Deze nieuwe mountainbike ademt racen. Dat is je vast opgevallen bij een eerste aanblik. Merida heeft de geometrie van hun hardtail mountainbike grondig onder handen genomen met een aangenaam resultaat. Hoe dat zit, lees je in deze review van de Merida Big Nine 10K.
Strakke lijnen en snelle geometrie
Overweeg je het topmodel uit de hardtail lijn van Merida, dan is de Big Nine 10K je bike. De beste van de beste onderdelen en gemaakt om te racen met de meeste efficiëntie. De 10K impliceert ook een grens aan de prijs en daar blijft deze Big Nine 10K ook netjes onder. Tegenwoordig stoten steeds meer fabrikanten namelijk met hun topmodel door het prijsplafond van € 10.000,-.
De Merida Big Nine 10K die wij testen is uitgerust met de nieuwste afmontage die op dit moment verkrijgbaar is. Dan kom je uit bij de duurste elektronische SRAM Eagle AXS Transmission XX SL groep, maar ook bij de onlangs geüpdatete RockShox SID Ultimate SL van 100 mm. Overigens is ons testmodel uitgevoerd in de twee standen lockout (open / dicht), in plaats van de nieuwe 3 standen lockout (open / pedal / dicht). Dit is aanpasbaar bij een dealer.
We zullen niet diep ingaan op SRAM’s nieuwe Eagle AXS Transmission aandrijving nu, maar de nieuwe functionaliteit is de moeite waard. Toch vind ik vooral de standaard bijgeleverde powermeter een sterk pluspunt, want als je enigszins competatief bent ontkom je bijna niet aan trainen met een powermeter. Quarq heeft zich op dat vlak de afgelopen echt als betrouwbaar bewezen op de mountainbike. Ook de Level Ultimate Stealth remmen zijn een mooie toevoeging vanwege oliereservoirs die nu parallel aan het stuur lopen en de reach adjuster.
Wat een naafratel
Merida heeft op de Big Nine 10K een knappe wielset gemonteerd. Alleen het geluid al van de Reynolds wielen met Industry Nine naven is een hele beleving. Daarnaast draaien de naven super soepel. Voor vind je een Blacklabel 309 carbon velg met 30 mm interne breedte. Achter kiest Reynolds vaak voor een iets smallere velg. Zo ontstaat een combi met de Blacklabel 289 carbon velg (28 mm interne breedte). Merida heeft ervoor gezorgd dat je lekkere brede banden kunt plaatsen in de Big Nine. Tot 2,4 inch en dat doen ze dan ook met de Maxxis Recon Race in die breedte. Een snel profiel dat bestaat uit veel kleine en lage nopjes. Perfect voor hoge snelheden.
De nieuwe geometrie is langer, vlakker en lager. Daardoor zijn ook de hoeken drastisch veranderd ten opzichte van de vorige versie. Resultaat is een geometrie die meer toetrekt naar fully’s en trailbikes, met als balhoofdhoek 68 graden en als zitbuishoek 75,3 graden. Dat zorgt voor een preciezer en gerichter stuurgedrag en je lichaam komt iets meer naar voren. Tegelijkertijd is de reach zo’n 3 centimeter vergroot, waardoor je wel in de racehouding blijft terwijl je lichaam toch iets meer druk uitoefent op het voorwiel.
Big Nine staat voor licht, stijf en snel: racen maar
Wanneer ik begin met testen valt meteen op hoe licht en stijf het frame is. Je voelt dat bij elke trap energie goed wordt overgebracht op de ondergrond. Tegelijkertijd moet ik even wennen aan het stuiteren van de achterkant. De achtervork is in combinatie met de carbon zadelpen echt heel stijf en heeft weinig flex. Daarmee juist uitermate geschikt om te racen op lange rechte stukken en omhoog. Toch mis ik op de trails wat comfort aan de achterkant.
De nieuwe RockShox SID Ultimate SL doet namelijk echt goed z’n werk en is wat vergevingsgezinder dan de achterkant. Zeker op de trails biedt deze vering veel controle met behoud van snelheid. Ook voor de stijfheid van achterkant vind ik een passende oplossing. Ik vertrek met 1,6 bar in de achterband. Door die te verlagen naar 1,3 bar brengt het de stijfheid en comfort van de Big Nine veel meer in balans. De grip en controle nemen aanzienlijk toe. De banden van deze testbike zijn gemonteerd met binnenbanden. Eenmaal tubeless kan de druk nog lager neemt het comfort verder toe. En dat kan makkelijk, want door de combinatie van brede velg en brede band kan de druk met mijn 75 kilo echt wel naar 1,0 bar zonder grote kans op stootlek.
