Bij Giant hebben ze wat te vieren, want het is dit jaar 20 jaar geleden dat de eerste Anthem mountainbike werd gelanceerd. Prima reden om twee nieuwe fietsen te presenteren. De Giant Anthem Advanced SL voor de XC-rijders en de Giant Anthem X Advanced SL die meer op de trail-mountainbiker is gericht. De nieuwe Anthem was voor zijn lancering al succesvol, met winst op het WK XC waar Alan Hatherly met een prototype als eerste over de streep kwam. Overigens heeft hij zijn hele 2025-seizoen gereden op een prototype van de nieuwe Anthem Advanced SL.

De Giant Advanced SL voor Cross-Country
Dat deze fiets er aan zat te komen was natuurlijk geen verrassing, sinds het moment dat Hatherly ermee ging rijden. Daarnaast hebben we hem op Eurobike ook al gezien en dat was afgelopen juni. Het verschil met zijn voorganger is erg groot, doordat Giant de achterdemper nu ook naar boven heeft verplaatst. Daardoor heeft de Anthem nu ook ruimte voor twee bidons in het frame. Hiervoor hebben ze het hele frame opnieuw moeten ontwikkelen. Deze is lichter en heeft volgens Giant een hogere stijfheid. Een frame inclusief paintjob weegt 1530 gram en is daarmee 89 gram lichter dan zijn voorganger.
De achterbrug van het frame is ontwikkeld met het nieuwe FlexPoint Pro-achterveringssysteem. Daarmee doelen ze op de stijfheid van de achterbrug, die de vervorming van de carbon buizen minimaliseert. Hierdoor moet de achterbrug efficiënter reageren op schokken en meer contact houden met de ondergrond. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk aan zal voelen.

Het punt waar de demper is gemonteerd in de bovenbuis is uitgerust met een flipchip. Hiermee kan je de geometrie aanpassen. In de hoge stand wordt daardoor de hoek van het balhoofd en de zithoek een halve graad steiler. Ook komt daardoor het bottombracket iets omhoog. Kies je voor de lagere stand zal de fiets dus een halve graad luier worden en het bottombracket ook iets lager zijn. Hierdoor kan je kiezen uit een frame dat wat meer stabiliteit geeft, of juist wat reactiever is. Afhankelijk van de flipchip is de zitbuishoek 75,5 of 76 graden. De balhoofdhoek van de nieuwe Anthem is nu 66,5 of 67 graden. Dit is voor alle maten gelijk. In vergelijk met het vorige model maakt alleen de flipchip in ‘low’ de geometrie een halve graad luier. Verder is de geometrie, inclusief de reach van 450 mm in maat M gelijk.
Giant Anthem X Advanced SL voor meer avontuur
De Giant Anthem X-uitvoering van de Advanced SL is het ruigere broertje. Of meer avontuurlijk, zoals ze het bij Giant zelf zeggen. Het verschil zit vooral in de langere voorvork, die met 130mm een langere travel heeft. De demper heeft net als bij de andere Anthem een travel van 120mm. Het frame is uitgerust met een interne opslag onder de bidonhouder van de schuine onderbuis.

Dat is dan ook het enige verschil, want verder is het frame hetzelfde als de XC-uitvoering. Dus ook met de flipchip in de bovenbuis en de FlexPoint Pro-achtervering. Afhankelijk van het model dat je kiest, heeft deze Giant Anthem X Advanced SL een volledig full carbon cockpit met semi-gëintegreerde kabels. Dat is dezelfde cockpit als op de XC-uitvoering, maar ook hier is het afhankelijk van het model dat je kiest.

Veel SRAM maar geen XTR
In totaal bestaat de collectie van de Anthem Advanced SL uit vijf verschillende modellen. De avontuurlijke Anthem X is verkrijgbaar in twee modellen. Opvallend is dat enkel de Giant Anthem Advanced SL3 wordt afgemonteerd met een Shimano groepset. In dit geval de mechanische Shimano Deore 1×12 groepset. De overige 6 modellen van beide fietsen zijn opgebouwd met SRAM. Van de Anthem Advanced SL voor XC is ook een frameset te koop. Dus als je graag met de nieuwe XT of XTR groep wil rijden, kan je er voor kiezen om zelf een mountainbike op te bouwen.
De Giant Anthem X Advanced SL is verkrijgbaar vanaf € 5.499,-. Voor de XC-uitvoering van de Anthem begint dat bij € 4.499,-. Een los XC-frame met achterdemper is verkrijgbaar voor € 4.199,-. Het topmodel is wat duurder en kost € 12.499,-
Meer info via Giant


















