Nieuwe Santa Cruz Vala is met Bosch Performance Line CX en 600Wh accu een stevige E-MTB

Voor het schrijven van dit artikel probeer ik te achterhalen onder welk type e-mountainbike deze nieuwe Santa Cruz valt. Het Californische merk plakt er namelijk niet heel duidelijk een label op, maar binnen het assortiment is op de Bullet MX na deze nieuwe Vala de meest stevige variant. Toch hoeft stevig, controle en lichtgewicht niet in de weg te zitten volgens Santa Cruz, met een relatief kleine accu maar krachtige motor.

Wendbaar

Met een veerweg van 160 mm in de vork en 150 mm bij de achtervering heb je op papier een mountainbike die wel een stevig stootje van een uitdagende ondergrond kan verdragen. Toch is het lekker dat deze E-MTB flink wat veerweg heeft, want het extra gewicht dat een elektrische mountainbike in vergelijking met een normale mountainbike meebrengt, gaat snel ten koste van de controle. Dat kun je deels compenseren door betere demping.

Daar stopt het niet voor Santa Cruz. De nieuwe Vala heeft een sterke Bosch Perfomance CX motor met een maximaal koppel van 85 Nm. De laatste generatie van die motor zou volgens Santa Cruz opvallend stil zijn en daarnaast een natuurlijk gevoel van ondersteuning hebben. Hoe harder je trapt, hoe meer ondersteuning je krijgt. Met een gewicht van 21,47 kilogram voor het topmodel is de mountainbike zeker geen lichtgewicht, maar gezien het vermogen van motor wel indrukwekkend voor een volwaardige E-MTB.

Om de mountainbike goed controleerbaar te maken, kiest Santa Cruz voor een 600 Wh accu die ze laag in de onderbuis plaatsen. Daarmee komt het zwaartepunt ook zo laag mogelijk en dat merk je in de wendbaarheid van de mountainbike. Meer dan 600 Wh is voor zo’n sterke motor niet ongebruikelijk, maar 750 Wh of 900 Wh zou betekenen dat de accu groter en zwaarder wordt en daarmee de mountainbike logger. Santa Cruz kiest dus duidelijk voor een rijervaring die ondanks de krachtige motor dichter bij de ervaring van een normale mountainbike zou moeten komen. Voor langere afstanden is een range extender van 250 Wh beschikbaar.

MX geometrie

Deze mountainbike komt standaard in een mullet setup. In deze MX samenstelling is het voorwiel 29 inch, terwijl het achterwiel kleiner is. Namelijk 27,5 inch. Daarmee komt het gewicht van de rijder iets meer naar achteren en hou je onder andere meer controle op afdalingen of op steile passages omhoog, doordat je makkelijker gewicht van het voorwiel neemt. Bij deze nieuwe Vala is het niet mogelijk om met 2 keer 29 inch wielen te rijden.

Op het gebied van geometrie heb je ook nog verschillende keuzes. Zo kun je met de geo chip zelf de trapas 4 mm verlagen. Daarmee verander je ook de balhoofd- en zitbuishoek 0,3 graden. Van respectievelijk 64,2 naar 63,9 en 77,5 naar 77,2 graden. Van maat S tot XXL zijn alle hoeken in het frame gelijk. Naast de geo flip, kun je met progression chip ook nog de progressie van de achterdemper aanpassen. Van 26% naar 29%.

Het frame is voorzien van veel oversized Enduro Max lagers, die makkelijk vervangbaar zijn. Als service krijg je bij de aanschaf van een Santa Cruz levenslang vervangende lagers. Voor eigenlijk alle onderdelen in het frame geld dat je ze zonder ingewikkeld gereedschap kunt aanpassen of vervangen. De bridged link is gemaakt uit één stuk metaal om de achtervering zo stijf mogelijk en bestand tegen zijwaartse krachten te maken.

Opties

De Santa Cruz Vala komt in veel uitvoeringen. Ze werken bij het bedrijf met Kits. De R-uitvoering is met € 7.499,- het goedkoopst. Een Carbon C frame met o.a. SRAM NX afmontage. De S-uitvoering heeft volgens Santa Cruz de sterkste prijs-kwaliteitverhouding, met o.a. een Fox Float X Performance, 38 Float Performance en mechanische GX groep.

Daarnaast zijn er nog drie uitvoeringen met elektronische groepen, in zowel GX, X0 en XX. De laatste, het topmodel, heeft o.a. een carbon CC frame FOX Float X Factory, 38 Factory, complete XX AXS groepset en Reserve 30|HD Carbon wielset met Industrie Nine Hydra naven. De adviesprijs: € 12.999,-.

Meer bij Santa Cruz.