Nieuwe Trek Supercaliber 2023, klaar voor de huidige XC-parcours

In 2019 is de Trek Supercaliber speciaal ontwikkeld zodat je niet meer hoefde te kiezen tussen een hardtail of een fully. Dat zag je onder andere aan de achtervering van maar 60 mm en de voorvering van 100 mm. Omdat de XC-parcoursen steeds uitdagender worden vond Trek het tijd om nu te komen met de nieuwe Trek Supercaliber. Deze cross country MTB heeft een geheel nieuw frame gekregen waardoor hij sneller en helemaal klaar moet zijn voor de huidige XC-parcours.

Verschillen vorige en nieuwe Trek Supercaliber

Als je kort gezegd het verschil wil weten tussen de oude Trek Supercaliber en de nieuwe Trek Supercaliber dan is de veerweg een belangrijk punt. De achterveerweg is verhoogd naar 80 mm en de voorvering is naar 110 mm gegaan. Er is ook de mogelijkheid om voor 120 mm voor te kiezen. Het frame is zoals gezegd helemaal vernieuwd en er zijn twee versies. De Supercaliber SL en de nog lichtere Supercaliber SLR. Deze laatste heeft een lichtere carbon layup maar ook is de interne kabelgeleiding voor de vernellingen achterwege is gelaten. Omdat in de SLR veelal toch met de draadloos groepen wordt gereden.

Geometrie van de nieuwe Trek Supercaliber 2023

Slacker en meer reach

De verschillen in het soort carbon betekent in de praktijk dat het frame tussen de 200 en 250 gram lichter is dan de SL. Het frame is daarmee ook iets lichter geworden dan het vorige model. De geometrie van de nieuwe bike is slacker (balhoofdhoek 67 graden) en de reach is ook iets groter. De mening en wensen van Yolanda Neff, Trek rijdster, zijn hier ook in meegenomen. Alle modellen zijn uitgerust met de nieuwe RockShox SIDLuxe IsoStrut dempers. Dat zijn in het kort de verschillen waar we nog even iets dieper op ingaan.

9,45 kg voor Supercaliber topmodel met dropperpost

Bijna alle modellen worden geleverd met 2.4 inch banden behalve het ultime topmodel, de Supercaliber SLR 9.9 XX SL. Deze laatste heeft 2.2 inch banden. Dit omdat de RockShox Sid SL voorvork niet breder dan 2.35 inch aankan, maar ook omdat het gewicht bespaard. En dan ben je waarschijnlijk benieuwd naar het gewicht. Nou, het topmodel met dropperpost weegt compleet 9,45 kg. Als je kijkt naar de maximale grootte van het voorblad is dat 38T en minimaal moet er een 30T gebruikt worden. Voor de bottombracket wordt nog steeds gebruikt gemaakt van pressfit 92.

Klein detail maar voor ons altijd een erg pluspunt is dat elke framemaat 2 bidons kwijt kan in het frame. En uiteraard is het frame geschikt voor de nieuwe Sram AXS Eagle Transmission groep met een UDH. Het karakter van de bike is redelijk gelijk gebleven. Het verschil volgens Neff zit in de respons die je krijgt bij bijvoorbeeld bunny hops en het comfort van de Supercaliber.

Nieuwe Rockshox Isostrut

De nieuwe Isostrut is iets lichter geworden. Hij is langer en dikker dan de vorige versie waardoor ze er meer stijfheid uit kunnen halen. Hij is ook beter te tunen en de sag is beter instelbaar. Servicen kan met een 4mm inbus, en daar heb dus geen speciale tools meer voor nodig.

Prijzen

De prijzen van de verschillende bikes zie je helemaal onderaan. Het loopt van € 3.999,- tot aan het topmodel zoals hij helemaal boven aan dit stuk staat met een adviesprijs van € 11.499,-. Hij wordt in die kleurstelling met een zwarte voorvork geleverd. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de fiets met de blauwe voorvork zoals die waar Yolanda Neff op rijdt, er wel erg gaaf eruit ziet. We zullen snel een nieuwe Supercaliber aan de tand gaan voelen.

Meer info via Trek

Supercaliber SLR 9.9 – Shimano XTR – adviesprijs € 10.999,-
Supercaliber SLR 9.9 – Sram XO AXS – adviesprijs € 8.999,-
Supercaliber SLR 9.8 – Shimano XT – adviesprijs € 6.499,-
Supercaliber SLR 9.8 – Sram GX AXS – adviesprijs € 6.999,-
Supercaliber SL 9.7 – Sram GX AXS – adviesprijs € 5.499,-
Supercaliber SL 9.6 – Shimano SLX – adviesprijs € 3.999,-