Review: ABUS full face helmen – wat zijn de verschillen tussen de HiDrop en AirDrop

Een integraal helm komt bij mountainbike disciplines als enduro of downhill goed van pas. In sommige bikeparks mag je ook alleen rijden met een full face helm. ABUS heeft twee soorten integraal helmen in het assortiment. De witte AirDrop is voor enduro en downhill, de zwarte HiDrop voldoet aan alle normen van downhill. In dit artikel de verschillen tussen deze helmen.

Twee werelden

Hoewel de helmen ogenschijnlijk op elkaar lijken, zijn de verschillen bij nader bestuderen best groot. Allereerst de prijs. De AirDrop kost € 299,95 en de HiDrop is zo’n 100 euro goedkoper. In enduro zoek je naar de perfecte balans tussen veiligheid en prestatie. Omdat enduro vaak langer is dan downhill en niet alleen naar beneden gaat, is een goede ventilatie en zo laag mogelijk gewicht heel wenselijk. De hoge snelheid van downhill vraagt om andere veiligheidsnormen en dat gaat ten koste van het gewicht en de ventilatie.

Als we de twee helmen op de weegschaal leggen, zien we meteen het verschil. De Hidrop weegt 1075 gram (maat M) en heeft alle officiële ASTM keurmerken voor Downhill en BMX. De AirDrop die voorzien is van veel meer en grotere ventilatiegaten weegt 746 gram (maat M), wat natuurlijk aanzienlijk minder is. Deze AirDrop heeft Toch zit het verschil in gewicht niet alleen in de buitenkant, want ook de binnenkant van de AirDrop is minimalistischer.

Hard van buiten, zacht van binnen

In de AirDrop vinden we aan de binnenkant een kern van EPS en EPP volgens ABUS. EPP is een zachtere en meer flexibele versie van EPS. Hierdoor biedt het meer comfort in de chinguard en door de flexibiliteit vormt het weer terug in de originele vorm. Aan de binnenkant zit een verstelbaar retentiesysteem voorzien van MIPS zoals je dat in de meeste mountainbikehelmen vindt. Toch is de sluiting dan weer met een dubbele gesp, die is voorzien van een zacht velours omhulsel. Dezelfde stof zit op de wangkussens, wat een aangenaam gevoel geeft bij je wangen en kin.

De HiDrop is van veel meer padding voorzien. Zowel rond de wangen, maar ook aan de achterkant in de nek en aan de bovenkant van het hoofd zitten veel kussens. Daarnaast is de bekleding aan de binnenkant voorzien van gaas, en ook bij de ventilatiegaten zien we dit gaas terug. De Hidrop heeft eveneens een gespsluiting, maar heeft geen retentiesysteem zoals de AirDrop. Ook zijn de ventilatiegaten veel minder en kleiner.

Rond de oren heeft ABUS op de AirDrop een ASC systeem aangebracht. Dat staat voor Ambiant Sound Channels, wat het ruimtelijk bewustzijn zou moeten vergroten. Als ik deze helm met de HiDrop vergelijk, die dit systeem niet heeft, dan hoor ik wel degelijk verschil. Het geluid dat doordringt in de HiDrop klinkt wat gedempter, waar het bij de AirDrop helderder blijft klinken. Het is niet zo dat het minder hard of duidelijk is als iemand me roept, maar het klinkt wel aangenamer.

Overeenkomsten ABUS full face

Beide helmen zijn geschikt voor brildragers. Daarnaast bieden beide modellen natuurlijk de mogelijkheid voor het gebruik van goggles. Bij de AirDrop kun je de zonneklep nog omhoog schuiven, zodat er meer ruimte komt om de goggle ter hoogte van je voorhoofd te zetten. Die optie heeft de HiDrop niet, maar ook daar kun je de goggle wel onder het vizier klemmen. Hij zit dan wel een beetje in het zicht, maar tijdens de downhill heb je goggles toch op. Wel handig om de goggle daar te plaatsen als je de helm en goggle in dezelfde beweging op en af wilt zetten.

Ook het Break-Away-vizier is op beide helmen te vinden. De zonneklep breekt bij een val makkelijk af, zodat hij nergens achter blijft haken. Dat kan namelijk een extra belasting op je nek geven. De zonneklep bij de HiDrop klikt gewoon in de helm, waar deze bij de AirDrop op drie plekken vastzit met boutjes. De klep van de AirDrop breekt dus echt af, waarbij de HiDrop de klep weer kan worden teruggeplaatst. Besef je overigens wel dat je niet weer met een helm moet fietsen, als je er eenmaal mee bent gevallen.

