Wil je een beetje gericht trainen, dan ontkom je eigenlijk niet meer aan een vermogensmeter in deze tijd. Voor de mountainbike worden de opties ook steeds uitgebreider. Daarbij heb je tegenwoordig grofweg nog drie keuzes: meten vanaf de spider van de crank, in de crankarm/-as of vanuit de pedalen. Het Italiaanse Favero Electronics is al 10 jaar actief in de ontwikkeling van pedalen met geïntegreerde vermogensmeters. Inmiddels hebben ze in de Assioma PRO MX pedalen de techniek zo mooi weten te integreren, dat je aan de buitenkant bijna niet meer ziet dat het ook vermogensmeter is. Ik mag deze SPD-pedalen uitgebreid voor je testen.
Echt dubbelzijdig
De Assioma PRO MX pedalen van Favero komen in drie samenstellingen. De instapper is de Assioma PRO MX-1. In de goedkoopste samenstelling krijg je twee pedalen, waarvan alleen de linker pedaal een geïntegreerde vermogensmeter heeft. De andere pedaal is precies hetzelfde, maar zonder de elektronica. Je kunt de twee onderscheiden aan de hand van de rode ring rondom de as. Je hebt daarmee dan een enkelzijdige vermogensmeter. Waarom dat wel of niet interessant is, vertel ik verderop.
De Assioma PRO MX-1 kun je (later) uitbreiden met de MX-UP. Daarbij ontvang je een rechter pedaal met eveneens een geïntegreerde vermogensmeter. Uiteraard ontvang je daar ook de extra benodigde hardware bij. In de bijbehorende Favero-app kun je beide pedalen aan elkaar koppelen en laten fungeren als één powermeter die de afzonderlijke links en rechts doorgeeft aan je fietscomputer. Dat kan via Bluetooth en ANT+.
Wil je meteen een dubbelzijdige meter aanschaffen, dan is de Assioma PRO MX-2 een aanrader. Die set bestaat uit een linker en rechter vermogensmeter. Een set die zo’n € 130,- goedkoper is dan de MX-1 en MX-UP los van elkaar aanschaffen. In alle gevallen voorziet Favero je van de benodigde hardware zoals opladers, schoenplaatjes (SPD) en hulpstukken voor onderhouden van de onderdelen.
Dubbelzijdig is bij Favero ook echt dubbelzijdig. Zonder al teveel in de techniek te duiken, is het goed om te weten dat je het verschil tussen links en rechts pas echt goed kunt meten als je ook echt op twee plekken meet. Bij vermogensmeters met dubbelzijdige meting in de crank is het vaak een schatting, omdat er maar op één punt wordt gemeten. Voor een accurate L/R-balans heb je dus in praktijk altijd een linker en rechter meetpunt nodig. Daar komen in het geval van Favero nog andere voordelen bij zoals het in kaart brengen van Platform Center Offset, Power Phase, Torque Efficiency, Pedal Smoothness en Rider Position.
Italiaanse trots
In alles merk ik hoe trots Favero is op hun product. Van het contact met de mensen die er werken, tot de manier waarop Favero de pedalen verpakt en verzendt wordt. De passie straalt er vanaf. Het bedrijf is gevestigd in Arcade (Veneto) en biedt – als ik even verder zoek – allerlei soorten elektronica. Dan moet je denken aan scoreborden of tijdsmetingen. Dat ze ervaring hebben van elektronica is dus wel duidelijk.
Toch is de Assioma PRO MX naast de uitvoering voor de racefiets het enige consumentenproduct dat het bedrijf aanbiedt. Mijn vermoeden dat ze er tien jaar geleden vroeg bij waren met de eerste vermogensmeters in pedalen en dat ze daardoor nu te maken hebben met een uit de hand gelopen succes. Dat er veel denkwerk in zit, dat merk ik meteen als ik de stijlvolle doos uitpak. Favero heeft eigen product-ontwerpers in huis, die een knap staaltje werk hebben verricht.
Bij een eerste aanblik zie ik meteen de kwaliteit van de pedaal. Dan heb ik het (nog) niet over hoe goed de vermogensmeter is, maar enkel de afwerking. Los van het feit dat de pedaal een vermogen kan meten, is het echt een kwalitatieve pedaal. Zo vind je nagenoeg geen plastic, maar zijn de belangrijkste onderdelen gemaakt van hoogwaardig metaal. De body is van aluminium en het kliksysteem heeft een specifieke oppervlaktebehandeling gehad die volgens Favero goed scoort op het tegen gaan van slijtage, in vergelijk met andere producten op de markt. Toch weegt een pedaal met vermogensmeter slechts 191,4 gram volgens Favero. Onze weegschaal noteert 192 gram, dus dat klopt.
Ook draait de as opvallend vloeiend, maar is deze tegelijkertijd helemaal vrij van speling. De body draait op twee naaldlagers. Ook als ik kijk naar de hoogte van pedaal is die indrukwekkend. Volgens Favero zou het platform slechts zo’n 11 mm boven de as zitten, waardoor de krachtoverbrenging en trapbeweging zo efficiënt als mogelijk blijven. Kortom, los van de vermogensmeter is de Assioma PRO MX al een kwalitatieve pedaal. En dat is fijn want een pedaal is een onderdeel van je fiets dat aan slijtage onderhevig is.
