Review: Magura Vyron MDS-V3 dropperpost is vloeiend en betrouwbaar

Het Duitse Magura was er in 2015 vroeg bij met de eerste elektrische dropperpost. Inmiddels is een draadloze dropper natuurlijk niet meer weg te denken in combinatie met draadloze schakelgroepen en is Magura toe aan de derde versie van de Vyron. We onderworpen de dropper aan een test en hier lees je onze bevindingen.

Dropper met uithoudingsvermogen

Op papier is de lange batterijduur van de dropper misschien wel de grootste troef. Volgens Magura zou de batterij van de dropper zo’n 9000 handelingen moeten meegaan. Dat is bij normaal gebruik al snel meer dan een jaar, want een gemiddelde mountainbiker gebruikt zijn dropper zo’n 6000 keer per jaar aldus Magura. In de dropper zit een vervangbare CR2-batterij. Die is klein van formaat en licht van gewicht.

De batterij zit goed weggestopt achter een 100% waterbestendige IP67-sluiting. Vervangen kost een paar minuten meer dan een afklikbare batterij, maar dat heb je er vast voor over als tussentijds opladen niet meer nodig is. De Magura Vyron maakt gebruik van een Bluetooth Low Energy verbinding met de controller die een ‘normale’ CR2032 batterij heeft. Toch gaat het echte geheim van de lange accuduur misschien wel schuil in het ontbreken van een bewegingssensor.

De Magura Vyron moet worden aangezet met een grote knop op de zijkant. Dat gaat het makkelijkst bij vertrek, maar mocht je dat vergeten dan is de knop ook goed bereikbaar tijdens je rit. Andere merken maken gebruik van een bewegingssensor, die het systeem opstart zodra de mountainbike in beweging komt. Dat is gemakkelijk, maar heeft ook een groot nadeel. Tijdens vervoer blijft de dropper ook aanstaan, als je de batterij niet losmaakt. Het aanzetten van de Vyron is letterlijk een fractie van een seconde werk en de handeling went na een paar keer. Het opstarten uit slaapmodus duurt enkele tellen en dan blijft de verbinding tussen de controller en de dropper zonder verder gebruik 2 uur actief.

Installatie gaat ook uiterst snel en intuïtief. De Vyron komt in twee verschillende maten, maar heeft de mogelijkheid om de travel aan te passen. Mits dat natuurlijk uitkomt met je framemaat. Je kiest in feite tussen twee lengtes (met 100/125 mm of 150/175mm travel). Met een speciaal ringetje kun je vervolgens 25mm travel aanpassen naar de gewenste travel. Wij kregen het kortste model opgestuurd, dat ik moest aanpassen naar 125 mm om tot de juiste zadelhoogte te komen. Dat was met twee minuten gepiept. Vervolgens is de installatie van de Vyron letterlijk plug en play.

De Magura Vyron is uitgerust met een bleeding free mechanisme. Het systeem maakt wel gebruik van oliereservoires, maar die hoeven dus niet te worden ontlucht. De tegendruk in de Vyron komt ook voort uit luchtdruk, die je zelf kunt aanpassen met een demperpompje. Het ventiel zit aan de binnenkant van de zadelpen. Daarmee kun je ook enigszins zelf bepalen hoeveel druk je op het zadel moet uitoefenen om te droppen.

In praktijk: ready to go

Al heel snel merk ik het voordeel van de lange batterijduur. Waar ik bij elektronisch schakelen voor elke rit bijna panisch check of het lampje van de batterijstatus niet toch op rood is gegaan, durf ik na een paar ritten volledig te vertrouwen op de accuduur van de Vyron. Ondanks het kleine extra stapje van handmatig aanzetten, is de Vyron echt elk moment ready to go. De verbinding met de controller is uiterst betrouwbaar en reageert alle keren even adequaat en snel. Zodra ik de knop indruk, hoor ik het zachte zoomgeluid van het motortje direct uit de zadelpen klinken.

