Cube noemt het Cross Country perfection; de nieuwe Phenix. Een nieuw en lichtgewicht frame dat is gemaakt van het C:68X carbon, dat Cube ook al gebruikt voor hun lichtgewicht racefietsen. Door het gebruik van dit type carbon komt een frame uit op slechts 900 gram en geeft de weegschaal van het topmodel een gewicht van 8,5 kg aan.
Integratie is key
Bij de nieuwe Phenix heeft Cube de kabels allemaal heel netjes weggewerkt. Ze maken gebruik van een full carbon cockpit met geïntegreerde stuurpen. Vanaf de remmen lopen de kabels bij het balhoofd het frame in en dat geeft een heel strak en cleane uitstraling aan de fiets. Datzelfde geldt ook voor de geïntegreerde zadelpenklem, dat vooral uit esthetisch oogpunt zo is gemaakt.
De mountainbike maakt gebruik van een universal derailleur hanger, ofwel UDH. Hierdoor is hij af te monteren met de XX1 en XO1 derailleurs van SRAM. Cube lanceert nu twee modellen met ook twee verschillende kleurstellingen. De SLT als absoluut topmodel en de SLX die daar net onder zit.
Aanpasbaar balhoofd en top afmontage
Ander highlight van deze nieuwe Cube Phenix is dat bij zowel de SLT als de SLX, het balhoofd aanpasbaar is. Je kan hiermee de hoek van het stuur veranderen waardoor je de wielbasis een fractie langer of korter kan maken. Uiteraard heb je hiermee ook invloed op het stuurgedrag, dat je directer kan meer slack kan maken. Afhankelijk van het parcours van de wedstrijd kan je kiezen hoe de fiets zich moet gedragen.
Dat het een echte XC wedstrijdfiets is blijkt wel uit de afmontage. Het SLX topmodel is uitgerust met de volledige Transmission AXS XX1 groep met Powermeter en de Fox 32 SC Float Factory Grip SL met Kashima coating. De voorvork heeft een veerweg van 100 mm. Hij rolt op een set lichtgewicht Newmen Phase 30 wielen en is verkrijgbaar in twee verschillende kleuren.
De ‘liquidlava-n-black’ kleuren vind ik super gedaan. Het industrieel geborstelde uiterlijk geeft de fiets een heel robuuste en stoere uitstraling. Daarnaast is deze SLX ook verkrijgbaar in de herkenbare Cube teamline kleuren waarbij het frame overwegend wit is met blauwe en rode accenten. Dit topmodel heeft een prijskaartje van €6999,- en dat is een heel scherpe prijs voor een hardtail met deze specs.
De Phenix SLT is nog beter betaalbaar
Natuurlijk is het nog steeds veel geld, maar een stapje onder de SLX zit de Phenix SLT met een prijskaartje van € 5399,-. Het frame en de cockpit zijn hetzelfde, echter is deze enkel verkrijgbaar in de Cube teamline kleur. Hij is afgemonteerd met een Transmission XO1 groepset en een RockShox Sid SL Ultimate voorvork met 100 mm veerweg. Ook deze fiets staat op carbon wielen van Newmen, maar dan de Advanced SL X.A.30. Met deze afmontage is de SLT maar 400 gram zwaarder, maar wel een flink stuk goedkoper!
via Cube