Fietsenmerk Giant is al jaren één van de grote mountainbike-merken, zeker op cross country gebied. De Anthem-serie van het Taiwanese merk bestaat uit full suspension XC mountainbikes, waarvan de Anthem Advanced Pro-lijn uit frames van carbon. In die lijn vind je vier modellen, van 3 naar 0. De instapper van deze lijn is het 3-model met een prijs van € 4.599,- en het duurste 0-model kost € 12.999,-. Ik mocht de Anthem Advanced Pro 29 2 (€ 5.349,-) een tijdje berijden, een prachtig werkpaard.
Je hebt luxe paardjes en werkpaarden, waarbij de Giant Anthem Advanced Pro 29 2 echt in de laatste categorie valt. Dan bedoel ik het juist als compliment. Geen opsmuk, what you see is what you get en oerdegelijk. En misschien nog wel belangrijker: ontzettend tembaar.
Schitterende zwarte diamand
Bij de eerste aanblik van de fiets valt meteen het rustige karakter op. Geen uitgesproken kleuren of logo’s, maar vooral zwart met wel een sexy sparkle in het spuitwerk als je dichterbij komt. Black Diamond / Carbon noemt Giant de kleur. Met moeite kun je het Giant-logo op de onderbuis lezen en dat vind ik juist heel stijlvol. Bijzonder uitgesproken kleurenschema’s maken de laatste jaren bij steeds meer merken plaats voor harmonieuze kleurencombinaties. En wat je ook draagt, bij deze bike past elke outfit. Mocht je trouwens liever een andere (ook overwegend rustige) kleur op het frame willen, dan moet je wel meteen kiezen voor een ander model. De afwerking is overal netjes en sluit qua uiterlijk goed aan bij de Shimano-groepset die grotendeels SLX is. Ook is de interne kabelgeleiding netjes en logisch. Alleen valt de wirwar van kabels rondom het stuur op. Niet zo gek, want met alle mogelijkheden heb je ook flink wat kabels nodig.
Anthem Advanced Pro 29 in praktijk
Ook het tembare karakter van de fiets sluit aan bij de omschrijving werkpaard. Voor een eerste testrit fiets ik naar de MTB-route van Kwintelooijen (Rhenen), onderdeel van het Utrechtse Heuvelrug-netwerk. De relatief korte route loopt rondom een zandgat en motorcross-circuit en heeft flinke hoogteverschillen en technische passages. Zodra de fiets van het asfalt op het zand komt, merk ik dat hij in z’n natuurlijke habitat is. De Fox voor- en achtervering zijn speciaal afgesteld voor Giant en dat resulteert in een heel comfortabel en beheerst gevoel. Met een volledige lock-out van de Fox 34 Float voorvork en een flinke compressie van de Fox Float DPS, kan ik op de steile en lange openingsklim goed kracht overbrengen.
Eenmaal boven gooi ik de lock-out los en de Giant dropper-post omlaag en dan merk ik opvallend veel controle. Met relatief lage (tubeless) bandenspanning, een stijve carbon wielset (25 mm intern / 31 mm extern) en balhoofdbuishoek van 67,5 graden in combinatie met de rustige vering, voel ik meteen vertrouwen om wat risico te nemen. Zo vermaak ik me kostelijk in het zand van Rhenen en wen ik opvallend snel aan deze nieuwe fiets.
Alleen is het stuur net iets breder (76 cm) dan ik gewend ben en raak ik tijdens het welbekende bomen met het stuurinhammen ‘meetpunt’ meerdere keren de boom met mijn stuur. Dit laat je uiteraard bij je fietsenmaker aanpassen naar wens, wanneer je hem koopt. Die van mij moet namelijk weer terug naar Giant.
