Review: Cube Stereo Hybrid 140 – robuuste E-MTB is krachtpatser

Voor- of tegenstander, de E-MTB is niet meer weg te denken van de mountainbike trail. Cube heeft een breed arsenaal van elektrische mountainbikes en wij mochten er eentje testen. De volledige naam van deze krachtpatser is Cube Stereo Hybrid 140 HPC TM 750.

Robuuste elektrische trail bike

Bij de eerste aanblik valt meteen het robuuste karakter van de Stereo Hybrid 140 op. In het ruime aanbod van Cube, kenmerkt dit model zich als één van de meest uitdagende elektrische mountainbikes. Met een veerweg van 150 mm voor en 140 mm achter valt deze e-bike in de categorie trail bikes, waarbij van de Stereo Hybrid nog twee andere frame mogelijkheden zijn bij Cube. De 120 is een lichtere variant en de Stereo Hybrid 160 voorzien van enkel 27.5 inch wielen is voor de elektrische enduro avonturier. De Cube Stereo Hybrid 140 die ik test heeft een lichte, brede en carbon wielset van 29 inch (Newmen Performance 30). Alleen maat S heeft 27,5 inch wielen. Het frame is grotendeels van carbon, maar voor de achterbrug kiest Cube aluminium.

Met een prijs van € 5.999,- valt deze elektrische mountainbike in de betaalbare middenklasse. Dat merk ik ook aan de afmontage en materiaalkeuze. Zo is de complete SRAM GX groep geen topsegment, maar wel een degelijke en betrouwbare keuze. Daarbij moet je rekening houden met een single-click SRAM GX-versnelling, waarbij je niet tegelijk meerdere tandjes lichter kunt schakelen. Dat heeft te maken met de kracht die de motor soms nog geeft terwijl je schakelt, maar maakt dat terugschakelen meer tijd en moeite kost. Op de stevige set Magura MT7 remmen met de grootste rotors is zeker niet bespaard. Dat die remset een verstandige keuze is, lees je zo. De vering bestaat uit een Fox 36 Float Performance voor en Fox Float X Performance achter. Verder valt natuurlijk de flinke accu van 750 Wh op!

De geometrie is niet echt progressief, maar wel in lijn met de meeste trail bikes. Zo is de balhoofdhoek 66 graden en de zitbuishoek wat luier met 75,5 graden (vanaf maat M). Dat compenseert de de forse wielbasis en het totaalgewicht goed. Verder is de Stereo Hybrid helemaal trail proof gemaakt met een lekker breed stuur (80 cm) en een dropperpost met lekker veel travel (100 tot 150 mm afhankelijk van de maat).

Onbegrensde ondersteuning voor mooie tochten

Niet alleen de aanblik geeft de Cube Stereo Hybrid 140 een robuust karakter. Ook wanneer je de e-mountainbike ter hand neemt, voel je hoe stevig en robuust deze bike is. Het totaalgewicht van mijn maat M is 24,84 kg en dat is fors. Zo’n totaalgewicht klinkt als een nadeel, maar dat is het niet persé. Een groot deel van het gewicht komt namelijk door de elektrische aandrijving en met name de bijbehorende accu van al ruim 4 kilo. Dat is met 750 Wh bij Bosch de grootst beschikbare mogelijkheid. Het totaalgewicht is overigens concurrerend met vergelijkbare E-MTB’s bij andere merken, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden als het gaat om rijervaring.

Begrenser op 25 km/u

In Nederland kleeft een groot nadeel aan de sportieve E-MTB’s. De e-mountainbike moet namelijk verplicht worden begrensd op een maximum snelheid van 25 km/u, terwijl dat in andere landen vaak 25 miles/u is – oftewel zo’n 30 km/u. Als gezonde Hollandse kerel met een goede conditie zit ik in ons vlakke Nederland al snel op de 25 km/u en dan valt de ondersteuning weg. Met zo’n ‘zware’ E-MTB moet je dan zelf ineens best veel vermogen extra leveren (ongeveer 200 Watt), waardoor je snelheid afneemt en de ondersteuning weer aanschiet. Dat aan-/uitschakelen is vervelend.