Eerste indruk Favero Assioma PRO MX
Het uitpakken en de onderdelen spreken voor zich. Ook het installeren gaat gemakkelijk. De eerste keer heb je de Favero-app nodig om de pedalen te registreren en te voorzien van de laatste firmware. Ook helpt de app je stap voor stap door het installatieproces van zowel de soft- als hardware. Goed om te weten is dat de pedaal iets kan uitsteken aan de binnenkant van de crank. Het puntje met het rode lampje steekt dan mogelijk te ver door de crank heen, waardoor de kans aanwezig is dat dit dicht langs de ketting of achtervork gaat. Bij mountainbikes heb ik dit niet gehad, maar bijvoorbeeld wel bij een gravelbike. Het wordt allemaal duidelijk uitgelegd in de app en als dit het geval is moet je de ruimte opvullen met één of twee bijgeleverde metalen ringetjes.
De eerste keer en bij het plaatsen in een nieuwe fiets, moeten de pedalen even met de hand worden gekalibreerd. Daarna kalibreren de pedalen zichzelf na een paar trappen (tot je ze weer losdraait). Daarover gesproken: het bevestigen kan alleen met een 15 mm steeksleutel. Waar de meeste pedalen ook aan de achterkant de optie hebben om met inbussleutel de pedalen te bevestigen, kan dat bij deze Assioma’s niet vanwege de elektronische onderdelen en oplaadbare batterij die in de as zitten verwerkt.
Dat brengt me op het volgende stukje innovatief productontwerp. Alle onderdelen van de vermogensmeter zit namelijk in de as van de pedaal verwerkt. Van begin tot eind is de metalen as gesloten en loopt in z’n geheel tot tegen de buitenkant van de pedaal. Binnen in de as zit de elektronica én de accu van de vermogensmeter verwerkt. Je hebt dus niet te maken met vervangbare batterijen en de gevoelige onderdelen zitten veilig verscholen in het staal van de as. Ik krijg de indruk dat de pedalen hierdoor ook echt wel tegen een stootje kunnen. Enkel het ledje van de pedaal en de contactpunten voor opladen zijn zichtbaar aan de buitenkant.
Voordat ik vertrek wil ik de accu’s helemaal opladen. Op papier zouden ze minimaal 60 uur per volledige oplaadbeurt moeten meegaan. De bijgeleverde connectoren bevestig je met een magneetje op de contactpunten in de as. Dat werkt praktisch net zo goed als een MagSafe van een Macbook. Het snoer is een draad dat zich splitst in twee delen, zodat je twee pedalen tegelijk kan opladen. Het gesplitste deel is lang genoeg, maar het deel dat in de stroomadapter gaat had wat mij betreft iets langer mogen zijn. Je mountainbike moet namelijk best dicht bij een stopcontact staan om te laden.
Met volle accu’s vertrek ik. Tijdens het rijden merk ik geen verschil met mijn andere vermogensmeter. Wat een goed punt is. De pedalen geven voor mijn gevoel de waarden net zo accuraat en snel door als mijn andere vermogensmeters. Dat is wat je in de basis mag verwachten van een vermogensmeter. Volgens Favero zou de vermogensmeter een accuratie van ±1% hebben. Wat gezien de prijs (van de enkelzijdige meter) echt wel goed is. De onderscheidende factoren van de vermogensmeter zitten wat mij betreft in de details.
Tot in detail
Na meerdere ritten raak ik gewend aan de Favero Assioma PRO MX-2. De pedalen zijn inderdaad zo kwalitatief als mijn vermoeden was bij het uitpakken en zijn daarmee echt fijn in gebruik. De spanning is goed en ook genuanceerd af te stellen. Het kliksysteem is stevig en er is geen verticale speling bij toch flink versleten schoenplaatjes. Ook spreken de signalen van de ledjes voor zich. Ze geven bij het oppakken van de mountainbike in één oogopslag aan of de batterij voldoende is opgeladen en verbinden snel met de fietscomputer. Daarna blijft de verbinding ook stabiel en heb ik geen enkel probleem ervaren met dropouts.
De geavanceerde mogelijkheden van de pedalen zitten natuurlijk in de details die zichtbaar worden bij thuiskomst. Zo is het mogelijk om uitgebreide analyses los te laten op de data. Niet alleen links/rechts balans, maar ook dingen als het verloop van de pedaalslag en de platform offset worden inzichtelijk gemaakt. Ondanks dat hij werkt met de verschillende fietscomputers heeft de Favero toch iets meer met Gramin. Want los van de basisdata wordt de eerdergenoemde Platform Center Offset, Power Phase, Torque Efficiency, Pedal Smoothness en Rider Position data alleen verzameld met een ANT+ verbinding en een Garmin computer die dit ondersteunt. Dat heb ik buiten in het bos getest en is leuk om te zien.
