Lee Cougan Rampage Innova – full suspension zonder achterdemper

Van de gebaande paden af is veel mountainbikers eigen. Zo moeten de makers van de Lee Cougan zich ook hebben laten leiden door het idee dat achtervering in een mountainbike ook anders kan. Na jarenlange ontwikkeling komen ze nu met een licht en verend carbon ontwerp dat de achterdemper van de mountainbike overbodig maakt.

De verende werking van carbon

Hoewel carbon in de wielerwereld vaak synoniem staat voor stijf, stug, stevig en snel, is het materiaal juist ook uitermate geschikt voor verende eigenschappen. Door de carbonlagen op de juiste manier over elkaar te leggen, brengen ontwerpers flex aan in een frame waardoor het comfort meestal toeneemt. De ontwerpers van Lee Cougan hebben nu carbon gebruikt waarmee ze een bladveer in het systeem konden verwerken. Veel lichter dan een achterdemper natuurlijk.

Het ontwerp noemt Lee Cougan Innova Structural Suspension (ISS). Daarmee wordt hun Rampage – van origine een hardtail – opeens een full suspension mountainbike. Toch bedriegt die schijn een beetje op twee fronten, want dit ontwerp heeft maar 30 mm travel en maakt ook nog steeds gebruik van kleine oliezuigers om de ‘demper’ af te stellen.

Toch kun je veel doeleinden bedenken waarbij 30 mm travel interessant is. De keuze voor achtervering is in veel gevallen een afweging van gewicht versus controle en comfort. Voor marathonrijders is de Rampage Innova bijvoorbeeld de ideale tussenvariant. Zij rijden lang en wat minder technisch en hebben vaak baat bij een laag gewicht, maar ook wat meer controle met een achterdemper voor technische passages. De Lee Cougan Rampage Innova biedt uitkomst, met een indrukwekkend gewicht van 1300 gram voor het volledig verende frame.

De twee zuigers die samenwerken met de carbon bladveer en de flex van de platte achterbrug, zorgen dat je de achtervering naar wens kunt laten afstellen. Dat doet het merk in samenwerking met Gallo Moto. Door de druk in de zuigers aan te passen, krijgt de vering een andere compressie. Een dealer kan het systeem naar Gallo Moto sturen die het dan naar wens aanpast. Het is wel een nadeel dat je dit dus niet zelf kunt doen. Standaard levert Lee Cougan de zuigers op een druk af die toeneemt naarmate de framemaat groter wordt.

De kabels lopen netjes via het balhoofd door het frame en daarnaast kun je op de bladveer ook een tweede bidonhouder monteren. Een frameset zonder vork is verkrijgbaar voor € 2.399,- en de dichtstbijzijnde dealers zitten in Belgie. De mountainbike is ook compleet leverbaar en helemaal naar wens te configureren.

Check voor meer info Lee Couran.