De motor helemaal uitzetten is ook niet prettig, want die benodigde 200 Watt extra zelf bij trappen brengt het totaalvermogen al snel op zo’n 400 Watt bij een snelheid van 25 km/u op harde ondergrond. Ook in afdalingen op trails, waarbij je van onder de 25km/u boven de 25 km/u komt, stokt de Stereo Hybrid een beetje. Dat brengt je op technische trails toch een beetje uit balans. Hier kan Cube als fabrikant natuurlijk niks aan doen, want ze moeten zich aan de geldende regels houden. Alleen als gebruiker merk je die gevolgen natuurlijk wel.

Voor wie is deze Stereo Hybrid 140?

Voor wie is deze mountainbike dan bedoeld? Nou zeker voor de sportieve berijder, want ook met een goede conditie is dit een model dat thuis hoort op de technische en zware trails. Natuurlijk in het buitenland, maar denk ook aan technische routes over de Utrechtse Heuvelrug of in Lunteren. Door het technische parcours ondervindt je hier over het algemeen weinig gevolgen van de begrenzing en het karakter van deze mountainbike vraagt om een uitdagende rijstijl. De vering is ruim voldoende voor flinke drops en jumps en laat ik vooral het bereik niet vergeten!

Deze robuuste krachtpatser kun je gerust meenemen voor een lange tocht. Die twee elementen gaan niet vaak samen in een e-bike; afstand en kracht. Bij de Stereo Hybrid 140 met een 750 Wh accu hoef je daar geen zorgen over te hebben. Op een flinke tocht over de routes Amerongen, Leersum en Renkum van in totaal zo’n 75 km en bijna 1000 hm trok ik de accu pas helemaal leeg in de – let wel! – eMTB-stand.

Het Bosch Smart Systeem op deze Cube heeft vijf standen, waarvan de eMTB-stand de op één na meest ondersteunende stand is. Alleen op enkele rechte stukken zette ik het systeem in de eco-modus. Als je dus een beetje zuinig omgaat met de accu, dan kom je echt wel tot een bereik van 100 km in Nederland. Wil je het beste uit jezelf halen, dan geeft de Bosch Drive Unit Performance CX met 85Nm je meer dan voldoende boost.

Niet alleen een e-bike voor extremisten

Ook als je geen sportieve e-biker met een goede conditie bent, is deze Cube Stereo Hybrid 140 een verstandige keuze. Het uithoudingsvermogen en de karaktereigenschappen komen ook goed van pas voor mensen met minder conditie of technische vaardigheden. In een tocht samen met een fietspartner die weinig conditie en mountainbike ervaring heeft, blijkt deze robuuste E-MTB te zorgen voor veel plezier en vertrouwen. Het verschil in conditie waarbij ik op een normale mountainbike rij en mijn partner op de Cube wordt opgeheven, waardoor we beiden met ongedwongen plezier een paar uur in het zadel zitten. Op een tocht van zo’n twee uur, is de accu van deze Stereo Hybrid nog voor 60% gevuld. Daarnaast zorgt de vering, het brede stuur en de stevige wiel-bandcombinatie voor veel vertrouwen bij het bedwingen van technische hindernissen.

Ook de remset verdient een eervolle vermelding! Met een paar Magura MT7 remmen en 203 mm schijven heb je echt een goede en betrouwbare remkracht. Ook in de regen blijven de remmen opvallend betrouwbaar en accuraat. Een zeer fijn gevoel, met zo’n stevige mountainbike onder je. Het Bosch Smart System is ook een intuïtief systeem dat met de Kiox 300-display en/of de app zorgt voor een duidelijk inzicht in de mogelijkheden.

