Review: Giant Trance X Advanced E+ 0 – Haal alles uit je E-MTB beleving

Op pad gaan met een E-MTB is een andere ervaring dan mountainbiken zonder ondersteuning. Of je een doorgewinterde mountainbiker of een prille beginner bent, de ondersteuning terwijl je trapt geeft elektrisch mountainbiken een speciaal gevoel en vraagt om een andere rijstijl. We mochten de Giant Trance X Advanced E+ 0 toetsen op die lekkere E-MTB beleving.

Topmodel met Shimano XT en Fox Live Valve

Giant heeft van veel mountainbikes een elektrische en gewone variant. Onlangs testten we nog de Giant Trance X trail bike. Nu hebben we de elektrische variant in handen. De ondersteuning zorgt voor een verschil in gewicht van ruim 9 kilo. In de elektrische uitvoering is een Yahama SyncDrive Pro motor met maximaal 85 Nm en een EnergyPak Smart van 625 Wh verwerkt in het frame. De motor bedien je met de RideControl Ergo 3 op het stuur. Een ring met drie knoppen die bijna wegvalt in het handvat.

Deze elektrische mountainbike is uitgerust met een Fox 36 Factory van 150 mm en Fox Float Factory van 140 mm veerweg. Dat is in vergelijking met de normale Trance X in beide dempers 10 mm meer. Daarnaast is de vering op deze E-MTB voorzien van Fox Live Valve. Het systeem dat elektronisch bepaalt hoeveel compressie de veer moet krijgen afhankelijk van de ondergrond. Fox plaatst Live Valve voor nu alleen standaard op mountainbikes van Giant en Pivot. Het systeem zit aangesloten op de accu van de mountainbike, dus je hebt geen geklooi met opladen van losse accuutjes.

Verder is dit topmodel uitgerust met alles wat je mag verwachten van een elektrische mountainbike in dit segment. Een volledige Shimano XT groep, met o.a. 203 mm remschijven en remklauwen met vier zuigers. De hele afwerking is van carbon, met een Giant e-TRX-wielset van 29 inch en 30 mm binnenbreedte en een Giant Contact SLR 35 Carbon stuur (78 cm breed). De Giant Contact Switch dropper in mijn maat M heeft 150 mm travel. De geometrie heeft Giant overgenomen van de normale Trance X inclusief de flip chip die de balhoofdhoek naar 65,8 of 66,5 graden zet en de zitbuishoek naar 76,0 of 76,7 graden. Daarmee bepaal je zelf hoe slack de Trance X is (hoe lui hij stuurt).

De Giant Trance X Advanced E+ 0 is voorzien van een krachtige motor. Hoewel de kracht van 85 Nm op papier vergelijkbaar is met andere systemen, voelt deze SyncDrive Pro motor een stuk agressiever (in de hoogste standen). Met name op lage snelheid en ook met een lagere trapfrequentie geeft de motor nog opvallend veel en snel ondersteuning. Daarnaast is die ondersteuning constant. Het systeem kijkt naar hoeveel je zelf trapt en doet daar in de hoogste stand tot maximaal 400% kracht bij. Zolang de motor voldoende kracht heeft natuurlijk. De ondersteuning voelt organisch en in praktijk is 400% echt meer dan voldoende, ook als je heel sportief wilt rijden. De motor is wel redelijk luid in vergelijking met andere systemen. Zeker bij een hoge trapfrequentie hoor je de bekende zoem, maar het geluid is niet zo hard dat het onaangenaam aanwezig is.

Fox Live Valve zorgt voor de juiste vering

De Fox Live Valve vering is echt plug and play. Zodra je de dempers hebt voorzien van voldoende sag en rebound hoef je eigenlijk niks meer aan het systeem te doen. In de eerste ritten stond het systeem in de stand ‘sport’. Dat is stand 3 op een schaal van 5. Fox Live Valve bepaalt zelf op basis van twee sensoren hoe de vering zich moet gedragen. De sensor meet tot 1000 keer per second op wat voor ondergrond je rijdt en past het gedrag daar binnen een paar milliseconden op aan. In praktijk merk je nagenoeg geen vertraging.

Zelf kan ik door middel van een de Fox app aangeven wat mijn wensen van de vering zijn. De stand ‘Firm’ heeft de meeste compressie en stand ‘Comfort’ heeft de minste compressie. Een volledige lock out kan dus niet met dit systeem, maar die mogelijkheid heeft een gewone Fox 36 of Float ook niet. In praktijk ervaar ik niet veel verschil tussen de vijf verschillende standen. Alleen als ik erop let voel ik de nuances. Het systeem voelt namelijk heel goed aan hoe het moet reageren. Dat werkt echt fenomenaal!

Je hebt niet door dat het aanstaat, totdat je bijvoorbeeld hard op een boomwortel rijdt. Je lichaam is gewend om zo’n klap intuïtief op te vangen op basis van de demping die zich normaal niet aanpast tijdens het rijden. Nu merk ik echt een andere compressie tijdens het rijden ontstaan. De Live Valve compenseert namelijk zoveel en zo snel, dat de beweging die ik met mijn lichaam maak ineens overdreven voelt.

E-MTB voor uiteenlopende doeleinden

Met dit topmodel kan ik het onderste uit de kan halen, maar in het bos merk ik ook de veelzijdigheid van deze E-MTB. Met deze trail bike kan ik lekker ongedwongen van de natuur genieten, zonder me veel in te spannen of na te denken over afstelling. Met 24 kilo is de mountainbike natuurlijk niet licht, maar door de full suspension ondervind ik daar met ondersteuning aan eigenlijk geen hinder van. De dropper laat ik vaker dan normaal halverwege staan, waardoor ik een relaxtere zit krijg. Door de ondersteuning hoef ik niet veel kracht te zetten en kan ik lekker in een ongedwongen houding blijven flowen. Zeker op trails waar hindernissen en trapstukken elkaar afwisselen, kom ik daardoor echt in de flow.

