Mocht je de mountainbikewielen van Fulcrum al kennen, dan weet je misschien dat het Italiaanse merk onder de naam Red Zone Carbon de toplijn cross country wielen voert. Nieuw is nu de ‘plus’ uitvoering. Reactiever, lichter en daarmee sneller, volgens Fulcrum.
Keramische lagers
Vlak voor de Cape Epic van 2023 waren ze eruit. Het profteam Buff-Megamo met onder andere de Nederlandse Hans Becking en de makers van Fulcrum besloten: dit wordt de plus-uitvoering van onze Red Zone’s. De wielen zouden bijna 10 procent beter scoren op handling en eveneens sneller reageren. Daarnaast is het gewicht van 1445 gram naar 1385 gram gegaan voor een set.
De meest opvallende verbetering is wat mij betreft de keramische lagers. Daarvoor gebruikt Fulcrum hun eigen USB-lagers, maar dan in keramische uitvoering. Verwacht geen plug of stekker aan de wielset, want USB staat bij Fulcrum voor Ultra Smooth Bearings. Het zijn geen industrielagers, maar cub-conelagers met de kogeltjes in een cassette. Keramische lagers lopen doorgaans soepeler en zijn veel minder gevoelig voor slijtage of roest. De conische vorm van de naaf is wel gelijk gebleven. Wel is de body verbeterd. Nog steeds een ratel met drie palletjes die over 36 tanden glijden, maar de vernieuwde body heeft een stalen inzetstuk voor betere levensduur.
Niet klooien met tubeless lint
De verbeteringen aan deze Red Zone Carbon+ komen ook door een nieuwe mix van vezels en hars in het carbon. Daarvoor gebruikt Fulcrum nu vijf soorten FF100 unidirectional carbonvezel, wat het gewicht van de velg bijna 5% minder maakt. Daarnaast kenmerkt de velg zich door het asymmetrische gaten voor de spaken. De spaken komen aan de ene kant 6 mm van het midden in de velg. Aan de andere kant is dat 3,5 mm, waardoor optisch een soort zigzag ontstaat.
Ook kenmerkend is het ontbreken van gaten voor de spaaknippels in de brug van de velg, zoals dat heet. Normaal monteer je tubeless lint over de spaakgaten aan de binnenkant van de velg om ze luchtdicht te maken, maar dat is bij deze Fulcrum Red Zone Carbon+ overbodig. Er zitten geen gaten meer in de brug, wat ze veel steviger en stijver maakt. Met speciale nippels die vanaf buiten de velg ingaan, worden de spaken verbonden met de velg. Daarmee maakt Fulcrum de tubeless montage van deze set een fluitje van een cent.
Zowel het voor- als achterwiel heeft nu 24 spaken, in plaats van 28 spaken in het achterwiel van de normale uitvoering. De Fulcrum Red Zone Carbon+ hebben een velghoogte van 26 mm. De binnenbreedte is 28 mm, wat ze volgens Fulcrum perfect maakt voor banden met een breedte tussen 2,2 en 2,4 inch. De nieuwe Red Zone’s zijn vanaf december dit jaar verkrijgbaar met een adviesprijs vanaf € 2.177,-.
Meer bij Fulcrum.