Liv loopt al jaren voorop in het ontwikkelen van fietsen voor dames, waarbij ze echt een aparte ontwerp-, productie en distributieketen hebben ingericht die overwegend door dames wordt geleid of bemand. Liv heeft een compleet assortiment aan sportieve fietsen en van de mountainbikes mochten wij het topmodel testen.
Unieke geometrie speciaal voor dames
Natuurlijk kunnen we deze test pas echt volwaardig noemen als we een vrouw laten testen. Daarom hebben we collega Nathalie, die je wellicht al kent van Racefietsblog, uitgenodigd deze mountainbike grondig te testen. Ze is naast bedreven wielrenner ook vaak op de mountainbike trails rond haar woonplaats Nijmegen te vinden.
“Ik heb een vrouwen specifieke mountainbike, maar dit is echt van een andere orde…”
Na de eerste rit merkt Nathalie meteen dat Liv zich echt wel onderscheid ten opzichte van andere merken: De speciale geometrie voor vrouwen geeft haar veel meer vertrouwen: “Meteen valt aan dit frame op dat de bovenbuis heel veel slooping heeft.” Daarmee doelt ze op de bovenbuis die van voor naar achter steil naar beneden loopt.”
Ze vervolgt: “Tevens is de bovenbuis kort. Dit in combinatie met een hoge stack (red. hoogte van het stuur) zorgt voor een houding waarin ik veel controle heb en die zorgt voor een zeer comfortabele houding. Ik zit nu veel korter op het stuur dan ik gewend ben, waardoor de bochten veel makkelijker rijden.”
Als we naar de geometrie kijken, zien we dat ook terug in de hoeken van het frame. In vergelijking met de mannelijke tegenhanger van Giant, valt bijvoorbeeld op dat de zitbuishoek zo’n 1,5 graad kleiner is, waardoor de zitbuis en daarmee de zadelpen iets meer achterover leunt. Tevens is de balhoofdhoek een graad groter, waardoor de mountainbike directer stuurt. Het voorwiel komt namelijk rechter onder de voorkant en de draaicirkel wordt kleiner, terwijl het gewicht van de berijder iets naar achteren op de mountainbike leunt.
Automatische lockout, efficiënt zonder zorgen
De Liv Pique Advanced Pro waar Nathalie op rijdt is voorzien van de Fox Live Valve. Daarmee wordt de vering automatisch voorzien van de juiste lockout stand. De Pique is uitgerust met een Fox 32 Float SC PE demper van 100 mm voor en een Fox Float PE demper achter. Op de onderbuis is een accu met bediening geplaatst, die de lockout van de dempers aanstuurt. Tot 1000 keer per minuut registreert het systeem het de hobbels in de ondergrond waarover je rijdt. Zo kan het real time de juiste lockout stand afstellen. Daarbij heb je zelf keuze uit vijf verschillende standen, variërend van geen lockout tot zoveel mogelijk lockout.
De accu bevindt zich op de onderbuis en voorziet beide dempers van stroom via een draadje. De accuduur is zo’n 16 tot 20 uur op papier en dat komt echt wel overeen met de praktijk. Opladen gaat via een micro-usb kabeltje. Naast de bedieningsknoppen voor de standen, kun je ook met de smartphone app profielen aanmaken en afstellingen inregelen. Die koppel je met bluetooth.
“De Fox Live Valve vond ik het grootste pluspunt aan deze fiets. Minder energieverlies wanneer je bergop gaat, en de perfect afgestemde demping als je naar beneden gaat”, vertelt Nathalie. Daar hoef je dus zelf niet over na te denken. “De automatische lockout vind ik daarmee veiliger, maar ook efficiënter omdat je minder krachtverlies hebt. Zeer makkelijk te bedienen”, besluit ze. Met bedienen doelt ze op het instellen van de vijf verschillende standen, die je dus naar eigen wens ook nog verder kunt tweaken in de bijbehorende smartphone app.
Stoere kleuren voor dames
Nathalie is ook erg te spreken over de kleuren die de mountainbikes van Liv hebben. Dat het merk wordt gerund door grotendeels vrouwen, merk je ook hieraan. Het valt Nathalie meteen op: “Dat doet Liv heel goed. Het zijn sprankelende kleuren, en niet standaard roze of paars zoals sommige frames voor vrouwen. Het donkerblauw met het kleurverloop is heel stoer. De gave metallic lak geeft het frame nog meer diepte, terwijl de glitter en glans de kleurencombinatie toch de feminine touch geven.”