Naast ongedwongen ritjes is deze mountainbike ook erg geschikt voor extreem sportief gebruik. In de RideControl app waarmee je deze Giant kunt instellen, kan ik per stand aangeven wat mijn wensen zijn. Op het ruige terrein van mountainbikeroute Kwintelooijen trap ik de Trance X volledig op z’n staart. De volledige route rijd ik drie keer met steeds een hogere stand en een gemiddelde hartslag rondom mijn omslagpunt. Ik begin daarbij in de tour stand, die tot 150% van mijn eigen vermogen extra levert.

Meer vermogen is niet persé veel sneller

De maximale koppel staat op 40 Nm en de Launch (hoe agressief de motor reageert) staat op ongeveer een derde van maximaal. Mijn snelste tijd op een normale mountainbike is 10:13. In deze stand doe ik over een ronde van 2,73 km met zo’n 120 hoogtemeters 8:43. Ook in de technische afdalingen blijft de Trance X ondanks het gewicht opvallend controleerbaar. Ik kan mede door Live Valve echt de limiet opzoeken en in een enduro stijl afdalen, waarbij ik bijvoorbeeld geen travel te kort komt. De Live Valve staat tijdens deze test in de ‘Comfort’ stand en veert relatief makkelijk in dus.

De ronde daarna gaat de ondersteuning naar stand ‘Active’ met tot 200% extra vermogen, een Launch op twee derde van agressief en een koppel van 60 Nm. Die ronde doe ik in 7:59 en merk ik tijdens sommige bochten omhoog dat ik iets moet inhouden of remmen. Dat wordt helemaal duidelijk wanneer ik de E-MTB in de ‘Sport’ stand zet, met 300% extra ondersteuning, 70 Nm koppel en een Launch van 90%. Ik moet in de krappe bochten omhoog soms echt remmen om de E-MTB onder controle te houden. Dat blijkt ook uit de tijd, want ik ben met 7:49 slechts tien seconden sneller in deze stand. De Turbo-stand probeer ik voor de lol nog even, maar die is met 400% ondersteuning 85 Nm koppel echt te agressief om op deze technische ronde met smalle en bochtige trails goed uit de verf te komen.

De actieradius is ook goed! Op een sportieve tocht van 75 km en zo’n 1000hm over de Utrechtse Heuvelrug voorzag de 625 Wh accu me van meer dan voldoende energie. In de zuinigste omstandigheden zou deze Trance X Advanced E+ tot 190 km komen volgens Giant, maar 100 kilometer ongedwongen rijden in een rustige stand is goed haalbaar met dit pakket. Ook is nog een extender van 250 Wh verkrijgbaar.

Specificaties

Giant Trance X Advanced E+ 0
Frame: Advanced-Grade Composite
Voorvork: Fox 36 Factory Live Valve, 150mm travel, 44mm offset
Achterdemper: Fox Float X Factory Live Valve, 185×52.5mm, 140 mm travel
Groepset: Shimano Deore XT100, 1×12 speed
Remmen: Shimano Deore XT, BR-M8120, 4-piston, hydraulic disc, 203mm
Crankset: Praxis Performance Carbon e-crank arms, 36T
Wielen en naven: Giant e-TRX 29 inch, Tubeless ready, 30mm binnenbreedte
Banden: Maxxis Assegai 29×2.6 voor, Maxxis Dissector 29×2.6″ achter
Stuur: Giant Contact SLR 35 Carbon, 35x780mm
Stuurpen: Giant Contact SL 35
Zadelpen: Giant Contact Switch, dropper, 30,9mm (S:125, M:150, L/XL:170)
Zadel: Giant Romero SL
Kleur: Navy / Blue
Gemeten gewicht: 23,28 kg (maat M)
Adviesprijs: € 8.899,-
Meer info via Giant

Conclusie

De Giant Trance Advanced E+ is met recht een compleet topmodel. Van sportieve ritten op de limiet tot ongedwongen tripjes over flowy trails, deze E-MTB komt in beide omstandigheden ontzettend goed tot z’n recht. Dat komt met name door de Fox Live Valve die automatisch de vering van de juiste stand voorziet en door de constante SyncDrive Pro motor met veel instelmogelijkheden. Beide zorgen dat je deze elektrische trail bike zonder moeite kunt tweaken voor de juiste rit.

Met een complete Shimano Deore XT-groep, carbon wielset is ook de afmontage voor een E-MTB top of the bill. De Fox Live Valve is alleen te bedienen met de app. Een controller op de bike zou fijn zijn, net als andere modellen waarbij een knopjes op de accu zitten. Daar staat tegenover dat de Fox Factory serie het beste is wat je kunt krijgen. Aan het flinke gewicht heb ik me geen moment gestoord en dat is vergelijkbaar met andere E-MTB’s op de markt. De motor maakt iets meer geluid dan ik gewend ben, maar is niet nadrukkelijk aanwezig. Overigens heeft Giant ook net de lichtere Trance X Advanced E+ Elite van 18,8 kilo gelanceerd, maar die heeft aanzienlijk minder bereik.

Ben je een bedreven E-MTB’er en heb je € 8.999,- aan budget beschikbaar? Dan heeft deze complete e-bike waarbij op niks is bezuinigd een zeer schappelijke prijs.