De Cube AMS-series heeft al mooie cross country modellen voortgebracht door de jaren heen. Toch is deze Cube AMS One11 mountainbike juist voor een tikkeltje avontuurlijker. Het segment dat tussen cross country en trail valt, wordt ook wel down country genoemd. Daarvoor is deze Cube AMS One11 bedacht en ik mocht het beste model een tijdje voor je testen.
Slank en avontuurlijk
Bij een eerste aanblik zie je meteen de gelijkenissen met het cross country model. Niet zo gek, want het frame van de AMS Zero99 – het cross country model – lag aan de basis van deze down country uitvoering. Dezelfde slanke uitstraling kenmerkt deze mountainbike. Toch heeft dit One11 model net even wat meer veerweg (120 mm voor en 110 mm achter). Dat maakt ook dat het frame geschikt is voor banden tot 2,4 inch breedte.

Down Country: best licht. Hoewel net even een ander carbon is gebruikt dan bij de Zero99, zou een frame los ook maar 1600 gram wegen volgens Cube. In de specificaties vinden we een gewicht van 12,4 kilo. Dat kan goed kloppen, want onze weegschaal schiet uit tot 12,38 kilo inclusief pedalen. Wij hebben wel een iets aangepaste configuratie, met ergonomische onderdelen van SQlab. Toch een prima gewicht voor een down country bike.

De AMS One11 is rijkelijk afgemonteerd, zeker gezien de adviesprijs van € 5.199,-. Als vork vinden we een Fox 34 SC Float Factory GRIP SL met drie modi (Open, Medium en Firm). De achterdemper is een Fox Float Factory met Open en Firm. De wielen zijn Newman Beskar 30 van aluminium met Newman Fade-naven. Daarnaast vinden we SRAM GX Eagle AXS Transmission. Een mooie elektronische groep dus. Aan de andere kant kiest Cube voor de remmen Shimano XT. Ook dik in orde en een scherpe prijs-kwaliteit uit twee werelden.

Eerste indruk
Na de eerste rit was ik eerlijk gezegd een beetje in verwarring. Doordat deze mountainbike oogt als het cross country model en ook wel licht aanvoelt, vond ik hem nog best lui en wat sloom. Het kostte me wat meer moeite om de bike op gang te houden, zeker op het asfalt. Een combinatie van de grovere banden en het comfort dat net even wat meer energie vraagt. Aan de andere kant is het natuurlijk geen cross country model. Het is een lichte trailbike. Toch viel dat kwartje pas na een tijdje.
En als je vanuit dat perspectief op deze fiets stapt, is het juist weer een lekker efficiënt en licht model. Je trekt er makkelijk mee op uit en laten we vooral ook het pluspunt van de ruimte voor bidons daarin meenemen. Deze AMS One11 biedt namelijk plek voor twee grote bidons. Op de onderbuis weliswaar. Je plaatst ze namelijk boven elkaar. Het maakt dat je dus makkelijk drinken meeneemt voor een lange tocht, zonder dat je een rugzakje om je schouders hangt.

Ook de SRAM GX AXS groep is meteen raak. Mocht je nog nooit met een elektronische groep hebben gefietst, dan is dit wel echt een flinke stap vooruit. Hoewel GX de goedkoopste elektronische groep uit het gamma van SRAM is, kan ik alleen maar zeggen: 100% raak. Zeker voor een bike waar je lekker relaxed over de trails gaat rijden. De groep is robuust, geruisloos en bijzonder accuraat. Natuurlijk is de groep iets zwaarder dan bijvoorbeeld SRAM X0 of XX, maar die paar honderd gram ten opzichte van de topgroep is verwaarloosbaar voor het doel van deze bike. De robuustheid van bijvoorbeeld een veilig weggewerkte batterij krijg je daarvoor terug. En dat is lekker als niet elke seconde, maar avontuur telt. Als je echt voor het lichtste en snelste wil gaan, heeft Cube natuurlijk de cross country Cube AMS Zero99.

