De Duitsers van Scott hebben de trail bike in het assortiment een update gegeven. Het nieuws is niet vers van de pers, maar we willen het toch niet onderbelicht laten. De Scott Genius heeft namelijk een paar interessante updates gekregen, waarvan je de belangrijkste hier leest.
Geïntegreerde achterdemper nu ook in de Genius
De meest in het oog springende update is wat mij betreft de geïntegreerde vering van het frame. In navolging van de Scott Spark is nu ook de Genius trail bike voorzien van een compleet afgeschermde achterdemper. Daarmee is het de tweede mountainbike in het assortiment met de integrated suspension van het merk. De innovatie zorgt voor een super strakke look, voorkomt dat er geen vuil of modder op de vering komt en houdt het zwaartepunt van de vering onderin.
Waar je bij steeds meer merken de achtervering naar de bovenbuis ziet verhuizen in trail bikes, houdt Scott de vering onderin. Doordat het zwaartepunt onderin blijft, is de mountainbike beter beheersbaar en stabieler – de voornaamste reden om de vering onderin te houden. Daarnaast zou minder laterale speling moeten ontstaan op de vering en wordt de bottom bracket stijver. Op Scott na hebben nog weinig grote merken de achtervering geïntegreerd weten weg te werken.
Sag-indicator, easy access en tuned suspension
Nadeel van Scott’s integrated suspension zou kunnen zijn dat je moeilijk bij de achterdemper komt voor afstelling of onderhoud. Ook daar komt een knap staaltje ontwerp bij kijken. Middels het klepje in de onderbuis kom je bij de achterdemper. Dat klepje is voorzien van een drukknop, waardoor je geen tool of iets dergelijks nodig hebt als je bijvoorbeeld onderweg alleen even de rebound wilt wijzigen. Aan de buitenkant van het frame is de Genius voorzien van een sag-indicator, die aangeeft hoe ver de vering inzakt.
Verder heeft de nieuwe Genius altijd een achterdemper voorzien van drie standen, die speciaal is afgesteld voor het gebruik in deze mountainbike. In de video onderaan de pagina gaan ze dieper in op de technische details, maar de demper bedien je met een hendel aan het stuur. Een stand voor de afdaling, een stand genaamd ’tracktion control’ en een lock out stand. In de tweede stand wordt een luchtkamer afgesloten, waardoor minder luchtvolume ontstaat en de vering progressiever is. Daardoor neemt de hoeveelheid sag ook af en wordt de geometrie een fractie hoger. In die stand zit het bracket wat hoger van de grond en wordt de houding om kracht te leveren in een klim beter. Zo zou het de ideale stand zijn om goed grip te houden, zonder dat onnodige energie uit je trapbeweging wegebt in de vering. De voorvork heeft 160 mm travel en de achterdemper 150 mm.
Twee typen, aanpasbare geometrie en nieuwe cockpit
De nieuwe Scott Genius is leverbaar in twee verschillende varianten, namelijk de normale trail bike en de Genius ST. Dat staat voor ‘Super Trail’. Beide modellen hebben specifieke eigenschappen, maar het grootste verschil is de balhoofdhoek. De Genius heeft een balhoofdhoek van 65 graden en de Genius ST komt standaard met een slackere 64 graden. Ook hebben beide varianten van het topmodel een andere vering. De Genius is voorzien van een Fox Nude 5T Evol en de Genius ST heeft een Fox Float X Nude Evol Piggy Back. Dat resulteert in meer trapefficiëntie in de Genius en iets meer afstellingsmogelijkheden in de Genius ST. Beide modellen hebben een zitbuishoek van 77,5 graden.
Ook is de Syncros Hixon cockpit vernieuwd. Die is mogelijk in vier varianten, waarbij je kunt kiezen tussen twee soorten rise (15 of 25 mm) en twee soorten stuurpenlengte. De kabelloop gaat niet door het stuur, maar met plastic lusjes onderlangs. De kabels gaan door het balhoofd heen, waardoor ze toch heel netjes en slim zijn weggewerkt. Dat geldt ook voor de goedkopere (aluminium) cockpits. De balhoofdhoek is ook (0,6 graden) aanpasbaar zonder veel moeite. Ondanks het feit dat de kabels door het balhoofd gaan, kan je voor het aanpassen van de hoek de stuurpen losdraaien en een ring 180 graden draaien.
Dit zijn de belangrijkste vernieuwingen aan de Scott Genius, die beschikbaar is in vele modellen en prijsklassen. Het full carbon model met o.a. SRAM XX1 Eagle AXS-groep is beschikbaar € 11.999,-. Een hybride carbon-aluminium frame model met bijvoorbeeld Shimano XT is beschikbaar voor € 7.599,- en het goedkoopste model van volledig aluminium heeft € 3.799,- als prijs.
Meer over de nieuwe Genius bij Scott.