Je ziet ze weinig in het wild: de Öhlins voorvorken. Toevallig zag ik er afgelopen week wel eentje in het wild en dat was op een downhill bike. Ziet er toch speciaal uit, omdat je ze zo weinig ziet, denk ik. Ze hebben twee van hun grootste voorvorken vernieuwd. De RXF38 en DH38 voorvorken om precies te zijn.

De RXF38 m.3 om nog preciezer te zijn, is er voor de trail, enduro en E-MTB rijders. De vorkpoten zijn 38 mm (vandaar de naamgevingen). Voor de veerweg kun je kiezen uit 160 mm tot 180 mm. Daarbij is de verbeterde techniek afgekeken bij de race-uitvoeringen van de grotere DH38 vorken met dubbele crown voor gravity en downhill. Deze nieuwe vork heeft een offset van 44 mm en is voor 29 inch wielen met maximaal 2,6 inch brede banden. Remschijven kunnen maximaal 220 mm zijn, maar de vork is optimaal met 200 mm volgens Öhlins. Het gewicht is 2.320 gram, inclusief de boutjes en as.

Beide nieuwe vorken maken nog steeds gebruik van het TTX dempingssysteem, maar zijn wel vernieuwd met de toevoeging van een veerversterker om de bottom-out progressiviteit te verhogen. Ook is de RXF38 m.3 vork geoptimaliseerd voor het gebruik van volume spacers. De buitenkant van de stanchions is verbeterd. Dat zijn de bovenste poten die in de onderste delen van de vork schuiven. Die zijn gladder gemaakt, waardoor ze soepeler bewegen en beter werken als de mountainbike over kleine obstakels rijdt. De onderkant heeft vooral een nieuwe look gekregen.

De vernieuwde DH38 m.2 voor downhill heeft 200 mm veerweg en een dubbele crown. De vork is voorzien van low-speed en high-speed compressie-afstelling en komt in uitvoeringen voor zowel 27,5 inch als 29 inch wielen. De offset kun je aanpassen door de crowns aan te passen. Daarmee kun je variëren tussen de 46 en 58 mm. Het ontwerp leent zich voor remschijven met een diameter van 200/203 mm. Het gewicht van deze vork is 2.820 gram.
Meer bij Öhlins.

