Vanaf het moment dat Nino Schurter prof is geworden, is het aantal jaren dat hij niet in de regenboogtrui reed op één hand te tellen. Sinds 1 januari 2009 wist hij acht keer wereldkampioen te worden. En dat niet alleen, want hij is in die periode ook nog negen keer Europees kampioen geworden en pakte in 2016 Olympisch goud. En dan heb ik de karrevracht aan wereldbeker overwinningen, overige ereplaatsen en de titels en overwinningen bij de jeugd nog niet eens meegeteld. Daarmee is Schurter wat mij betreft dé man van het afgelopen decennium op XC gebied. En de komende Cape Epic 2022 staat hij samen met Lars Forster aan de start.
Schurter’s Scott Spark RC Carbon HMX SL Custom
Al zolang als Schurter prof is, rijdt hij voor het Scott-SRAM MTB Racing team. Voor komend seizoen heeft Scott een hele gave custom Scott Spark voor Schurter laten maken. Een full suspension frame met geïntegreerde achterdemper. Scott lanceerde afgelopen zomer de nieuwe Spark waarvan de achterdemper in het frame is weggewerkt. Dit ziet er echt superstrak uit en biedt volgens Scott behoorlijk wat voordelen als het aankomt op stijfheid en het gewicht van dit frame. Daarnaast oogt het niet alleen clean, het houdt de demper ook clean. Handig bij modderige omstandigheden.
Maar nu kijken we vooral naar het gave design van de nieuwe Spark van N1NO, zoals er in zilveren glitterletters op de bovenbuis staat. Dit zilveren flake effect wordt ook gebruikt voor de logo’s van Scott en de teamsponsoren op de achterbrug. Het frame is aan de bovenkant matzwart, waarbij je de carbon lay-up goed kan zien. De onderkant van het frame en de chainstays hebben een gaaf glanzend flake effect. Over het midden van de bovenbuis loopt een streep in de kleuren van de regenboog. Een soortgelijke streep loopt ook op de binnenkant van de onderbuis, met daarop onder andere de tekst ‘9X Worldchampion’. Daar hebben ze dus zijn wereldtitel bij de beloften ook meegerekend 🙂
Opvallend Syncros stuur, SRAM Eagle AXS en RockShox dempers
Dat de mountainbike van Schurter is afgemonteerd met SRAM onderdelen is natuurlijk logisch, als hoofdsponsor van zijn ploeg. Hij rijdt met SRAM XX1 Eagle AXS inclusief powermeter. De crank heeft een 36 tand voorblad en er zitten HT Components pedalen op. De fiets is uitgerust met een RockShox SID Sl Ultimate voorvork en een RockShox Deluxe Nude demper, die dus geïntegreerd is.
De dropper-post waar Schurter mee rijdt is de draadloze RockShox Reverb met 100 mm travel. Deze wordt bediend met de Blip-shifter die de mechanieker mooi heeft weggewerkt in de linker foam-gripper. Alle dempers en de derailleur worden bediend vanaf het opvallende Syncros stuur. Een full carbon Syncros cockpit met geintegreerde kabels is niets nieuws, maar Schurter rijdt met een negatieve hoek van maar liefst 40 graden. Iets dat niet voor iedereen is weggelegd en het stuur is ook niet in het standaard assortiment van Syncros te vinden.
Hieronder een lijst met specificaties van de Scott Spark van Nino Schurter:
Frame: Scott Spark RC Carbon HMX SL Custom
Fork: RockShox SID Ultimate
Rear Shock: RockShox Nude 5
Remote: Scott Twinloc 2 technology, 3 suspension modes
Handlebar: Syncros Fraser IC SL WC / -40° / 90 mm / 700 mm
Seatpost: RockShox Reverb AXS 100 mm
Saddle: Syncros Tofino
Grip: Syncros foam
Pedals: HT Components M2
Rear Derailleur: SRAM XX1 Eagle AXS
Shifter: SRAM XX1 Eagle AXS
Crank Set: SRAM XX1 Eagle DUB powermeter, 36T Chainring
Brakes: SRAM Level Ultimate
Wheels: Syncros Silverton SL2-30 mm
Tires: Maxxis Aspen 29×2.40
Computer: Garmin EDGE 520
Meer info via Scott.