Verrassende geometrie
In meerdere opzichten ben ik verrast door de Merida Big Nine. Door de nieuwe geometrie flowt de hardtail namelijk echt lekker op de trails. Ik heb veel grip en stuur strak, stabiel en gericht in korte bochten. De controle en rijervaring komen in de buurt van een fully. Toch zit ik wel in een echte ‘lange’ racehouding, waarbij mijn bovenlichaam wat horizontaler is dan bij een full suspension of een trailbike. De vernieuwde geometrie pakt dus goed uit.
De hardtail kan in vergelijking met een fully minder goed uit de voeten op oneffen ondergronden, maar daar heb je bij Merida de Ninety-Six full suspension voor. Deze Big Nine mag dan wat harder aanvoelen, daar staat wel een aanzienlijk lichter frame, minder onderhoud en aantrekkelijkere aanschafprijs tegenover.
Slimmigheden van Merida
Merida verrast ook weer met verrassende slimmigheden. Zo heeft ook deze Big Nine een paar handige eigenschappen die je niet zo snel op andere mountainbikes vindt. Merida heeft met het oog op de geometrie de bovenbuis verlaagd. Daardoor is minder ruimte voor een grote bidon op de zitbuis. Daarom hebben ze op de onderbuis twee montagepunten voor bidonhouders gemaakt. Voor de lange afstandsfanaten, daar passen – afhankelijk van het type bidonhouders – twee grote bidons in. De bovenste heeft wel een houder nodig waarbij de bidon zijwaarts wordt uitgenomen, maar de onderste biedt alle ruimte om op wat voor manier dan ook de bidon in en uit te nemen.
Ook de multitool onder het zadel is zowel stijlvol als functioneel weggewerkt. Je kunt nog steeds binnenbandjes of zadeltasjes meenemen, maar bent standaard voorzien van de belangrijkste inbus- en schroefsleuteltjes. Dat geldt ook voor de steekas van het achterwiel. Die heeft een dubbel inbussleuteltje dat je in de steekas klemt. Met de grote maat draai je de voor- en achtersteekas open. Met de kleinste maat stel je bijvoorbeeld even snel je zadelhoogte of stuurpen bij. Handige functionaliteit en slim design komen zo mooi samen.
De Big Nine is met 9,48 kilo in maat L echt licht. Dat is zonder tooltje en pedalen, maar nog met binnenbanden gewogen. Door vervanging van binnenbanden, die al snel meer dan 200 gram wegen, kun je in tubeless montage deze Big Nine dus echt wel dicht bij de 9 kilo brengen. Mede door het frame, want als je tikt op het carbon klinken de wanden licht en dun. En dat hij toch knetter stijf is, heb ik je verteld.
Ook is Merida’s Agilometer maatsysteem nu toegepast op de Big Nine. Je kiest je maat niet alleen op basis van je postuur, maar ook op basis van je beoogde doel. Zo zou ik op zowel een short, mid en long maat passen, maar is het afhankelijk van mijn gewenste rijeigenschappen welke maat ik kies.
Conclusie
Stijfheid en comfort zijn een keuze. Wil je dat de energie uit elke trap zoveel mogelijk op het achterwiel komt, dan zit je met deze Big Nine 10K hardtail goed. Racen, marathons, lange paden, flowy trails, deze hardtail kan het met gemak aan. De nieuwe Big Nine nijgt qua geometrie en stuurgedrag echt meer naar een fully of trailbike, maar met een laag gewicht en efficiëntere krachtoverbrenging van een hardtail. Overigens is er voor trail liefhebbers ook een Big Nine TR, met bijvoorbeeld 120 mm veerweg en een dropperpost.
De afmontage en samenstelling van de Big Nine 10 zijn dik in orde. SRAM’s beste elektronische groep is super en compleet. Punt. Verder zijn de verrassende slimmigheden als de bidonhouders op de onderbuis en stijlvolle multitool sterk. Met een gewicht dat richting 9 kilo kan en een prijs van net geen € 10.000,- ben je verzekerd van toekomstbestendige hardtail met een uitermate hoge kwaliteit.
Specificaties
Merida Big Nine 10K
Frame: Big Nine CF5 III
Voorvork: Rock Shox SID SL Ultimate 100mm
Groepset: Sram XX Eagle SL Transmission AXS
Remmen: Sram Level Ultimate Stealth / 2 piston / 160mm
Crankset: Sram XX Eagle SL / 34T / incl. Powermeter / 170 mm S – 175 mm M-XXL
Velgen: Reynolds BLACKLABEL 309/289 XC TR / 110×15 – 148×12
Naven: Industry Nine Hydra / 110×15 – 148×12
Banden: Maxxis Rekon Race 29×4″ TR
Stuur: Merida Team Expert CC II Carbon
Stuurpen: Merida Team CC III (S-M 60 mm / L-XL 70 mm / XXL 80 mm)
Zadelpen: FSA SL-K Carbon 30.9
Zadel: SCRATCH M5 PAS NACK
Kleur: Cool Grey
Gemeten gewicht: 9,48 kilo (zelf gewogen maat long)
Adviesprijs: € 9.899,-
Meer info bij Merida.