Naar mijn idee sneeuwt de hardtail de laatste tijd een beetje onder door de populariteit en mogelijkheden van de full suspension fietsen van tegenwoordig. En dat terwijl ik de directheid van een hardtail nog altijd erg fijn vind fietsen en je er in Nederland prima mee uit de voeten kan. Rose is dan wel Duits, maar ze zitten zo dicht aan de grens dat het ook zo een Nederlands merk had kunnen zijn. En zij kwamen onlangs met een nieuwe serie hardtail mountainbikes. De Rose PDQ, dat staat voor ‘pretty damn quick’.
Licht, speels en betaalbaar
De ontwikkeling en engineering van het Rose PDQ frame is gedaan in Bocholt en daar hebben ze ook de afmontage van de vier verschillende uitvoeringen bepaald. Het frame heeft een geometrie die gemaakt is om er lekker mee te kunnen racen. Hij heeft een balhoofdhoek van 67,5 graden, een langere reach en stuurpen van 60 mm. Deze combinatie moet zorgen voor een comfortabele maar reactieve fiets. De voorvork met 120 mm veerweg helpt daar ook bij. In combinatie met de dropper-post die op 3 van de 4 modellen zit, en een langere wielbasis maakt het de fiets ook geschikt voor wat ruiger terrein.
De twee duurdere modellen van de Rose PDQ komen met de Rose XC one-piece cockpit die er erg strak uitziet. Onder de stuurpen gaan de kabels naar binnen en via het balhoofd lopen deze volledig geïntegreerd. De topcap van zowel deze cockpit als de uitvoering met aluminium stuurpen, kan je vervangen door Rose’s eigen topcap met geintegreerde Wahoo/Garmin mount. Aan de onderkant van het balhoofd zit een ‘hidden impact protection’ dat zal voorkomen dat je stuur dubbel slaat en het frame beschadigd.
PDQ in vier uitvoeringen
De Rose PDQ is verkrijgbaar in vier uitvoeringen en dat begint bij € 3.049,- voor de PDQ 1. Deze is dan wel weer verkrijgbaar in de mooiste kleur, vind ik. Dat is de borealis green uitvoering, waar ook de PDQ 2 in verkrijgbaar is. De PDQ 1 is afgemonteerd met 1 X12 Shimano XT, RockShox SID Base voorvork en aluminium wielen van Newman. De PDQ 2 heeft de nieuwe SRAM GX Transmission 12 speed groepset, de RockShox SID Base voorvork en ook een set aluminium wielen. Daarvoor betaal je € 3.799,-. Naast de mooie groen/paarse kleur zijn deze modellen ook verkrijgbaar in de kleur oat milk. Deze modellen hebben een aluminium stuurpen en carbon flatbar.
De PDQ 3 en PDQ 4 komen zoals gezegd met de One-Piece cockpit, en je hebt keuze uit de oat milk of stealth black kleuren. De PDQ 3 is afgemonteerd met Shimano XTR en Newman carbon wielen. Deze uitvoering heeft een Fox Float Factory 34 voorvork en full carbon zadelpen en weegt 8,9 kg waarmee hij de lichtste van de PDQ’s is. De enige zonder dropper-post dus. Hij kost 5.499,-. Het topmodel is met 9,5 kg iets zwaarder. Hij kost € 6.999,- en is afgemonteerd met de SRAM XX Eagle AXS Transmission groepset en draadloze AXS Reverb dropper-post. Uiteraard komt deze ook met een set carbon Newman wielen en met deze specificaties is het ook echt een topmodel!
Via Rose