Verder is dit topmodel van de Liv cross country bike volgens Nathalie voorzien van de juiste afmontage: “Ik test natuurlijk vaak racefietsen voor Racefietsblog, maar ik ben dan niet vaak meteen tevreden. Dan zou ik wat onderdelen vervangen of upgraden. Bijvoorbeeld het zadel, andere banden of de ketting. Voor mij klopt alles aan deze MTB. Goede bandenkeuze met Maxxis Recon Race en meteen tubeless afgeleverd. Net als de strakke carbon wielset van Liv. Ook details als een KMC-ketting word ik heel blij van.” Over de afmontage op dit topmodel verderop meer.
Ook het zadel was meteen naar volle tevredenheid: “Ideaal aan dit zadel is dat door de vorm en de kortere lengte mijn bekken nog verder naar voren kan kantelen, wat in combinatie met het compactere frame voor een nog beter houding zorgt.” Het stuur is standaard zo’n twee centimeter smaller dan het vergelijkbare mannenmodel. Nathalie vervolgt: “Het smallere stuur bracht me meteen in de juiste houding.” Ook de dropperpost vindt Nathalie een essentiële toevoeging: “Sommige steile stukken durfde ik eerder niet, maar nu wel doordat ik mijn zwaartepunt lager kan leggen.”
In deze review testten we het topmodel van de Liv Pique series. Toch valt op dat deze mountainbike is afgemonteerd met een combinatie van Shimano Deore XT en ‘slechts’ Shimano SLX. Daar is de adviesprijs van € 7.199,- ook naar, maar boven respectievelijk SLX en Deore XT zit ook nog toplijn Shimano XTR. Een topmodel met de beste groepset is dus niet beschikbaar. Gelukkig zijn de remmen van Shimano SLX ook al dik in orde en voor het versnellingsmechanisme is wel gebruik gemaakt van het betere Shimano Deore XT. Wil je dus echt het beste van het beste, dan zul je zelf moeten gaan upgraden naar XTR.
Specificaties
Liv Pique Advanced Pro 29 1
Frame: Advanced-Grade Composite front and rear triangles, 100mm Maestro Suspension
Voorvork: Fox 32 Float SC Performance Elite Live Valve, 100mm, Boost 15×110, 44mm offset
Achterdemper: Fox Float Performance Elite Live Valve, 165/45
Groepset: Shimano Deore XT M8100, 1×12 speed
Remmen: Shimano SLX M7100, 180 / 160 mm
Crankset: Shimano Deore XT M8100, 30t XS:165mm, S:170mm, M:170mm, L:175mm
Wielen en naven: Giant XCR-1 Carbon 29 WheelSystem
Banden: Maxxis Recon Race, 29×2.25, tubeless gemonteerd
Stuur: Giant Contact SLR XC
Stuurpen: Giant Contact SL XC, 35mm XS:50mm, S:50mm, M:60mm, L:70mm
Zadelpen: Giant Contact Switch dropper
Zadel: Fi’zi:k Vento Argo R5
Kleur: Dark Blue / Carbon
Gemeten gewicht: 11,46 kg (maat M)
Adviesprijs: € 7.199,-
Conclusie
Nathalie is lovend over de speciale vrouwengeometrie: “Deze maakt dat ik veel compacter op de fiets zit, meer controle heb, zelfverzekerder rij. Ik zit meteen echt mooi op deze bike. Het is een high end en bijzonder frame, door de laag uitgesneden bovenbuis. Voor technische afdalingen is de dropperpost echt een goede toevoeging.”
Toch vinden we het gek dat een topmodel met Shimano XTR of SRAM XX1 niet beschikbaar is bij Liv. Wellicht is de afzet voor dergelijke duurdere groepen te laag, maar een volledige Shimano XT-groep was op z’n plaats geweest. Daarnaast zou wellicht de optie geboden moeten worden om dit model bijvoorbeeld te voorzien van Shimano XTR. Een dealer kan en wil je daar wellicht wel mee helpen.
De highlight is volgens Nathalie de Live Valve automatische lockout: “Als je hiermee eenmaal hebt gereden, is het wel flink wennen aan een mountainbike zonder.” Deze Liv Pique weegt ruim 11 kilo: “Voor een fully toch licht en hij voelde bijna even zwaar als mijn aluminium racefiets!”
De adviesprijs van € 7.199,- is met een combinatie van Shimano SLX/XT-groep aardig prijzig, maar dat vertekent met name door de Fox Live Valve. Daardoor is de aanschafprijs gevoelsmatig wat hoog, maar ter referentie; het vergelijkbare mannenmodel bij Giant met een volledige XT groep kost € 7.699,-.
Meer info via Liv