Toch is in vergelijking met een mechanische dropperpost een lichte vertraging waarneembaar. Het motortje reageert wel direct, maar het duurt een fractie van een seconde voordat de dropper ‘van het slot’ schiet. Bij een mechanisch bekabelde dropper zit dat punt natuurlijk in de mate en snelheid waarmee je de versteller indrukt. Daarbij bepaal je zelf dus in feite het moment. Bij deze elektronische variant kun je daar geen invloed op uitoefenen. Laat ik wel voorop stellen dat het een kleine nuance en vooral een kwestie van gewenning is.

We hebben het echt over een fractie van een seconde. Daar staat ook nog een flinke tijdwinst tegenover als je de Vyron weer omhoog wilt hebben. Met een korte ferme druk op de knop schiet de dropper namelijk in één keer helemaal omhoog en ik hoef de knop dus niet ingedrukt te houden. Een mechanische dropper zou bij vroegtijdig loslaten halverwege weer op slot schieten. Die snelheid en betrouwbaarheid van omhoog komen, weet ik al heel snel te waarderen en vind ik één van de grote pluspunten.

Druppels en droppers, het zijn meestal geen vrienden. Zodra de regen valt weet de modder van het achterwiel meteen de achterkant van de zadelpen te vinden. Meestal met als gevolg een minder vloeiende of zelfs schurende dropper post. Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen bij Magura, kan ik niet achterhalen, maar deze Vyron blijft ook in natte omstandigheden vloeiend functioneren. Ook treden geen beschadigingen op aan de lak van de binnenbuis of aan de randen van het rubber.

Mocht je toch te maken krijgen met slijtage, dan kun je de Vyron natuurlijk voor een servicebeurt opsturen. Voor een periodieke onderhoudsbeurt adviseert Magura een termijn van een jaar, waarbij de seals en vetten worden vervangen. Magura geeft aan dat de dropper in bijna alle gevallen binnen drie dagen weer wordt teruggestuurd naar de verzender. Als het met de pakketbezorging een beetje meezit, heb je dus binnen een week je onderhouden dropper weer in je mountainbike zitten.

Voor een volledige set inclusief controller en batterijen is de adviesprijs € 579,-. Dat is ongeacht de maat en inclusief het ringetje voor de aanpasbare travel. Daarmee is de Magura Vyron fors goedkoper dan bijvoorbeeld de RockShox Reverb, terwijl het systeem van Magura in kwaliteit en gebruik echt niet onder doet aan dat van RockShox. Nadelig is dat de elektronica van Magura niet integreert met het AXS-ecosysteem van SRAM. Ook is de batterij vanzelfsprekend niet uitwisselbaar met bijvoorbeeld die van de derailleur, maar daar staat een veel langere accuduur tegenover (een jaar tegenover de 40 uur van de Reverb).

Het verschil in gewicht is met zo’n 30 gram ook verwaarloosbaar. De Magura Vyron weegt 700 gram en de controller 40 gram. Wil je echt gewicht besparen, dan kun je het best een vaste zadelpen plaatsen. Door het ontbreken van de kabel, is het wisselen van de Vyron voor een vaste zadelpen ook nog eens een fluitje van een cent en kun je situatie afhankelijk bepalen of je een dropper wilt gebruiken.

Conclusie

De Magura Vyron is een betrouwbare en vloeiende werkende elektronische dropperpost met een aantrekkelijke adviesprijs. In gebruik springt de superlange accuduur er het meest bovenuit, maar ook het vloeiend blijven functioneren in slechte omstandigheden en omhoog schieten met een korte druk op de knop vallen ontzettend in de smaak. Gecombineerd met het snel, betrouwbaar en adequaat functioneren van de controller, kan ik geen noemenswaardige minpunten ontdekken.

Specificaties

Magura Vyron MDS-V3
Materiaal: aluminium
Gewicht: 700 gram (dropper) / 40 gram (controller) zonder batterijen met 5% afwijking.
Lengtes: 379, 404, 474, 499 mm (afhankelijk van het model)
Travel: 100 mm, 125 mm, 150 mm, 175 mm (25 mm aanpasbaar met ring)
Minimale insteekdiepte: 120 mm
Zadel setback: 0 mm
Batterij: CR2, CR2032 voor de controller
Accuduur: ongeveer een jaar
Controller bevestiging: klem of Magura Shiftmix
Waterbestendigheid: IP-67 waardering
Adviesprijs: € 579,90

Meer bij Magura.