Grote wielen hebben we vaker gezien, maar nog niet in een carbon frame. Eerder dit jaar kwam Curve met de Titanosaur. Een titanium gravelbike die ze officieel nog steeds niet verkopen, maar waar ze wel zo nu en dan op rijden. Het is en blijft een raar gezicht. Zeker als er geen referentiepunt bij staat, zoals een fiets met een gangbare maat wielen, ziet het er uit als een klein framepje met grote wielen. Pas als je kan vergelijken zie je wat het echt is.
Het ontwerp van de fiets is het geesteskind van wijlen Bruno Vittorio, die het eindresultaat helaas nooit zelf heeft kunnen zien. Nabestaanden hebben zijn ideeën toch doorgezet en het resultaat is 36Pollici. Het allereerste carbonframe dat geschikt is voor 36” wielen.
Waarom 36”?
De vraag die blijft hangen: waarom? Toen ze er over na gingen denken en verder op onderzoek uitgingen, zagen ze dat het in de VS wel vaker voorkwam. En wel voor die enorme basketballers waarvoor geen enkele gangbare fiets groot genoeg is, laat staan de wielen. Ok, dan gaat het om een praktische oplossing. Maar zijn die grote wielen niet ook geschikt voor de kortere medemens?
Zij denken van wel. De grotere diameter van het wiel vergroot ook het gyroscopisch effect door de rotatie van het wiel. Dit moet leiden tot een meer stabiliteit. Bij grotere wielen horen ook grotere banden. Het zijn dezelfde die bij we Curve tegenkwamen met de T-Monster 36 x 2,25” van Vee. Een normale breedte, maar door de grotere diameter heb je wel met een grote volume te maken. 1,1 tot 1,5 bar bandendruk zou voldoende moeten zijn en ook wat demping op moeten leveren waardoor een verende voorvork overbodig moet zijn.
En ze hebben het over de “angle of attack” waardoor het makkelijker is om over objecten heen te rollen. Hoe kleiner de diameter van het wiel, hoe groter deze hoek (ten opzichte van de ondergrond), hoe moeilijker je over een obstakel heen rolt.
Eerste carbon frame voor 36” wielen
36” wielen gebruiken is mooi, maar dan moet je er ook een frame bij hebben. Trentasei is de eerste die dit aanbiedt nadat staal, aluminium en titanium-frames er al waren. Toch zie je wel grote verschillen, zeker als we nu de Trentasei en Titanosaur kunnen vergelijken. De Trentasei lijkt in ieder geval een kortere wielbasis en trail te hebben waardoor ze in rijgedrag aardig moeten verschillen. Het gaat vooralsnog om prototypes, maar ze hebben vergevorderde plannen. Dankzij Braus Components heeft de bike zelfs de beschikking of 36” carbon wielen.
Oh ja, 36pollici, de naam. Die 36, of in het Italiaans “Trentasei”, kan je wel raden: de maat. En ‘pollici’ kan je eigenlijk ook wel raden. Het staat voor ‘inches’. Natuurlijk!
Via 36Pollici