De Exceed van Canyon is in het voorjaar vernieuwd en nu hebben we een testmodel in handen. Het gaat om de CF 7 uitvoering van deze hardtail mountainbike, met een prijs van € 3049,-.
Bike voor avonturiers
Canyon positioneert de nieuwe Exceed duidelijk als optie voor vrijgevochten gravelbikers. Of mountainbikers met een liefde voor avontuur. Het is dus minder een wedstrijdgerichte MTB. In dit artikel nemen we de vernieuwingen onder de loep en bekijken we in hoeverre je deze mountainbike nog als wedstrijdfiets kunt bestempelen.

Er is nu meer ruimte voor frametassen en een derde bidonhouder aan de onderkant van de onderbuis. Hiermee maak je in de mountainbike community wel direct een statement natuurlijk. Maar dat is internationaal. Wij in Nederland en Vlaanderen, zijn natuurlijk ‘van oudsher’ een echt hardtail gebied.
Bij een eerste aanblik ben ik blij verrast met de vernieuwingen. Het is echt in lijn met Canyon’s nalatenschap tot dusver. Strakke esthetische frame-ontwerpen, met vaak uiterst functionele nieuwigheden die de grenzen van de markt opzoeken. En dat de oude vertrouwde hardtail mountainbike dan misschien meer naar een gravelbike trekt is logisch, want gravelen is booming.

Het frame is nu ook uitgerust met een opening in de onderbuis, waar een tasje en reserve-materiaal in kunnen worden bevestigd. Een mooi detail vind ik de manier waarop je een CO2-patroon kan bevestigen in het klepje van het vakje. De Canyon LOAD tool pouch voor de rest van je reserve-spullen moet je er los bij kopen en dat zou ik wel aanraden. Je kunt bijvoorbeeld een binnenbandje niet los in de onderbuis doen, want die krijg je er nooit meer uit zonder een trekbandje zoals dat aan de pouch zit bijvoorbeeld. Daarnaast is het opbergvakje niet waterdicht. Maar een praktische toevoeging is deze vernieuwing zeker. Geen geklooi meer met bungelende zadeltasjes of minitools in de zak van je shirt.

Naast de functionele vernieuwingen is ook de geometrie flink onder handen genomen. Kortweg kun je zeggen dat de Exceed luier is geworden. Langere reach en balhoofdhoek die van 69 graden naar 67 graden is gegaan. Echt wel drastische verschillen dus. Daardoor is ook de wielbasis nogal toegenomen. In de meeste maten heb je het over zo’n 3 centimeter meer. En dat beïnvloedt de rijervaring aanzienlijk, kan ik je vertellen.
Rijervaring in een wedstrijdritme
De Canyon Exceed ken ik goed, omdat ik zelf enige jaren op het vorige model heb gereden. Hoewel ik de laatste jaren een full-suspension rijd, kan ik me het rijgedrag van die Exceed nog goed herinneren. Voor de nieuwe geometrie van de Exceed moest ik in mijn hoofd even een switch maken. Minder sportief en echt meer gemaakt voor de avonturier. Met name die luiere balhoofdhoek en de langere wielbasis was even schakelen, zeker op de plekken waar het technisch wordt of wanneer je krappe bochten draait. Ik ervaar meteen de duidelijke keuze van Canyon om de meer relaxtere mindset van de avonturier te bedienen.

Als ik lekker intensief en technisch aan de slag wil op de trails, voelt de mountainbike wat log en ongenuanceerd aan. Met name de achterkant is relatief stijf. Logisch, zou je zeggen, want we hebben te maken met een hardtail, maar bij hedendaagse hardtails wordt ook goed nagedacht over de demping in de achterkant van het frame. De laterale stijfheid. En die vind ik bij deze nieuwe Exceed CF 7 – bot gezegd – wat hard aanvoelen. Voor tijdens wedstrijden althans. Zeker in het licht van de luiere geometrie en het relaxtere stuurgedrag, is de achterkant nog steeds best ‘hard’ en stuiterend. En dat terwijl Canyon het frame van de nieuwe Exceed juist minder stijf zou hebben gemaakt.
Doordat de achterkant stijf is, ben ik geneigd de Fox 32SC-vork meer druk te geven dan aanbevolen op de tabel. Ik vind namelijk dat de voorkant snel wegzakt als het technisch wordt. Dat heeft niet te maken met het gedrag van de vork, maar met dat van de achterkant. Als ik de druk namelijk omhoog breng met 10 PSI en de rebound langzamer zet, is het inveren van de vork weer te weinig. Dan blijft de vork te hard om echt functioneel te werken en zelfs dan blijft de achterkant relatief stijf en daarmee stuiterig. Doordat het achterwiel veel contact met de grond verliest, moet ik rustiger rijden of meer corrigeren met het voorwiel dat wel goed contact houdt. Gevolg is: de druk weer omlaag, vaker locken en veel meer staan om het stuiteren af te vangen.