Afstelmogelijkheden
De hoeken van het frame zijn aan te passen naar wens door de cups rond het balhoofd te veranderen. Daardoor wordt de zitbuishoek bijvoorbeeld zo’n 0,2 graden luier. De balhoofdhoek wordt 0,6 graden minder groot en daarmee wordt de mountainbike eveneens iets luier. Naast deze hoeken veranderen ook bijvoorbeeld de wielbasis en de hoogte van de bottom bracket. Ook kun je de dempers in verschillende compressie-standen zetten. Niet met een remote aan het stuur, maar wel met het hendeltje op de vork en demper.
Opvallend voor deze prijs is de keuze voor de topmodellen van de Fox-vering. De goud/brons-kleurige onderdelen, een kleur die overigens stijlvol terugkomt op het frame, zijn echt een slimme keuze van Cube. Zeker als je wat technische obstakels neemt is het prettig als de dempers gewoon lekker werken en voorzien van de kenmerkende Kashima Coating doen ze dat. Dat geldt ook voor de Fox Transfer Factory dropperpost, die net zo vloeiend werkt.

Speels op en neer
Hoewel ik aan het begin een beetje op het verkeerde been werd gezet, is dat later wel bijgedraaid. Na meerdere tochten begon ik de extra veerweg naar beneden en op technische trails te waarderen. Dat ik even moest zoeken naar de juiste toepassing, kwam eigenlijk doordat deze mountainbike best makkelijk klimt voor een trail bike. Hoewel je houding wat meer ‘naar achteren’ is dan op een cross country maakt het lagere gewicht dat je best makkelijk boven komt.
Die andere houding en iets luiere geometrie heeft wel als nadeel dat je op het vlakke wat minder makkelijk rolt als je het vergelijkt met een echte cross country bike. Zoals bijvoorbeeld op het asfalt terug van een route naar huis. Maar streep dat weg als je van lekker afdalen houdt en zoekt naar een speels karakter, want die geometrie en de extra veerweg maken wel dat deze mountainbike naar beneden heerlijk flowt. De langere wielbasis (ten opzichte van de Zero99) zorgt voor meer stabiliteit en het hogere bracket zorgt dat je zwaartepunt iets hoger ligt, waardoor je meer druk op de vering kunt houden.

Moet ik nog benoemen dat de schakelgroep en remmen echt een perfecte prijs-kwaliteitverhouding hebben voor het doeleinde down country? Goed. Niks op aan te merken. Verder is het goed om te benoemen dat we dus een ander stuur en zadel hebben gemonteerd. Een SQlab 30X carbon stuur en een SQlab 60X zadel. Over die ergonomische onderdelen op deze mountainbike maken we binnenkort een aparte review.
Tot slot het visuele aspect: bijzonder stijlvol gedaan. Vooral de manier waarop het goud/brons van de Kashima Coating terugkomt in de letters op het matgroene frame vind ik erg goed. Waar het goud/brons van de vering bij veel mountainbikes soms een beetje uit de toon slaat, gaan de kenmerkende onderdelen hier helemaal op in het design van het frame. Geen schreeuwende letters of felle kleuren. Dit matgroen valt prachtig weg in de kleuren van de Nederlandse bossen.

Specificaties
Frame: C:68X® Monocoque Advanced Twin Mold Technology, FSP 4-Link, Boost 148, UDH™
Voorvork: Fox 34 SC Float Factory GRIP SL (120 mm)
Achterdemper: Fox Float Factory, 190×42.5mm
Wielen: Newmen Beskar 30 light/base
Banden: Maxxis Forekaster, MaxxTerra/EXO, Tubeless Ready, 2.4 WT
Versnellingen: SRAM GX SL AXS T-TYPE 12-speed
Crankstel: Sram X0 Eagle™ Transmission, 32T
Cassette: Sram XS-1270, 10-52T
Remmen: Shimano XT BR-M8120/BR-M8100, Hydr. Disc Brake (180/180 mm)
Dropperpost: Fox Transfer Factory 30.9mm
Cockpit: SQlab 30X Carbon
Zadel: SQlab 60X
Gewicht: 12,38 kg (Maat M)
Prijs: € 5.199,-
Conclusie
Cube doet het keer op keer: mooie, degelijke fietsen bouwen met een scherpe prijs-kwaliteit. Als je met de adviesprijs van € 5.199,- net even wat meer uitgeeft dan vaak gebruikelijk, heb je bij Cube wel meteen een echt opvallend kwalitatieve mountainbike met een chique uitstraling.
Deze down country mountainbike klimt makkelijker dan een trail bike, maar heeft ook genoeg in huis om lekker relaxed te flowen. Interessant voor de Nederlandse routes. Het speelse karakter en de relaxte geometrie roepen een avontuurlijk gevoel in je op.
Meer info via Cube.












