Tijdens moutainbikewedstrijden zie je steeds vaker full-suspension bikes, maar dat wil helemaal niet zeggen dat de hardtail dood is. Bij Merida heet de hardtail cross country wedstrijdfiets, de Big Nine. Wij kregen de Big Nine 7000 afgeleverd om onze mening er over te geven.
Big Nine 7000 of toch de XT
Eerst maar eens kijken welk vlees we in de kuip hebben. De 7000 komt onder het topmodel, de 9000. Wanneer ik even naar de fiets kijk zie ik dat hij afgemonteerd is met Shimano XT. Ik twijfel dan ook even of dit dan niet de Big Nine XT is? Dat zou je misschien verwachten omdat hij er in dezelfde zwart-witte kleurstelling is, maar nee, dit is toch de 7000. Klinkt misschien wat verwarrend, maar het wordt ietsjes verderop in dit artikel vanzelf duidelijk.
Deze MTB heeft naast de XT afmontage een 100 mm geveerde voorvork van Rock Shox. De Sid SL om precies te zijn. Daarnaast heeft deze fiets een carbon wielset, de Reynolds TR 249. Ook van carbon is de zadelpen. Door al deze onderdelen weten ze de fiets heel netjes onder de 10 kg te houden in maat L. Onze weegschaal geeft 9,96 kg aan. En dat is zonder het tooltje dat mooi onder het zadel is weggewerkt, handig.
Ingetogen zwart of wat meer opvallend groen
De kleur van deze Merida is redelijk ingetogen met voornamelijk zwart in combinatie met hier en daar wat wit. En als je naar de verschillende versies van de Big Nine kijkt, blijkt dat deze kleurstelling vaak terugkomt. Dus als je bijvoorbeeld kiest voor de Big Nine XT, betaal je ruim 1000 euro minder dan onze Big Nine 7000 maar de fiets ziet er toch qua kleur hetzelfde uit. Grappige is dat de Big Nine XT is afgemonteerd met een XT mix. Terwijl onze Big Nine 7000 wel een volledig met XT afgemonteerde MTB is. Persoonlijk zou ik kiezen voor de iets meer uitgesproken kleur Silk Green. Heel erg mooi en dan springt de fiets er net even meer uit.
De eerste echte ervaring met de Big Nine is wanneer ik hem erbij pak en eens ga wegen. Hij voelt licht en dat blijkt ook als de weegschaal 9,96 kg aangeeft. Prima gewicht voor een fiets met deze specificaties. En als ik dan toch naar de specificatie kijk, is mijn gewoonte om te kijken of ik iets zie wat ikzelf al direct zou aanpassen. Bij deze uitvoering, de Big Nine 7000, zijn de onderdelen gewoon goed uitgekozen. Voor de adviesprijs van € 4.299,- is er niet veel water bij de wijn gedaan om net onder een bepaalde prijs te blijven. Iets wat je bij wat goedkopere fietsen vaker ziet.
Rockshox Sid SL Select voorvork
De Sid SL Select voorvork is oneerbiedig het goedkopere broertje van de Sid SL Ultimate wat zo’n 140 gram scheelt qua gewicht. In de praktijk bevalt de SID SL Select voorvork met de Charger RL demper gewoon goed. 100 mm veerweg is genoeg voor nagenoeg alle routes die je hier in Nederland kan rijden. Hij heeft een remote lockout om de voorvork mee te locken. De knop heeft een redelijk korte slag waardoor je hem heel makkelijk kan locken en unlocken.
De wielset is van Reynolds en dan de TR 309/289 XC set om precies te zijn. Deze carbon wielset weegt als set 1665 gram. Dit is weer zo’n keus van Merida waarbij ze een set kiezen die techniek van z’n duurdere broer gebruikt, de TR S, maar die qua prijs toch voordeliger is. De wielen hebben een laag profiel van 21 mm. Dat merk je in de praktijk doordat ze niet kneiterhard zijn. Om de wielen comfortabel te noemen gaat te ver. De achtervork samen met de zadelpen hebben een minimale flex maar deze Big Nine hardtail is toch echt gemaakt voor het snellere werk.
Voor mij is het voordeel van een hardtail vergeleken met een full suspension bike toch ook een financiële. Los van de aanschaf is het ook een demper minder die je hoeft te laten onderhouden. Ja het is waar dat je bij veel MTB routes echt voordeel hebt van een achtervering. Dat neemt niet weg dat je met een hardtail prima hier kan fietsen. En even voor je beeldvorming, de full suspension Merida Nintety-Six 7000 met deels dezelfde onderdelen kost € 6.899,-
Snelle bochten, klimmen en dalen
Wanneer je naar de geometrie kijkt van de Big Nine valt op dat hij nog niet de progressieve lijn heeft die je bij hardtail concurrenten steeds meer ziet. De balhoofdhoek is 70 graden waar je bij concurrerende fietsen ziet dat het iets slacker wordt, de hoek wordt dan iets kleiner waardoor je bij het afdalen iets meer controle krijgt. Dit merk je vooral als je wat serieuzere trails afdaalt. Dan is deze geometrie net even reactiever. Maar voor de meeste trails hier in Nederland is dit gewoon een lekkere direct sturende MTB.
Specificaties
Merida Big Nine 7000
Frame: Big Nine CF3
Voorvork: Rock Shox SID SL Select 100 mm
Groepset: Shimano XT 12-speed
Bracket: Shimano MT800-PA pressfit
Velgen: Reynolds TR 309/289 XC 30/28 tubeless ready
Naven: Reynolds 110×15 / 148×12
Banden: Maxxis Ikon 29×2.2 3C
Stuur: Merida Expert CC
Stuurpen: Merida Expert CC
Zadelpen: Merida Expert CC 30.9 carbon
Zadel: Merida Expert SL met minitool
Kleur: Zwart/wit of Silk Green
Gemeten gewicht: 9,96 kg (maat L)
Adviesprijs: € 4.299,-
Meer info via Merida
Conclusie
Ik heb heerlijk en vooral snelle kilometers gemaakt op deze Merida Big Nine 7000. Niet de meest opvallende bike in deze kleur, maar een top afmontage voor deze prijsklasse. Ik schaar hem toch onder de mountainbikes die je rijdt wanneer je snel je trails wil afleggen. Iets van comfort krijg je uit de zadelpen en de flex in de achtervork. De flex is relatief dus voor comfort koop je deze fiets niet. Als je veel naar het buitenland gaat met serieuze afdalende trails dan heb je liever een iets progressievere geometrie. Maar dan kies je sowieso eerder voor een full suspension mountainbike. Als ik deze Merida in een woord moet samenvatten: Racebak.