Vanuit het Amerikaanse Waterloo presenteert Trek een elektrische uitvoering van het populairste model mountainbike. De Marlin+ is een betaalbare E-MTB van aluminium met een lichte ondersteuning. Daarmee is deze elektrische mountainbike vooral interessant voor beginners.
Auto mode ondersteuning
Meest in het oog springt wat mij betreft de auto mode van het Bosch systeem waarmee de nieuwe Marlin+ in uitgerust. Als je wel eens op een E-MTB hebt gereden, weet je dat zo’n beetje alle aandrijfsystemen meerdere ondersteuningsstanden hebben. Daarmee bepaal je hoeveel ondersteuning je bij het trappen krijgt.
Bosch heeft die standen verder geïnnoveerd in de vorm van de auto mode, waarbij het systeem automatisch aanvoelt welke vorm van ondersteuning het best past bij het terrein waar je op dat moment rijdt. Die modus heeft het belangrijke voordeel dat je niet steeds naar het display hoeft te kijken in welke stand je bezig bent. Laat staan de knop zoeken om een andere stand te selecteren. Gemakkelijk en veilig.
De nieuwe Trek Marlin+ is uitgerust met een Bosch Active Line Plus van 50Nm. De accu die in het frame is verwerkt heeft 400Wh, die je kunt uitbreiden met een extender van 250Wh in de vorm van een bidon. De motor is met 50Nm niet super krachtig, met als voordeel dat het gewicht van de accu laag blijft. Dat blijft namelijk altijd een spagaat bij E-MTB’s. Hoe krachtiger de motor, hoe groter de accu moet zijn en hoe zwaarder en minder handelbaar de mountainbike wordt. Toch is de Marlin+ nog niet echt licht te noemen met 21,3 kilo voor het lichtste model in maat M. Maar goed, daar is de prijs ook naar.
De Trek Marlin+ 8 is met een prijs van € 3.299,- is uitgerust met een Shimano Deore M6100 groep (12 speed en 10-51 cassette). De fiets heeft met 203 mm grote rotors en MT4100 remmen met MT420 4-zuiger remklauwen van Shimano. Deze hardtail krijgt standaard een dropper post met minimaal 100 mm travel en is uitgerust RockShox Recon Silver RL van 120 mm in maat S en groter. De Marlin+ 6 is met € 2.799,- gunstiger geprijsd, maar heeft vanzelfsprekend ook mindere onderdelen.
Meer info bij Trek.