De enduro mountainbike van Trek is al toe aan de zesde generatie. Bij deze nieuwe generatie Slash zijn flink wat verbeteringen doorgevoerd. Het meest opvallende is het high-pivot systeem, met de bijbehorende extra tandwieltjes die de ketting geleiden voor een betere klimervaring.
High-pivot achtervering voor betere anti-squad-curve
Een verbetering in de anti-squad-curve is echt zo’n ding dat je binnen enkele seconden ervaart, maar waar op papier een uitgebreide theoretische wetenschap achter schuil gaat. Ik moest er ook even induiken, maar zal je de theorie besparen. In de kern maakt het hogere draaipunt van de achtervering het namelijk mogelijk dat de achtervork een andere beweging maakt, wanneer de demper inveert. Dat zorgt echter ook voor een ander gedrag van de ketting.
Als het draaipunt laag zit (bijvoorbeeld ter hoogte van het bracket), dan maakt de achtervork een meer opwaartse beweging. Het achterwiel maakt dan een verticale beweging naar boven, maar je achterwiel blijft als het ware achter het obstakel hangen. Door het draaipunt te verhogen (halverwege de zitbuis), maakt het achterwiel nog steeds een verticale beweging, maar is óók een horizontale beweging naar achter mogelijk. Daardoor ontstaat minder druk op het achterwiel wanneer het een obstakel raakt. Het wiel blijft minder achter het obstakel haken, waardoor minder snelheid verloren gaat en meer controle ontstaat.
De kennis met high-pivots heeft Trek opgedaan met hun Session-downhill model. Nadeel van zo’n systeem is de grote pedaalterugslag die op de ketting ontstaat. De afstand tussen het voorblad en de cassette wordt namelijk korter bij het inveren, waardoor de pedalen willen terugdraaien en je naast een vervelend gevoel in principe nog meer energie verliest. Daarom maakt Trek op de Slash gebruik van extra tandwieltje, zoals je die ook vaak op downhill mountainbikes tegen komt. Het bovenste tandwiel met 19 tandjes is groter dan gebruikelijk, waardoor geen scherpe hoeken in de ketting ontstaan en de ketting efficiënter naar het voorblad wordt geleid.
Het onderste tandwiel zorgt dat bij het inveren spanning op de ketting blijft staan, want die wordt immers losser als je daar niks aan doet. Normaal zorgt de derailleur voor die spanning, alleen gaat dat ten koste van de schakelprestaties. Kortom de futuristische vernieuwingen zorgen voor een veel efficiëntere en beheersbare achtervering, terwijl je in vergelijk met een downhillbike veel beter in staat bent om te klimmen met de nieuwe Slash.
Geometrie voor extreme omstandigheden
Een enduro mountainbike moet opgewassen zijn tegen de meest extreme omstandigheden en dat zie je terug in de nieuwe geometrie van de Trek Slash. Het frame is lekker slack met maar liefst 63,5 graden als balhoofdhoek en 77 graden in de zitbuishoek. De balhoofdhoek is aanpasbaar met losse lagercups. Verder is dit enduro frame lang gemaakt, met een reach van 460 mm. Dat zorgt – met name in de afdaling – voor meer controle en stabiliteit. Ook kies Trek met de nieuwe Slash opvallend genoeg voor standaard een mullet setup met een 27,5 inch achterwiel, maar tegelijkertijd biedt het frame de mogelijkheid om met behulp van een flip chip toch voor een 29 inch achterwiel te kiezen. Met die flip chip kun je ook kiezen voor een progressievere werking van de vering.
De nieuwe Slash heeft standaar een 10 mm grotere veerweg dan z’n voorganger, met zowel voor als achter 170 mm. Ook is het mogelijk om een 190 mm voorvork te monteren of een staalveerachterdemper. Nadeel van de zesde generatie ten opzichte van z’n voorganger is het gewicht. Dat is wel wat toegenomen met zo’n 800 gram en een totaal van 15,5 kg voor het beste model. Het carbonframe is op de belangrijke plekken onder de lak afgewerkt met een extra beschermlaag (Integrated Carbon Armor). De frames zijn ook verkrijgbaar in aluminium uitvoering. De Slash 9.9 is het topmodel van de nieuwe lijn en met een volledig draadloze SRAM XX AXS Eagle Transmission groep voor € 12.499,- van jou.
Meer info.