Presentatie versus uithouding
Een paar dagen later staat een lange en rustige MTB-tocht op het programma en loop ik voor vertrek tegen een minpunt van deze fiets aan. Je kunt namelijk maar één (weliswaar grote) bidon kwijt in het frame. Daarvoor zijn natuurlijk oplossingen (zoals een Camelbak) en ik weet dat veel fully’s beperkte bidonruimte hebben, maar als liefhebber van lange tochten vind ik het persoonlijk een minpunt. Die ruimte voor een tweede bidon gebruikt Giant voor een veerconstructie in het frame met een nieuw full carbon FlexPoint Pro veersysteem, voorzien van een 250 gram lichtere achterbrug vergeleken met het vorige model. Het zwaartepunt komt daardoor ook meer onderin de fiets ten opzichte van een veersystemen bij de bovenbuis. Dit komt de rijprestaties ten goede.
Ook merk ik na een paar uur dat de geometrie echt bedoeld is voor races en uiterste omstandigheden. Je zit meer voorop de fiets waarmee je door de kleinere balhoofdbuishoek (67,5 graden) en een zitbuishoek van 75,5 graden meer stabiliteit en meer grip hebt op je voorwiel hebt. Je wisselt ook makkelijker tussen staan en zitten. Als je echter lang in het zadel zit tijdens een rustige duurrit, mis je wat set-back mogelijkheden van het zadel. Ik heb het zadel namelijk al helemaal naar achteren staan, maar blijf toch in de racestand zitten.
Specificaties
Giant Anthem Advanced Pro 29 2
Frame: Giant Advanced-Grade Composite
Voorvork: Fox 34 Float SC Performance Remote 110mm
Achterdemper: Fox Float DPS Performance Elite, 165/45 met 100 mm veerweg
Groepset: Shimano Deore SLX M7100, 1×12 speed
Bracket: Shimano, press fit
Wielen en naven: Giant XCR 2 29 Carbon WheelSystem
Banden: Maxxis Recon Race 29×2.4
Stuur: Giant Contact SL (alu, 76 cm)
Stuurpen: Giant Contact SL XC
Zadelpen: Giant Contact Switch dropper (125 / 150 mm travel)
Zadel: Fi’zi:k Antares R7 with S-Alloy rails
Kleur: Black Diamond / Carbon
Gemeten gewicht: 11,73 kg (maat L)
Adviesprijs: € 5.349,-
Meer info via Giant
Conclusie
Balans is één van de termen waarmee Giant deze fiets zelf omschrijft en dat klopt zeker als het aankomt op rijgevoel en beleving. Je kunt goed de grenzen opzoeken met deze bike zonder dat je inlevert op grip of stabiliteit en ook voor de prestatie gerichte mountainbiker is dit een topfiets. Als we kijken naar de afmontage en onderdelen zie ik wel een paar opvallendheden. In de afmontage heeft Giant in het 2-model gekozen voor een SLX-groep, alleen zijn bijvoorbeeld de remmen van de (goedkopere) Deore-groep (ML6100) gemonteerd.
In praktijk lever je niet veel in op rij-prestaties, maar voor de volledigheid had ik liever een complete SLX-groep gezien. Verder zijn de onderdelen die Giant zelf produceert, zoals de dropper-post, van goede kwaliteit en maakt het alles samen tot een betrouwbaar werkpaard waar je flinke arbeid op kunt leveren.
De bike balanceert met een adviesprijs van € 5.349,- eigenlijk tussen twee segmenten. Concurrenten monteren tegen vergelijkbare prijzen Shimano XT- of zelfs elektronische Sram AXS-groepen, maar leveren weer in op andere punten. Ondanks de goedkopere groep heeft deze mountainbike een top-segment veersysteem, met de trail voorvork Fox 34 Float SC Performance Remote en Fox Float DPS Performance Elite achterdemper.
Ik vind de keuze van Giant voor een betere afmontage qua vering en een iets minder goede groep de juiste keus. Als je het budget hebt, zijn de duurdere Anthem Advanced Pro 29 model 1 en model 0 met respectievelijk XT en XTR beschikbaar. Samenvattend kan ik alleen maar concluderen dat je ondanks de licht vertekende hoge aanschafprijs van de Giant Anthem Advanced Pro 29 2 binnen dit budget wel veel waar voor je geld hebt.
Meer info via Giant