Nicolai werkt niet met carbon. Deze Duitsers houden het liever bij aluminium. Ook een mooi materiaal en doordat ze erin gespecialiseerd zijn, kunnen ze vernieuwen op een manier die met carbon minder makkelijk is. Met de nieuwe Nicolai Saturn 16 MGU doen ze is iets waar ik al langer op hoopte: een carbon belt drive op een mountainbike.
Probleem van carbon en belt drives
Het klinkt super logisch: een belt drive op een mountainbike. Die is minder gevoelig voor zand, vocht en slijtage en is daarnaast een stuk stiller dan een ketting met derailleur. De belt drive is gemaakt van een carbon riem die aan de binnenkant ronde tanden heeft die in het tandwiel vallen. De derailleur wordt vervangen door versnellingen in de naaf, of zoals bij deze Nicolai Saturn 16 in de E-MTB motor. Goed weggewerkt, zodat ook hierbij zand en vocht geen kans maken de boel te verstoren. Klinkt logisch, maar waarom zetten niet alle mountainbike merken hierop in?
Het probleem is de achtervork. De carbon belt drive moet namelijk door de achtervork heen. Die riem is gemaakt uit één stuk en kun je niet als bij een ketting met de kettinglink loshalen en weer aan elkaar klikken. Er moet dus een opening ergens in de rechterkant van de achtervork om de belt drive doorheen te halen. Bij carbon frames is dat lastiger te doen, maar bij materialen als titanium of dus aluminium kan dat wel in een stevige constructie. Niet zo gek dus dat aluminiummerk Nicolai de kans schoon ziet.
Motor met Pinion MGU
Voor deze Saturn 16 werkt Nicolai samen met het merk Pinion. Zij maken allerlei soorten versnellingsbakken voor fietsen, maar de MGU (Motor Gearbox Unit) is een 12 speed versnelling verwerkt in een elektrische mountainbike motor. De motor heeft een output van maximaal 600 watt met een maximum assistentie van 400% op het vermogen dat de rijder zelf voortbrengt. Het koppel is 85 Nm, maar in de eerste versnelling kan dat koppel bij het achterwiel oplopen tot 160 Nm volgens de makers. De versnellingen zijn ontzettend onderhoudsarm. Pinion raadt enkel verse olie aan bij elke 10.000 kilometer. Op de Saturn 16 kun je kiezen voor een accu met 720 of 960 Wh.
De juiste versnellingen kun je kiezen met een elektronische shifter. De Pinion Smart.Shift zit gewoon op het stuur zoals je gewend bent van andere systemen. Na het veranderen van de versnelling, kiest de MGU het juiste moment voor het schakelen, zodat je gewoon van versnelling kunt veranderen terwijl het volledige vermogen door de motor en jou wordt geleverd. Ook heeft het systeem twee automatische standen. Pre.Select kiest de juiste versnelling als je de benen stilhoudt, maar wel van snelheid verandert. Bijvoorbeeld in een afdaling. Start.Select zet het systeem in de juiste versnelling als je wilt vertrekken. Uiteraard kent de motor ook allerlei ondersteuningsstanden die je met een app naar smaak kunt afstellen.
De carbon belt drive is van het merk Gates. Die riem hoeft niet te worden gesmeerd en kun je gewoon met water schoonmaken. De GBT3 houdt de riem op spanning. Daarmee krijg je als het ware nog een derailleur, maar die is veel stiller omdat de riem bijna geen geluid maakt, waardoor de spanner minder resoneert. Het achterwiel heeft een enkel tandwiel en een kettinggeleider waar de riem doorheen loopt. Om de riem te beschermen tegen stenen of andere stoten is het voorblad afgewerkt met de Overload Bashguard.
De Nicolai Saturn 16 MGU is ook het topmodel. Je betaalt € 10.999,- en dat is fors voor een aluminium mountainbike, maar daar staat wel veel minder onderhoud aan de drive train tegenover. De mountainbike is beschikbaar in vijf maten en verschillende kleuren, maar dit blank model heeft toch mijn voorkeur. De dempers zijn van Fox (Factory 38 en DHX Factory), de remmen komen van Magura (MT7) en de wielen zijn DT Swiss HX 1700 29 inch. Overigens kun je bij deze elektrische mountainbike ook een bijpassende Explorer Kit krijgen, met spatboarden, bagagedrager en fietstassen.
Meer info bij Nicolai.