Als je een maand geleden op een Factor fietste dan was dat zeker geen mountainbike. Want die hadden ze nog niet in de collectie. Wel racefietsen en gravelbikes. Maar daar is nu verandering in gekomen. Ze hebben de Factor Lando ontwikkeld en gepresenteerd. Om precies te zijn hebben ze twee versies laten zien, de Lando HT wat staat voor hard tail en de Lando XC wat staat voor hun full suspension cross country bike.
Factor Lando HT hardtail
Eerst maar iets over de HT versie. Bij deze 29 inch hardtail kan je kiezen uit een DT Swiss F 232 One voorvork met 110 mm veerweg of uit de Black Inc Rigid vaste voorvork. Deze laatste komt uit Factor’s eigen stal. Het frame heeft ruimte voor maximaal 2.4 inch banden. Het frame is zo ontworpen dat ze maximale stijfheid hebben, maar ook iets van flex wanneer je neerkomt bij jumps. Dus bij extreme klappen, zoals Factor het uitlegt.
Ook zie je hier dat de staande achtervork laag op de zitbuis is geplaatst voor extra comfort. En er wordt iets van comfort gehaald uit de zadelpen. Die zadelpen heeft een normale 31,6 mm doorsnee. Voor de bracket hebben ze een T47 gekozen. Een frame weegt volgens Factor 850 gram.
Als je kijkt naar de interne kabelgeleiding dan is dit strak geregeld. Bij de DT Swiss voorvork ontkom je niet aan een paar kabels maar minimaal omdat de kabel voor de achterrem bij de stuurpen al het frame in gaat. Kies je voor de vaste voorvork dan worden de kabels helemaal mooi weggewerkt. Voordeel met de Sram XX1 groep is dat je daar geen kabels voor hebt. Maar erg strak ziet het er zo uit, zie de foto hieronder.
Factor Lando XC full suspension
De Lando XC is een iets ruigere mountainbike dan de HT. En niet alleen omdat de fiets achtervering heeft. De voorvork is namelijk de DT Swiss F 232 One met 120 mm veerweg. Ze hebben gekozen voor een staande achterdemper wat volgens Factor zorgt voor gewichtsbesparing. Hierdoor kunnen ze voor de bovenbuis minder materiaal gebruiken omdat hier nu niet alle krachten op komen. En het bottom bracket was toch al stijf genoeg. Het verschilt een beetje per merk of ze een horizontale of verticale achterdemper plaatsen bij zo’n XC MTB. En de meningen erover zijn verdeeld. Maar goed, daar gaat dit artikel niet over. Je kan er zo in ieder geval geen extra bidon kwijt.
De veerweg achter is afhankelijk van je demper maar als je de DT Swiss R 232 ONE 190/45 kiest dan is hij 115 mm. Kies je voor de 190/40 dan is de veerweg achter 100 mm. Volgens Factor weegt het frame inclusief demper 2,1 kg.
Dan de prijzen. De adviesprijzen nog even in Dollars. De prijs in euro hadden we nog wat vragen over dus die komt snel. Je kan de fietsen als frameset kopen maar ook als complete fietsen. Hieronder even een overzicht. De volledige fietsen worden afgemonteerd met een Sram XX1 groepset en een Black Inc 27 CD wielset.
Factor Lando HT frameset – $ 3.299,-
Factor Lando HT compleet met vaste voorvork – $ 6.599,-
Factor Lando HT compleet met DT Swiss voorvork – $ 7.099,-
Factor Lando XC frameset – $ 4.499,-
Factor Lando XC compleet met DT Swiss voorvork – $ 9.199,-
Meer info via Factor