We hoeven na de lancering van de nieuwe Shimano XTR Di2 groep niet lang te wachten op verder nieuws van Shimano. Vandaag wordt namelijk Shimano XT Di2 gepresenteerd en ook de groep daar weer onder, Shimano Deore Di2.
En ja, je leest het goed: de nieuwe XT En Deore groepen zijn beide elektronisch en draadloos. Binnen een mum van tijd heeft Shimano nu drie mountainbike groepsets die elektronisch werken en ook nog eens draadloos zijn. Een lekkere inhaalslag.
De XT Di2 (M8200) groep is geboren uit het topmodel, Shimano XTR Di2, met veel dezelfde techniek en functies, maar dan toegankelijker (lees: goedkoper). En daaronder komt de Deore Di2 (M6200) groep, die ook veel overeenkomsten heeft, maar nog weer toegankelijker (lees: nog goedkoper) is dan de XT Di2 groep. Maar straks meer over de prijs. Eerst even nog kort over de naamgeving. XT heet officieel Deore XT. Waarom daar nog Deore voor staat, is een soort erfgoed dat Shimano niet los kan laten. Voor de duidelijkheid zou XT zonder Deore beter zijn, omdat Shimano de groep eronder ook al Deore noemt. Maar wie ben ik. Om het makkelijk te maken in de tekst, noemen we de twee groepen hier XT en Deore.
Shimano XT Di2 derailleur
Eerst maar eens de features van de XT Di2 groep. Uiteraard is deze helemaal draadloos en Di2. Dat betekent elektronisch schakelen. De achterderailleur is ranker gemaakt volgens de Shimano Shadow ES techniek. In de praktijk houdt dit in dat de achterderailleur niet zoveel meer uitsteekt en dus minder snel iets raakt op de trails.

De XT Di2 derailleur heeft ook de feature dat het, als het in de crashmodus schiet en het motortje ontkoppelt, automatisch de derailleur weer terugduwt in de positie van voor de crash. Zo kan je na een klap gewoon weer doorfietsen. De crashmodus zit er natuurlijk op zodat bij een impact op de derailleur de motor niet te beschadigt. Ook zal de derailleurhanger de zwakste schakel zijn in de constructie, zo breekt niet het frame of de derailleur als je echt iets hard raakt.

De clutch zit netjes in de derailleur verwerkt en werkt met een veersysteem. Met twee veren om precies te zijn. Deze kan je niet handmatig aan- en uitzetten. De spanning staat er altijd op. De kooi van de derailleur is gemaakt van aluminium en niet van carbon, zoals bij XTR. In de derailleur zit een kleine accu verstopt. Die moet je eruit halen als je hem wil opladen.
Voor de E-MTB uitvoering is er een bedraadde Di2 derailleur. Dit heeft te maken met de optie om Free shift en Auto shift te gebruiken voor op de E-MTB.
Cassettes en cranks
Je hebt keuze uit twee cassettes. Afhankelijk van welke cassette moet je ook kiezen voor de derailleur met de lange kooi of met de korte kooi. Kies je voor een 10-51T dan hoort daar een lange kooi bij en ga je voor de 9-45T dan hoort daar de korte kooi bij. We hebben het hier dan over 12-speed Hyperglide+ cassettes. En dan zijn de 2 grootste tandjes van aluminium en de andere van staal. Hier zie je ook verschil met de XTR cassettes die ook nog deels van titanium zijn.

De crank heeft een stalen as met Hollowtech II aluminium crankarmen. De armen zijn er in 160, 165, 170 en 175 mm en de Q-Factor is 176 mm. Het kleinste voorblad is 28T en het grootste 36T. En net als bij XTR is er hier ook geen keuze voor een powermeter.

Shifter en remmen
Dan komen we aan bij de shifter die gelukkig ook is overgenomen van XTR. Dus ook een stakkere kabelgeleiding heeft dichterbij het stuur. Hij heeft twee knoppen die je in drie richtingen kan stellen zodat hij past hoe jij het het fijnst vindt. Ter vergelijking: je kan de XTR knoppen op vier manieren stellen.

Daarnaast moet je de knop echt indrukken zodat je niet zo snel per ongeluk schakelt, wat je bij tiptoetsen weleens hebt. De knoppen hebben hier een dubbele functie. Met de zogenaamde multishiftfunctie kan je de knop doordrukken voor een extra functie, bijvoorbeeld in een keer door de hele cassette schakelen. Dan is er nog het extra knopje. Deze extra functieknop kan je instellen voor van alles en nog wat, maar schakelen kan je met deze knop niet.

De remgreep is ook aangepakt. Het draaipunt is iets meer naar voren gehaald, waardoor je nog makkelijk moet kunnen remmen. Via een draaiknopje kan je de afstand van de hendel instellen. De hendel is van aluminium. Daarnaast zijn ook de remklauwen meegenomen in het geheel. Je hebt keuze uit een 2 piston of 4 piston. Afhankelijk of je XC of meer trail en enduro wil gaan rijden. De nieuwe lage viscositeit van remvloeistof zorgt ervoor dat je ook in de kou zoveel mogelijk hetzelfde remgevoel houdt.

En dan tot slot, net als bij de XTR heeft de XT groep ook een eigen wielset. Van aluminium in de maten 27.5-inch en 29-inch.
En dan de prijs.
UPDATE: Zojuist de adviesprijs van Shimano ontvangen voor de XT groepset: € 1839,-

Shimano Deore Di2
Tot slot nog even over Deore Di2 met hieronder de foto’s ervan. De Deore Di2 componenten zijn alleen de shifter en de derailleur. De andere onderdelen kan je mixen. Nu kan ik alles weer gaan opsommen, maar feitelijk komt het erop neer dat je qua gebruikte materialen iets meer water bij de wijn doet. Daardoor is de prijs nog aantrekkelijk als je voor de Deore onderdelen gaat. Zoals de derailleurkooi die hier van staal is in plaats van aluminium. De derailleur zelf is er bij deze Deore Di2 groepset alleen in een lange kooi versie voor een 10-51T cassette. Maar je krijgt grotendeels dezelfde techniek. Zelfs de functieknop op de shifter heeft hij.
Je kan dan de knoppen van de shifter dan weer niet afzonderlijk stellen. Ook werkt de multishift anders, je moet hier namelijk de knop vasthouden om bijvoorbeeld in een keer door te schakelen. Allemaal kleine aanpassingen ten opzichte van XT Di2 om je tegemoet te komen met de prijs.
Meer info via Shimano