Zelf duik ik niet na elke rit in die specifieke gegevens. Mocht je problemen ervaring en bijvoorbeeld je pedaalslag willen verbeteren, dan is deze data een handige toepassing. Met uitzondering van de rijderspositie kun je trouwens ook alle geavanceerde data realtime bekijken in de Favero-app. De mogelijkheid om ook je workout daarin op te slaan, zou nog wel een mooie toevoeging zijn. Praktisch kun je het realtime in de app namelijk alleen goed bekijken vanaf een hometrainer.
Een aantal keer heb ik de Assioma PRO MX-2 gelijktijdig in een workout kunnen vergelijken met andere vermogensmeters. Mijn indruk is dat de Assioma PRO MX-2 iets dynamischer waarden doorgeeft dan de andere powermeters. Met name in de korte felle aanzet wordt het verschil groter waarbij de waarden van Favero een dynamischer en iets hoger beeld geven (en daarmee eigenlijk gedetailleerder). Dat zou kunnen komen doordat de gemiddelde waarde ook echt een optelsom van links en rechts is en een pedaalslag bijna nooit een geleidelijk wattage heeft. In de vergelijking in volledige workout van twee uur komt het gemiddelde en genormaliseerde vermogen van de twee powermeters nagenoeg overeen (±0,75%).
In praktijk
Wil je echt helemaal diep in de wereld van wattage duiken, dan kun je met de Favero Assioma PRO MX-2 je lol op. Op een Garmin kun je aan de slag met veel meer dan alleen links-rechts en vermogen. Toch gebruik ik het merendeel van de tijd de powermeter voornamelijk voor het in kaart brengen van de intensiteit tijdens de training en om naderhand te bepalen hoe zwaar en effectief de training was. In dagelijks gebruik is met name de betrouwbaarheid van de vermogenswaarde belangrijk. Waarbij de waarde links/rechts eigenlijk al een stuk minder relevant voor me is.
In feite zou ik dus uit de voeten kunnen met een enkelzijdige meter. Zeker omdat ik weet dat mijn verhouding links/rechts doorgaans eigenlijk altijd dicht bij de 50-50 ligt. Pas als je problemen ervaart met spieren of knieën of echt in detail wilt verbeteren zijn de andere waarden nuttig. Ik vind het sterk dat de productopbouw van Favero daarop inspeelt. Met een adviesprijs van € 448,96 schaf je voor een relatief laag bedraag al een set kwalitatieve pedalen aan met een nauwkeurige enkelzijdige powermeter. Die kun je indien gewenst later nog uitbreiden met een vermogensmeter in de rechter pedaal.
De waarde vermogen komt accuraat overeen met de waarden die ik tegelijkertijd met andere vermogensmeters meet. Als dit je enige powermeter is, dan maakt het zelfs al niet zoveel meer uit als de waarden iets meer afwijken van andere powermeters. Je doet dan met deze set je tests en baseert je in de trainingen weer op de geteste waardes met de zelfde vermogensmeter.
Dat brengt me ook meteen op de fijnste praktische toepassing van deze vermogensmeter. Zeker als je meerdere fietsen of mountainbikes hebt, kan het in de papieren lopen als je ze allemaal wilt uitrusten met een powermeter. Deze set zet je heel snel en eenvoudig over op een andere mountainbike. En het mooiste is: ze passen altijd! Dat geldt lang niet voor alle soorten vermogensmeters. Met het flinke aantal mountainbikes dat we in een jaar testen ontzettend handig dus. Hou wel rekening met de extra ringetjes die je soms moet toevoegen. Die raak je snel kwijt als je ze niet gebruikt en niet goed opbergt.
Na een paar maanden de pedalen intensief te hebben getest, zie ik nog geen sporen van noemenswaardige slijtage. De assen lopen nog even vloeiend en vrij van speling als in het begin en ook het kliksysteem is nog even stevig. Daarnaast is het mooi dat Favero heel open is over de manier waarop hun pedalen zijn opgebouwd en daar hoort bij dat alle vervangingsonderdelen gewoon los bij het bedrijf te bestellen zijn. Dat geldt voor de assen met de sensor erin, maar ook voor de body’s, lagers en pedalen zonder vermogensmeter. De prijzen van vervangende onderdelen zijn daarbij ook nog eens schappelijk.
Conclusie
Van je eerste vermogensmeter tot in detail de waarden van een dubbelzijdige meting vergelijken. Bij Favero zit je goed. Je kunt met een adviesprijs van € 448,96 voor de Assioma PRO MX-1 relatief makkelijk instappen met een opvallend kwalitatieve enkelzijdige pedaalset, die je later kunt uitbreiden en waarvan slijtage onderdelen los verkrijgbaar zijn.
Voor € 749,01 heb je met de Assioma PRO MX-2 uit deze test een breed scala aan nauwkeurige dataverzameling tot je beschikking. Deze set plaatst zich tussen de beste vermogensmeters op de markt, waarbij ik vanuit praktisch oogpunt wil benadrukken dat je ze makkelijk overzet tussen mountainbikes, het opvallend fijne trappers zijn, de accuduur van 60 uur is in de praktijk prima, zeker gezien het feit dat ze oplaadbaar zijn. En dat opladen gaat nog makkelijk ook.
Meer bij Favero.