit niet zo vanzelfsprekend is, viel me op toen mijn vriendin net begon met fietsen. Er staan drie pompen in mijn schuur, met allemaal verschillende pompkoppen met twee aansluitingen. Die werken dan ook nog eens allemaal net even anders. Resultaat: doordat de pompkop niet goed op het ventiel wordt aangesloten, is de kern van het ventiel krom. Daarnaast heb je dan ook nog pompen waar een aansluiting op zit die je op de ventiel kern moet schroeven. Persoonlijk vind ik dit niet heel prettig werken en ik heb in de praktijk ook een aantal keren al meegemaakt dat bij het losdraaien ervan de hele ventielkern eruit werd gedraaid. Dan ben je weer terug bij af en kan je opnieuw beginnen met je band oppompen. Toch ingewikkelder dan ik van tevoren bij stilstond, dat banden oppompen.

Samenwerking tussen Schwalbe en SKS

De Clik Valve van Schwalbe is een nieuw ventiel met als doel het oppompen van banden zo simpel mogelijk te maken. Met de Clik Valve ventielen kan je de kern van je Presta, Schrader en Dunlop-ventielen vervangen, zodat deze allemaal met één enkele pompkop zijn op te pompen. Samen met SKS heeft Schwalbe een pompkop ontwikkeld met één opening, die je op het ventiel klikt. Je voelt de klik, en dan is er een luchtdichte aansluiting om je band op te pompen. Hiermee hoopt Schwalbe dan ook dat deze Clik Valve de nieuwe standaard gaat worden in de fietsindustrie.

Voor Presta en Dunlop ventielen kan je de ventiel-kern vervangen door een Clik Valve ventiel-kern. Voor Schrader ventielen is er een adapter die je erop draait om hem geschikt te maken voor de Clik Valve pompkop. Goed dat Schwalbe hier ook aan heeft gedacht, maar de Schrader ventielen worden al niet heel veel meer gebruikt in de fietsindustrie. Wat in het mountainbiken al lange tijd ‘de standaard’ is, is tubeless rijden. Ook hierbij kan je de kern verwisselen, of een setje complete Clik Valve tubeless ventielen aanschaffen. Deze zijn er in 40, 60 en 80 mm lengte.

Naast dat je je ventielen moet aanpassen, heb je ook een pomp nodig die geschikt is voor de Clik Valve. Hiervoor zijn verschillende opties mogelijk. wanneer al je fietsen zijn voorzien van Clik Valve ventielen is SKS de Air-X-Plorer Clik Valve 10.0. Deze pomp is voorzien van de juiste Clik Valve pompkop en kost € 49,95. Daarnaast hebben SKS en Schwalbe ook een losse pompkop, die je zelf op je eigen pomp kan monteren. Laatste optie is de Clik Valve adapter, die je in de pompkop van je pomp kan klikken. Mocht je nog werken met verschillende ventielen is dit de beste optie en de kleinste investering.

Plug and play – Clik and pump

Het gebruik van het Clik Valve ventiel is erg eenvoudig. Als je je oude ventiel-kern hebt vervangen door een Clik Valve, pak je de Clik-Valve pompkop en deze druk je erop tot je de klik voelt. Vervolgens kan je gaan pompen tot de juiste bandendruk. Als je de juiste druk hebt, trek je de pompkop eraf en that’s it. Als je een pomp hebt met een drukmeter, slaat deze meteen uit als je de pompkop erop zet. Je hoeft dus niet eerst een slag te pompen zoals bij een presta-ventiel.

Als je de pompkop eraf trekt, hoor je lucht ontsnappen, maar dit is lucht die nog in de slang van je pomp zit. Dit is niet uit de band. Mocht je je band te hard hebben opgepompt kan je met je nagel het kleine palletje in het midden van het ventiel indrukken, zodat je er lucht uit kan laten.

Wat ze slim hebben gedaan, is dat de ventielen ook nog steeds werken als je geen Clik Valve pomp voorhanden hebt. Want ook met een reguliere fietspomp kan je je band met Clik Valve ventiel oppompen. Tenminste, als je een pompkop hebt die je moet klemmen. Een pomp die je op het ventiel moet schroeven, zoals bijvoorbeeld een pompje voor onderweg, past niet. Schwalbe heeft verschillende opties waarin de Clik Valve wordt aangeboden. Een set met twee ventielkernen kost € 5,95. Een setje van twee kernen met een Clik Valve adapter voor je pomp kost € 13,95. Een set met twee kernen en een Clik Valve pompkop kost € 16,95.

Als je mij vraagt is de Clik Valve een product dat we meer en meer gaan zien. En dat blijkt ook wel uit het feit dat andere merken ook aanhaken. Zo heeft Lezyne een hele reeks pompen gemaakt, geschikt voor de Clik Valve. Met een hele reeks, bedoel ik een vloerpomp, een pomp voor onderweg, een losse pompkop om je pomp om te bouwen en een CO2 pomp. En allemaal dus geschikt voor de Clik Valve.

Schwalbe zelf is ook bezig om ander producten Clik Valve compatible te maken. Zo zijn ze bezig met verloopstukken voor de Airmax Pro bandenspanningsmeter. De eerste prototypes hebben we al mogen testen en die werken al naar behoren, dus dat zal denk ik niet heel lang meer duren dat deze op de markt zullen komen. Datzelfde geldt ook voor de AirChecker van SKS, die ook bezig zijn met een vernieuwde versie die Clik Valve compatible is.

Conclusie en video

Een aantal maanden geleden maakten we met de redactie van Racefietsblog een video, over de werking en mijn ervaringen met het Clik Valve ventiel. De werking voor op de mountainbike is daarbij hetzelfde, dus wil ik je de video niet onthouden. In deze video was ik al enthousiast en dat ben ik nog steeds. Zoals ik eerder al aangaf, ben ik inmiddels negen maanden onderweg met de Clik Valves op gravel, race en mountainbike. En daarbij werkt het nog als op de eerste dag. Het klikt goed vast, is luchtdicht en ook met tubeless latex gaat dit zoals je verwacht en gaan ze tot nu toe niet verstopt zitten. Inmiddels heb ik een pomp waar een Clik Valve adapter op gemonteerd is, en hoef ik hiermee niet te wisselen als ik banden met ‘oldschool’ ventielen wil oppompen.

Via Schwalbe