De vorige versie dateert uit 2023, maar toch vindt MMR het tijd voor een update. Grootste veranderingen vind je in de geometrie, die weer helemaal aansluit bij de wensen van de meeste hedendaagse mountainbikers. In dit artikel vind je de opvallendste vernieuwingen van de nieuwe MMR Kenta cross country mountainbike.
Een nieuwe geometrie, ander carbon en een geïntegreerde cockpit met interne kabelloop. Daarmee prijst MMR de nieuwe Kenta SL aan. Naast het topmodel zijn ook de goedkopere modellen meteen aangepast. Daarnaast zijn de frames voorzien van carbon brug rond de demper en geschikt voor SRAM’s UDH systeem. Kortom, helemaal hedendaags.

Dat zie je ook aan de geometrie, die een flinke slag slaat. Waar het eerdere model nog een balhoofdhoek van 69 graden had, krijgt deze nieuwe uitvoering een luiere hoek van 67,5 graden (met 110 vork) of zelfs 67 graden (met 120 mm vork). De zitbuishoek is afhankelijk van de vork van 76 graden in 2023 naar 76,5 graden met een 110 vork gegaan. Bij 120 mm vork blijft het 76 graden.
Ook nieuw is de opbergbox in het frame, waarvan ik vind dat die tegenwoordig ook eigenlijk niet meer mag ontbreken op een hedendaagse cross country mountainbike. Geen geklooi meer met zadeltasjes of reservebandjes op je frame tapen. Gewoon makkelijk in- en uitpakken, wanneer je het nodig hebt. De klep van de box is daarnaast voorzien van montagepunten voor een Apple AirTag, waarvan je de houder nog wel zelf moet printen met een 3D-printer.

De goedkoopste Kenta heeft met een adviesprijs van € 3.299,- een SRAM Eagle 70 mechanische groepset, een RockShox Recon van 120 mm en een RockShox SidLuxe Select+. Het Kenta SL topmodel wisselt voor € 10.499,- van eigenaar en is afgemonteerd met o.a. SRAM XX SL Eagle AXS, een RockShox Sid SL Ultimate van 110 mm en een RockShox SidLuxe Ultimate.
Meer bij MMR.