De Stereo Hybrid opladen kan door de accu uit het frame te halen en mee te nemen naar binnen als je in de garage geen stroom hebt. Maar Er zit een klein klepje bij het bracket en als je die opzij schuift zit daar ook een aansluiting om je accu op te laden. van de accu in het frame. Een aandachtspuntje is dat er best veel modder en rommel in de beschermende kap onder de motor blijft zitten. Die moet je ook echt regelmatig losschroeven en schoonmaken.

Specificaties

Cube Stereo Hybrid 140 HPC TM 750
Frame: C:62® Monocoque Advanced Twin Mold Technology (carbon) met Aluminium 6061 T6 Rear Triangle
Voorvork: Fox 36 Float Performance GRIP, Tapered, 15x110mm, E-Bike Optimized, 150mm
Achterdemper: Fox Float X Performance, 205x60mm (27.5: 185x55mm)
Aandrijving: Bosch Drive Unit Performance CX Gen. 4 (85Nm) Cruise 250 Watt
Bediening: Bosch Smartsystem met LED Remote en Kiox 300 display
Accu Bosch Powertube 750 Wh
Groepset: Sram GX Eagle™, 12-Speed, Single click, 10-52T
Remmen: Magura MT7, Hydr. Disc Brake (203/203 mm remschijven)
Wielen en naven: Newmen Performance 30, 29 inch, 28/28 Spokes, 15x110mm/12x148mm, Tubeless Ready
Banden: Maxxis Minion DHR II, MaxxGrip/DoubleDown, Tubeless Ready, 2.4 WT
Stuur: Newmen Evolution SL 318.25, 80 cm breed
Stuurpen: CUBE Performance Stem E-MTB, 31.8mm
Zadelpen: CUBE Dropper Post, Handlebar Lever, Internal Cable Routing, 31.6mm
Zadel: Natural Fit Venec
Kleur: flashgrey´n´olive
Gemeten gewicht: 24,84 kg (maat M)
Adviesprijs: € 5.999,-
Meer info via Cube.

Geometrie

Conclusie

Aangenaam verrast ben ik over deze Cube Stereo Hybrid 140 e-mountainbike! Waarbij ik eerst wat schrok van het totaalgewicht, merk ik meteen tijdens de eerste ritjes dat je daar heel veel power en bereik voor terugkrijgt. Zonder ondersteuning rijden is daardoor eigenlijk geen optie, maar de eco-modus compenseert ongeveer het extra vermogen dat je nodig hebt om met een normale intensiteit een normale snelheid te rijden. Daarbij is het bereik dus erg goed. Op de (technische) trails kun je in bijvoorbeeld de eMTB- en Turbo stand echt voor lange tijd je lol op. En als je lekker agressief aan het rijden bent, moet je zelf echt wel inspanning leveren en kom je voldaan thuis. Daarbij is de geometrie, afmontage en vering echt in balans met de specificaties die je nodig hebt in zulke omstandigheden.

Wanneer je rustig wil rijden kan dat ook. Dan is deze Stereo Hybrid ook juist een hele goede keuze voor onervaren of minder fitte mountainbikers. De dubbele vering met flinke travel maakt deze mountainbike heel comfortabel en betrouwbaar, waardoor technische obstakels minder moeilijk worden. Zou je een vergelijkbare combinatie van aandrijving en accu in een hardtail of fully met minder veerweg zetten, dan zou de berijder ook juist meer worden aangesproken op z’n technische vaardigheden. Het forse totaalgewicht is bij zo’n samenstelling namelijk wel echt iets om rekening mee te houden qua rijervaring. Wat daar tegenover staat is natuurlijk het zorgeloze bereik van het Bosch-systeem. En ook de Magura MT7 remset is een hele prettige keuze in de afmontage van deze e-bike.

Hou in de rijbeleving rekening met de begrenzing van 25 km/u, maar weet ook dat elke vergelijkbare E-MTB in Nederland dit probleem zal hebben. Voor een adviesprijs van €5.999,- heb je met de Cube Stereo Hybrid 140 een betrouwbare en veelzijdige elektrische mountainbike, waarmee je echt hard, ver en lang kunt rijden.