Licht, snel en lang kun je de nieuwe Big Nine van Merida noemen. De hardtail mountainbike van het merk is onder handen genomen en binnenkort verkrijgbaar in een normale en trail uitvoering. De 10K uitvoering is al op ons kantoor voor een uitgebreide test. Die kun je binnenkort verwachten, maar voor nu vast onze eerste indruk.
Tijdens het ter hand nemen van Merida’s beste uitvoering van de nieuwe Big Nine, valt meteen op hoe licht deze mountainbike is. De weegschaal bevestigd dat met een uitslag van 9,56 kilo voor maat Large, inclusief de bijgeleverde multitool onder het zadel. In de afgelopen jaren zag Merida geen noodzaak voor een update van hun hardtail model. Sinds 2016 is niks veranderd aan de geometrie.
Big Nine 2023 komt in drie uitvoeringen
Al enige jaren zien we steeds meer uit de kluiten gewassen full suspension cross country modellen, die vaak net iets meer veerweg, een slackere rijervaring en het label ‘down country’ hebben. Nieuw in deze ontwikkeling is ook de opkomst hardtails met bijvoorbeeld 120 mm veerweg. Daarom is er nu ook de nieuwe Merida Big Nine TR. Daarmee ontstaat als het ware een hardtail down country model – of een lichte hardtail trailbike, die beter is opgewassen tegen stevige afdalingen. Je herkent de TR aan de dropperpost. De TR is verkrijgbaar in carbon en aluminium versies.
Naast de TR is ook een LITE aluminium en carbon Big Nine variant met de normale 100 mm veerweg verkrijgbaar. Kijkend naar de geometrie zien we ook een opvallende veranderingen. Zo is het frame flink langer en lager geworden. Doordat de zitbuis korter is en de bovenbuis bijna recht doorloopt vanuit de achterbrug, ontstaat een veel lagere standover-hoogte. Dat maakt plaats voor een langere zadelpen met meer flex en meer comfort. De reach is overal toegenomen met zo’n 3 centimeter, wat ook flink langer is.
Hedendaagse hoeken voor rijervaring met slack
Natuurlijk heeft Merida ook de hoeken van het frame aangepast naar de hedendaagse wensen van veel cross country liefhebbers. In één klap gaat de balhoofdhoek twee graden terug en krijgt met 68 graden aanzienlijk rustiger stuurgedrag. Ook de zithoekbuis trekt naar extremere trail mountainbikes toe. Met 1,8 graden meer kom je als rijder meer naar voren, waardoor meer druk op het voorwiel komt. De hoek is nu 75,3 graden. De hoeken van de Big Nine TR zijn met 67 en 74,2 graden nog een slag slacker.
Een cross country model moet tegenwoordig echt wel twee bidons kunnen huisvesten, zeker een hardtail. Dat lost Merida slim op. De zitbuis mag dan te kort zijn voor een grote tweede bidon, maar de onderbuis is lang genoeg voor twee 750 ml bidons boven elkaar. Verder heeft de nieuwe Big Nine een maatafhankelijke chainstay gekregen, waardoor de gewichtsbalans evenwichtiger is naar gelang de maat verandert. Tot slot kun je nu flinke banden monteren. 29 inch banden van 2,4 inch breed gaan namelijk passen.
Het topmodel is Merida’s Big Nine 10K model. Die blijft met € 9.899,- netjes onder de 10 ruggen, maar verder is dan ook nergens op bezuinigd. Deze Merida in de kleur cool grey is uitgevoerd met de nieuwe SRAM XX Eagle SL Transmission inclusief powermeter. Verder is deze mountainbike met de nieuwe RockShox SID SL Ultimate voorvork en Reynolds Blacklabel wielset tip top in orde. Ohja, en je krijgt de ultieme ratel van de Industry Nine Hydra naven erbij. De andere modellen en prijzen worden later bekend gemaakt, maar kun je hieronder vast bekijken.
Meer info bij Merida.