Laten we eerlijk zijn, zo’n enduro bike als de Trek Slash vraagt om hoogteverschil. Ongerepte afdalingen met onverwachte wendingen, waarbij je het maximale van de dempers vraagt. Daarom ging deze Trek Slash 8 Gen 6 mee op een biketrip naar Winterberg voor een eerste indruk.
Gemaakt om te gaan
Bij een eerste aanblik zie je meteen: deze mountainbike is gemaakt voor het echte werk. Hier en daar zullen er in Nederland trails zijn waarmee je met deze mountainbike ook lol kunt hebben. Ik denk dan aan bikeparks zoals in Mook of Spaarnwoude. Maar eigenlijk wil deze mountainbike liever naar grotere hoogtes. Zoals bijvoorbeeld Winterberg, waar we hem meenamen tijdens onze biketrip.
Meest opvallend aan de Slash is het ingenieuze high pivot veersysteem. Daardoor beweegt het achterwiel mee in de richting van de impact. Nadeel van zo’n hoge constructie van de scharnieren is de terugslag van de ketting. Doordat de cassette ook naar voren beweegt, wordt de ketting slap. Om de ketting op spanning te houden, gaat deze dus ook over twee kleinere tandwielen rondom het voorblad.
Als je goed kijkt zie je ook de mullet setup van de wielen (MX). Voor een 29 inch en achter een 27,5 inch. Hoewel twee 29 inch wielen ook tot de mogelijkheden behoort door aanpassing van de demperaansluiting, was ik blij dat we de mullet uitvoering te leen kregen. Met het korte draaien op sommige gladde stukken was het fijn om een kleiner achterwiel te hebben. In het frame vinden we een Fox Rhythm Float 36 en Performance Float X.
De Slash heeft zowel voor als achter een travel van 170 mm. Dat is gangbaar voor enduro en zeer welkom op bikeparks zoals in Winterberg. Waar de flow trails ook rijdbaar zijn met minder, zijn de ongerepte rock gardens en blootliggende wortels wel extreem en is het wenselijk dat je controle behoudt met behulp van een flinke veerweg.
Het aluminium frame is voorzien van een Shimano XT groepset, met Shimano M6120 remklauwen en 203 mm rotors. De Bontrager Line Comp 30 wielen zijn gemaakt van aluminium met een Rapid Drive 108 achternaaf. Om de velgen liggen stevige Bontrager XR 5 Team Issue banden die standaard tubeless zijn gemonteerd.
In het bikepark
Als we van het asfalt naar beneden de eerste trail op rollen, dan merk je meteen het comfort dat deze mountainbike met zich meebrengt. Hoewel dit model toch nog bijna 17 kilo weegt, laat de mountainbike zich erg goed in positie brengen op de flow trails. Ook naar boven valt me op dat je echt goed kunt klimmen met deze mountainbike. Hoewel je per lift naar boven gaat in Winterberg, moesten we voor de foto’s ook vaak kleine stukjes naar boven rijden om een foto meerdere keer te maken. Hoewel het steil was, ging dat heel vloeiend met veel grip en controle en voldoende bereik van de cassette. Naast afdalen, is klimmen namelijk ook een essentieel onderdeel van de enduro-sport.
Als het wat technischer wordt merk ik ook meteen dat de Slash hier net zo van geniet als ik. Hoewel het een aluminium frame heeft, voelt de mountainbike lekker direct. Natuurlijk brengt zo’n veersysteem bepaalde flex met zich mee, maar toch merk ik in praktijk vooral gerichtheid en controle zonder dat de Slash lui wordt. Zo gaan we keer op keer naar beneden. De dropper van 170 mm helemaal ingeduwd en dan duiken we opnieuw een nieuwe afdaling in. Deze Trek Slash voelt zich met recht het best thuis in deze habitat.
De ware aard van deze enduro bike komt aan het licht als we routes rijden zonder liften. Op het bikepark, met liften, is een downhill bike ook een toffe optie. Alleen klimmen is ondoenlijk met zo’n ding. Ga je dus ook op plekken rijden zonder liften, dan is deze Trek Slash een zeer interessante optie. Je kunt er keihard mee afdalen, maar kunt mede dankzij de geometrie en de cassette met grote vertanding ook zelfstandig klimmen. Bijvoorbeeld op de openbare trails net buiten het park in Winterberg.
Toch is er nog één nadeeltje aan dit geavanceerde veersysteem. Overkomelijk, maar wel vervelend voor collega Björn die na de biketrip de Slash heeft gepoetst. Door alle tandwielen, kettinggeleiders en de grote rocker die de scharnieren verbindt, is het lastiger om alle kleiige modder weg te krijgen. Gelukkig heeft Trek wel zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen getroffen en is er een bijpassend spatbord verkrijgbaar om dit gedeelte van het frame schoon te houden.
Specificaties
Trek Slash 8 Gen 6
Frame: Alpha Platinum Aluminium, 170 mm veerweg
Voorvork: Fox Rhythm 36, Float EVOL luchtvering
Achterderailleur: Shimano XT M8100, 12-speed
Shifter: Shimano XT M8100, 12-speed
Remmen: Shimano hydraulische schijfrem met vier remzuigers, M6100 hendel, M6120 remklauw
Crankset: Shimano Deore M6120, 30T kettingblad, 55 mm kettinglijn, 165 mm lengte
Velgen: Bontrager Line Comp 30
Voorband: Bontrager XR5 Team Issue, 60 tpi, 27,5 x 2.50
Achterband: Bontrager XR5 Team Issue, 60 tpi, 29 x 2.50
Stuur: Bontrager Line, lichtmetaal, 35 mm, 27,5 mm rise, 820 mm breedte
Zadelpen: Bontrager Line Dropper
Kleur: Marianas Blue
Gewicht: 16,91 kg (maat M/L zelf gewogen)
Adviesprijs: € 4.499,-
Conclusie
Met een adviesprijs van € 4.499,- drukt het aluminium frame de prijs van zo’n geavanceerde mountainbike. Bij een enduro bike komen nou eenmaal veel technische componenten kijken. Dat het frame aluminium is, heeft in praktijk weinig gevolgen voor de stijfheid of rijervaring.
Met grotendeels Shimano XT onderdelen en middenklasse vering van Fox, kun je ook rekenen op een interessante prijs-kwaliteit verhouding. Gemaakt voor de buitenlandse trails, zullen de reiskosten misschien nog wel je grootste kostenpost worden van deze mountainbike.
Meer bij Trek.