Het full suspension cross country model van Orbea heeft een update gekregen. Met de pitchline “de snelste XC-fiets die in 180 jaar uit onze fabriek is gerold” worden hoge verwachtingen geschept door de Basken. In dit artikel neem ik de vernieuwingen onder de loep, met als belangrijkste nieuws standaard een langere veerweg dan normaal is.
Orbea Oiz krijgt 120 mm travel in alle modellen
Een langere veerweg in de Oiz is niet nieuw. Zoals bij veel merken kon je al een tijdje de keuze maken voor een trail variant van het cross country model (down country). De grootste vernieuwing in de meest recente Oiz is een 120 mm veerweg voor én achter. Ook in de echte cross country modellen. Daarmee komt de trail / down country van de Oiz ook meteen te vervallen.
Opvallend is 120 mm veerweg in het XC race model natuurlijk wel. Orbea licht toe dat de keuze voor 100 mm altijd is ingegeven door gewicht, maar dat de omstandigheden van steeds meer cross country wedstrijden eigenlijk vragen om meer travel. In het nieuwe ontwerp zijn ze daarom vanaf het begin uitgegaan van 120 mm veerweg. Hoe licht de mountainbike precies is, houdt Orbea trouwens vaak in nevelen gehuld. Ook bij deze nieuwe Oiz schrijven ze dat je het moet ervaren bij de dealer. Het lichtste frame zonder vork maar met demper weegt 1740 gram.
Vernieuwde geometrie is slacker
Deze titel schrijf ik zo’n beetje bij alle mountainbikes die op het moment uitkomen. Een andere lengte van de veerweg vraagt ook om een andere geometrie, maar in de hoeken van het frame loopt Orbea niet voorop. Zo is de balhoofdhoek naar een marktconforme 67 graden gegaan, een graad slacker dan het vorige model. De zitbuishoek is 76,5 graden geworden, een halve graad slacker dan voorheen.
De stack en reach zijn ook onder handen genomen. Om de 120 mm vork te compenseren is de stack (hoogte) korter gemaakt, zodat het frame als het ware iets meer achterover kantelt en je voor meer ruimte voor 120 mm travel krijgt. De reach is juist langer geworden en met een relatief lange stuurpen moet dat zorgen voor meer stabiliteit. De kleinste maat heeft een stuurpen van 60 mm en de grootste maat is voorzien van 90 mm. Om de Oiz toch wendbaar te houden is de chainstay met een centimeter ingekort in alle maten.
Afmontage en andere opvallendheden
Alle modellen van de nieuwe Orbea Oiz zijn voorzien van Fox vering, die met het Fiberlink mechanisme in het frame zijn gemonteerd. Daarbij zijn oversized lagers gemonteerd die moeten zorgen voor meer stijfheid. Onderin zijn de lagers in het scharnier helemaal afgedicht, want zeker op die plek is vocht en vuil de grote boosdoener voor versleten lagers. Verder heeft Orbea gewerkt aan bovenste buizen die niet vervormen. De achtervorkbuizen hebben een vernieuwd profiel dat 12% stijver is, zonder meer gewicht toe te voegen. Ook het balhoofd is vernieuwd, met interne kabelgeleiding die door het balhoofd het frame ingaan. Nadeel is dat voor het vervangen van het bovenste balhoofdlager ook altijd alle kabels weer helemaal losgemaakt moeten worden.
Orbea monteert op de nieuwe topmodellen van de Oiz 30mm brede OQUO Mountain Performance MP30TEAM van carbon, met afhankelijk van het model DT Swiss 240 of 350 naven. Ook heeft de Oiz standaard een dropperpost, met in de topmodellen een Fox Transfer SL Factory Kashima Dropper. De vering in de topmodellen bestaat uit een Fox i-line DPS Factory 120mm achter en Fox 34 Float SC Factory 120 FIT4. Beiden met een remote lockout aan het stuur van het merk OC, waarvan ook de cockpit komt. Op bijna alle modellen vind je Maxxis’ Rekon Race banden van 2.4 inch.
De prijzen van de nieuwe Orbea Oiz variëren van € 3.699,- voor het instapmodel tot € 9.999,- voor het topmodel met een elektronische groep. Het (vermoedelijk) lichtste model van de nieuwe Oiz is heeft een volledige Shimano XTR groep als afmontage en is beschikbaar vanaf € 7.999,-. Overigens kun je bij Orbea je mountainbike helemaal gepersonaliseerd samenstellen. Van onderdelen tot spuitwerk.
Meer info vind je bij Orbea.