In vergelijking met de HiDrop is de AirDrop ook nog uitgerust met een soort zacht kunstleer aan de binnenkant van de kinbeschermer. Dat geeft de helm wel een extra sjieke uitstraling en is iets duurzamer dan de EPS binnenkant van de HiDrop. Het EPS is iets gevoeliger voor deukjes en viezigheid. Daarnaast is het kunstleer op de AirDrop ook gebruikt aan de onderkant, ter hoogte van de plek waar de rand van de helm het sleutelbeen kan raken. De zogenoemde collarbone protection.

In praktijk

Tijdens onze biketrip naar Winterberg hebben collega Coen en ik deze helmen uitvoerig kunnen testen. Beide integraal helmen zijn toegestaan op het bikepark. Hoewel we natuurlijk liften tot onze beschikking hadden, moesten we voor de foto’s van collega Björn een aantal keer zelf een stukje naar boven fietsen. Dan merk je wel meteen dat de AirDrop meer ventileert dan de HiDrop. Koele lucht komt met zo’n lage snelheid moeilijker naar binnen, terwijl warme lucht ook makkelijker ontsnapt door het grotere aantal ventilatiegaten van de AirDrop. Als we weer naar beneden gaan ventileert ook de HiDrop goed, en daarmee merk je goed dat deze specifiek voor downhill is.

Ook in gewicht merken we een verschil. Je voelt je met de AirDrop veel vrijer. Dat komt niet alleen door het geluid dat ruimtelijker klinkt, maar ook door het lagere gewicht. Toch is het wel zo dat de HiDrop comfortabeler zit. Dat komt met name door de veelvuldig aanwezige voering. De AirDrop steunt namelijk op minder punten waardoor sneller drukpunten ontstaan als je de helm een langere tijd op hebt. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het aantal maten. De AirDrop is verkrijgbaar in twee combimaten, S/M en L/XL. Terwijl de HiDrop vier maten heeft, van S tot XL.

De gespsluiting heb ik nooit als prettig ervaren, maar het is wel erg stevig. Zeker met handschoenen aan is het best een gepriegel om de sluiting los of vast te maken. Vanuit het veiligheidsoogpunt is het begrijpelijk dat de helmen voor extreme vormen van mountainbike zo’n sluitsysteem hebben. Sterker nog, deze sluiting is verplicht om te voldoen aan de veiligheidseisen om de bijbehorende keurmerken te verkrijgen.

Tot slot het prijsverschil. De HiDrop is met € 199,95 aanzienlijk goedkoper dan de AirDrop. De HiDrop voldoet aan alle eisen en normen die van toepassing zijn op de downhill (wedstrijd-)discipline. Dat merk je want de helm is ook veel robuuster, wat een veiliger gevoel geeft. Toch kan je volgens ABUS ook met de AirDrop downhillen. Met een prijs van € 299,95 is de AirDrop wel veelzijdiger. Dus als je disciplines combineert is met name het open ontwerp met het oog op geluid en ventilatie wenselijk.

Specificaties

ABUS AirDrop
Full face integraal helm
Kleur: Black Gold (ook verkrijgbaar in Concrete Grey, Velvet Black en Polar White)
Maten: S/M of L/XL
Gewicht: 746 gram
Adviesprijs: € 299,95

ABUS HiDrop
Full face integraal helm
Kleur: Shiny White (ook verkrijgbaar in Moss Green, Shiny Black en Midnight Blue)
Maten: S, M, L en XL
Gewicht: 1075 gram
Adviesprijs: € 199,95

Conclusie

Beide helmen bieden aanzienlijke bescherming voor extreme vormen van mountainbiken. De AirDrop is ontwikkeld met het oog op enduro en dat merk je aan alles. Een laag gewicht, ventilatie en betere doorgang van geluid maken dat je toch goed beschermd bent tijdens het onverwachte van deze discipline.

De HiDrop voelt veel veiliger en dat moet ook met het oog op de hoge snelheid van downhill en de normen die op de wedstrijdsport van deze discipline van toepassing zijn. Die extra veiligheid eist wel z’n tol, want voor voldoende ventilatie heb je echt die snelheid nodig. De HiDrop is veiliger, maar ook iets comfortabeler als je je niet volledig in zweet hoeft te werken.

Meer bij ABUS.