Bij de nieuwe Pivot Shuttle SL moet je goed kijken om te zien of het een E-MTB is. In eerste instantie dacht ik dat het een nieuwe trail bike was, totdat ik het gewicht zag. Met 17 kg hebben ze dit voor een E-MTB wel goed gedaan, maar dit verraadt wel de aanwezigheid van een accu en motor. In dit geval een eveneens nieuwe aandrijving van Fazua met een compacte accu; de Fazua Ride 60
Lichtgewicht frame met 430 Wh accu
Het frame is van carbon en heeft een progressieve geometrie. Dit zie je ook goed terug in de steile hoek van de zitbuis, die 76,5 graden is. Afhankelijk van de maat van de fiets is ook de lengte van de chainstays, zodat ook een kleinere fiets klopt qua stuurgedrag volgens Pivot. Het carbon frame heeft bij de achterdemper een flip chip waarmee je de geometrie iets kan aanpassen. Bij het topmodel ligt het gewicht net onder de 17 kg. De combinatie van de geometrie, het lichte gewicht voor een E-MTB en het lage zwaartepunt maakt volgens Pivot de Shuttle SL tot een wendbare en speelse trail bike.
De Fuzua Ride 60 accu en motor is de nieuwste uitvoering van dit merk. Het heeft een koppel van 60Nm en een accu van 430Wh. De maximale ondersteuning die hiermee geleverd kan worden is 450 watt. Hij zal volgens Fuzua zelf tot maximaal 140 km mee kunnen, maar dit is natuurlijk wel afhankelijk van de stand waarin hij staat. De bediening zit bij het linker handvat en deze kent drie standen en heeft ook een Boost functie. Op de bovenbuis zit een Led-display waarop je de batterijstatus kan aflezen en waar je met USB-C je telefoon bijvoorbeeld op kan laden. De accu opladen doe je links net voor het bracket. In de toekomst staat er ook nog een range extender op de planning bij Fuzua, waarmee je nog langer op pad kan.
Verschillende builds
Het frame van de Shuttle SL is verkrijgbaar in twee kleurstellingen en dat is grijs met zwarte decals of donkerblauw met rood. Qua opbouw en afmontage heb je daarna vier keuzes, met elk een eigen prijskaartje en gewicht. Het start met de Ride SLX/XT uitvoering van $ 8299,- en het topmodel, de World Cup XTR kost $ 11.999,-. Daar tussen zit nog de Pro XO1 die $ 9.999,- en de Team XTR met een prijskaartje van $ 11.599,-. Het frame, de motor en de accu zijn bij alle uitvoeringen gelijk aan elkaar, maar het verschil zit in bijvoorbeeld de groepset, carbon wielen en de dempers. Al deze details en specificaties kan je terugvinden op de site van Pivot.
via Pivot