Ken je de Code remmen van SRAM? Tot nu toe de rem van SRAM voor de meest extreme uitdagingen zoals enduro of downhill mountainbiken. Nu komt het bedrijf met een nog krachtigere rem. Ook introduceren ze met deze Maven-serie een nieuw aanpasbaar ecosysteem, waarbij je de remset makkelijker aanpast aan de omstandigheden.
The heat is on
Wist je dat het eigenlijk goed is als je remmen warm worden? Natuurlijk moeten ze niet te warm worden, maar als je de mountainbike koud uit de schuur trekt, hebben ze ook niet de perfecte temperatuur. SRAM legt bij de lancering van deze Maven remmen uit dat je aan de verkleuring kunt zien of je remmen de juiste temperatuur hebben. Zo niet, dan kun je nu met deze nieuwe Maven-serie voor de juiste temperatuur zorgen door grotere of juist kleinere remschijven op je mountainbike te monteren.
De ‘spaken’ van de remschijf verkleuren naar bruin of brons als de remset de juiste temperatuur heeft gehad. Dat betekent dat zowel rotor als remklauw voldoende warm zijn geworden om de optimale remkracht te bieden, maar niet te warm zijn geworden. Dat gaat ten koste van de onderdelen namelijk. Kleuren de spaken naar paars of rainbow zoals SRAM het noemt, dan is de set te warm geworden. Blijven de remmen onverkleurd, dan is het remmen is angst misschien je lijfspreuk, maar dan zijn de nieuwe Mavens in ieder geval niet warm genoeg geworden.
Maven Ultimate Expert Kit
Doordat je de Maven-remschijven makkelijk uitwisselbaar zijn, kun je het systeem snel tunen op de omstandigheden van dat moment. Het vertrekpunt is de kleinste remschijf van 180 mm. Wordt die te warm, dan moet je grotere schijven plaatsen. Voor elke 20 mm neemt de remkracht met ongeveer 14% toe. Door het grotere oppervlak en gewicht van de schijf, duurt het langer voordat de schijf warm wordt en als de schijf eenmaal warm is, verliest de schijf minder snel de warmte. Daardoor blijven de remmen dus makkelijker op de ideale temperatuur. Hoe warm dat precies is deelt SRAM niet bij de lancering.
Plaats je te grote remschijven, dan kan het zijn dat de temperatuur van de schijf niet hoog genoeg is voor optimale remprestaties. Over het algemeen plaats je dus grotere schijven als je meer, langer of harder remt. De schijven aanpassen aan de omstandigheden gaat makkelijk door de brackets die SRAM bij deze nieuwe Maven lijn produceert. Voor de 160 en 180 mm schijven plaats je de kleinste bracket onder de remklauw. De grootste bracket is geschikt voor de maten 200 mm en 220 mm.
Bij de lancering introduceert SRAM ook een compleet pakket dat je in één keer voorziet van alle spullen die je nodig hebt om de onderdelen uit te wisselen. De Maven Ultimate Expert Kit is naast een remset o.a. uitgerust met meerdere remschijven in verschillende maten, een ontluchtingsset en twee soorten remblokken (sintered en organic). De hele set komt in een koffer die je makkelijk meeneemt. De remklauwen van deze Expert Kit zijn rood metallic met stoer artwork en zijn niet los verkrijgbaar.
Ook met minerale olie
Wederom kiest SRAM voor minerale olie bij deze nieuwe Maven-remmen. Het merendeel van de remfabrikanten kiest voor deze vorm van hydraulische olie in de remmen, maar SRAM staat bekend om het gebruik van DOT 5.1 olie. De DOT-olie levert betere remprestaties over het algemeen, maar heeft onder andere als nadeel dat het meer onderhoud vraagt volgens SRAM. Daarom kwamen ze eerder al met de onderhoudsvriendelijke DB8 remset op minerale olie.
In de Maven kiest SRAM opnieuw voor minerale olie. Na veel testen komt het bedrijf tot een samenwerking met Maxima, die de minerale olie voor de Maven fabriceert. Ondanks het feit dat DOT 5.1 over het algemeen betere prestaties zou hebben, kiest SRAM voor deze minerale olie vanwege de betere afdichting in de remklauw. Het materiaal dat wordt gebruikt bij DOT-olie zet eerder uit of krimpt sneller bij temperatuurwisselingen dan het materiaal waarvan afdichtingen voor minerale olie zijn gemaakt. Dat is niet gewenst, dus voor de meest extreme omstandigheden met de kans op grote temperatuurwisselingen koos SRAM dus opnieuw voor minerale olie.
Om de remkracht nog meer te vergroten heeft SRAM de remklauw van de Maven ook extra verstevigd. Volgens de makers zit er altijd frictie op een remklauw en om die te minimaliseren is die van de Maven voorzien van maar liefst vier bouten. Ziet er cool uit, maar heeft dus ook daadwerkelijk een functie. De remhendels van de Maven-serie lijken sterk op de Stealth hendels uit de andere lijnen van SRAM. Voor deze remset kun je de normale remschijven van SRAM gebruiken, waarbij ze adviseren om de HS2 uitvoering te monteren. Die zorgt voor 7% meer remkracht en betere warmteafvoer dan de Centerline-schijven.
Vier uitvoeringen
Naast de rode Maven Ultimate Stealth Expert Kit uitvoering met een adviesprijs van € 699,- voor de totale set, biedt SRAM ook een normale Ultimate Stealth-uitvoering van € 360,-. Die laatste is dus zonder de Extra Kit en in de normale kleursamenstelling. Naast de topmodellen biedt SRAM de Maven Silver en Maven Bronze. Goed om te weten: deze prijzen zijn inclusief de bracket, maar zonder de remschijven.
Meer info bij SRAM.