Een stuiterende achterkant is natuurlijk inherent aan een hardtail mountainbike. En dat weten ze bij Canyon ook. Een oplossing voor meer comfort is de gespleten zadelpen (VCLS 2.0), die in de lengte van het frame zorgt voor een flex van 2 cm. Die vind je echter alleen op het topmodel. Een andere oplossing zou wat mij betreft een dropper zijn, zodat op technische passages je benen goed de ruimte hebben om drops en het stuiteren af te vangen. Dat is bij deze CF 7 niet gedaan, maar wel mogelijk in het frame. Tot slot zou een vork met meer travel ook een oplossing kunnen zijn voor de ‘wegzakkende’ voorkant. Canyon geeft aan dat dit mogelijk is met het frame van de Exceed, maar biedt alle modellen enkel met een 100 mm veerweg aan.

Goed in avontuur
Om de stijve achterkant toch nog even in perspectief te zetten, heb ik ook wat relaxtere ritten gemaakt. In de geest van gravelbiken of bikepacken. En ja, dan is de stijve achterkant wel veel minder nadrukkelijk aanwezig. Dan is het fijn dat er ruimte is voor 2,4 inch brede banden. In graveltermen is dat 60 mm breed, wat aanzienlijk bijdraagt aan het comfort. Dan kun je ook echt wel ruigere paden aan met flinke boomwortels bijvoorbeeld. Ook de derde bidonhouder is heerlijk. Je kunt veel drinken meenemen voor een dagtocht of een extra opbergbusje plaatsen in de bidonhouder onderop. Hou er overigens wel rekening mee dat er sneller bijvoorbeeld takken achter de bidonhouder blijven hangen, maar dat merk je in praktijk vooral tijdens intensief mountainbiken.
Afmontage
Canyon heb ik altijd sterk gevonden in een uitgekiende verhouding tussen prijs en kwaliteit. Hoewel de prijzen in de MTB-wereld (net als in de meeste andere markten) flink omhoog zijn gegaan, blijft Canyon die balans nog steeds goed bewaken. Op deze Canyon CF 7 vinden we voor het belangrijkste deel een mechanische Shimano XT-groep, wat gewoon garant staat voor heerlijke schakelprestaties. Van de shifter tot de derailleur: alles loopt lekker soepel en zonder speling of gerammel. De cassette en ketting zijn Deore. Echt een uitgekiende verhouding tussen prijs en kwaliteit dus.

Toch heeft Canyon wel een concessie gedaan op de remmen. Daar vinden we een set remmen SLX-remmen. Prima, maar niet zo vloeiend en genuanceerd als een set XT-remmen met XT-remschijven. Ik snap dat er ergens water bij de wijn moet om rond het bedrag van € 3000,- te blijven, maar liever had ik de remmen dan beter gezien dan de schakelgroep. Hoewel… wie remt er nog? Remmen is angst. Goed, je begrijpt mijn punt: ergens moet je keuzes maken.

100 mm veerweg
De voorvork heeft 100 mm veerweg en is een Fox 32 Step-Cast Performance met een 2-positie lock out. Geen instapvork, maar een prima model in het middensegment. Ook in praktijk merk ik dat. Geen poespas en gewoon een lekkere demping en de keuze om handmatig (aan het stuur) te locken. Dat is ook fijn. Gelockt zijn de voor- en achterkant namelijk wel goed in balans, zeker voor de langere ritten op bijvoorbeeld lekker lopende gravelpaden.
Verder is de Canyon CF 5 uitgerust met een set Reynolds TR309 XC-wielen. Carbon, asymmetrisch en voorzien van 30 mm binnenbreedte. Met name dat laatste is belangrijk om de bredere banden goed tot hun recht te laten komen en opvallend is dus wel de keuze voor de carbon velg. Met het oog op performance zijn de wielen misschien wat aan de zware kant met bijna 1700 gram voor een set, maar met het oog op de portemonnee een respectabele en interessante keuze. De verdere afmontage is van aluminium. Zadelpen, stuurpen en stuur zijn van Canyon en hebben verder geen noemenswaardige eigenschappen.

Specificaties
Frame: Canyon Exceed CF
Voorvork: FOX 32 Step-Cast Performance 2-Pos Remote, 100 mm
Wielen: Reynolds TR309 XC, 30 mm intern
Banden: Maxxis Ikon Exo 2.35″
Versnellingen: Shimano Deore XT
Ketting/Cassette: Shimano Deore, 10-51, 12 speed
Crankstel: Shimano Deore XT
Remmen: Shimano SLX BR-M7110, 2 zuigers, 180/160 mm
Cockpit: Canyon, aluminium
Zadel: Ergon SR10 Pro Sport
Gewicht: 10,99 kg (Maat M)
Prijs: € 3.049,-
Conclusie
Canyon verschuift met de nieuwe hardtail Exceed van de wedstrijdsport meer naar de wereld van de avonturier. Die laatste kan zijn hart ophalen met meer ruimte voor tassen, bidons en het ingebouwde opbergvak. Dat gaat met een stijve achterkant wel ten koste van de prestatie en comfort op technische MTB-trails.
De relaxtere geometrie en het no-nonse frame onderstrepen duidelijk het doel nieuwe doel van deze mountainbike, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een MTB is en geen gravelbike. Zeker voor de mensen die lekker plezier willen maken op de mountainbike-routes en minder prestatie gedreven zijn, is deze hardtail nog steeds een interessante keuze met een uitgekiende prijs-kwaliteit verhouding.
Meer bij Canyon.








