Eerste indruk: Merida Pector MIPS helm

Daar waar Merida met hun fietsen behoorlijk hoge ogen weet te gooien en daar ook terecht de nadruk op leggen, blijven sommige van hun andere producten onterecht wat onderbelicht. Deze Pector helm is zo’n product.

We keken er bijna overheen. Dat zal wellicht komen door de beschrijving, want een van de eerste dingen die in het oog sprint is “…een helm voor speed-pedelec…”. Dat is toch niet helemaal ons straatje. Maar je moet even doorlezen. Dan staat er namelijk “…en trail (e-)mountainbike”. Kijk, daar kunnen we wat mee!

Strengere norm heeft voordelen

Maar het speed-pedelec gedeelte kunnen we nu niet ineens meer negeren. Want om een helm daarvoor – officieel – geschikt te mogen noemen moet hij voldoen aan de NTA 8776 norm. Dergelijke helmen moeten berekend zijn op hogere valsnelheden en er moet meer bescherming zijn voor de slapen en de achterkant van het hoofd. Niet zo gek ook als je je bedenkt dat een speed-pedelec een kruissnelheid heeft van 45 km per uur. En dus ook niet zo gek als je met deze snelheden op je (e-)MTB de trails afraast. De dubbele klassificatie van zowel speed-pedelec als trail (e-)mtb is helemaal zo gek nog niet dus.

De focus van Merida ligt vooral op fietsen maar ze hebben ook twee helmen, waaronder deze Pector. Dit is een serieuze helm met premium features. Het is een samenwerking met het Duitse KED dat al ruime ervaring heeft met het maken helmen.

Veilig met MIPS

De helm voldoet aan een strengere norm dan je van een reguliere mtb helm mag verwachten, maar daarnaast heeft de helm nog meer te bieden. Het is namelijk ook uitgerust met MIPS. Een extra laag bescherming binnenin de helm die helpt de krachten bij een schuine impact te verspreiden. Het zit op veel helmen, maar is alles behalve een standaard. Mooi dat het in de Pector verwerkt zit dus.

Compleet met Boa en Fidlock

Nog een feature die ik ook echt een meerwaarde vind, is de Boa sluiting op het retentiesysteem. Dit omsluit in feite je schedel zodat de helm goed op zijn plek blijft zitten. De bandjes zorgen daar natuurlijk ook voor, maar een goed retentiesysteem zorgt er voor dat de helm – comfortabel – gefixeerd op zijn plek blijft. De bandjes voorkomen nog dat een helm bij een val niet van je hoofd gaat. Het fijne van Boa vind ik dat je het heel fijn kan afstellen. Soms is het net een tikje meer of minder, hoe klein ook, waardoor hij wel fijn zit. Bovendien zit het met de kwaliteit van Boa altijd goed en dat straalt het ook uit.

Nog een goede maar minder bekende, is de Fidlock sluiting voor het bandje onder de kin. Fidlock is een merknaam van een bedrijf dat zich specialiseert in magnetische sluitingen. Niet alleen voor fietshelmen overigens, maar ze verdienen er wel goed brood mee. Het is een sluiting die we nog maar weinig tegenkomen en dat is jammer, want het werkt heel fijn. Als je hem eenmaal door hebt werkt het heel licht en makkelijk.

Ventilatie en uiterlijk

Zolang het allemaal naar beneden gaat geloof ik het wel, maar doorgaans moet je daarvoor eerst omhoog. En daar kan je het lekker warm van krijgen. Een helm met voldoende ventilatie is daarom belangrijk. De Pector heeft 14 ventilatiegaten die hun werk goed doen heb ik gemerkt. Omdat de helm een groot deel van je hoofd omsluit is dat ook welkom.

Het enige dat de helm een beetje tegenzit is wellicht de kleur. Hij is helemaal zwart. Dat is ook weer makkelijk om je het met alles kan combineren, maar Merida zou er denk ik goed aan doen er nog een paar kleurcombinaties bij te doen. Want dat is dan ook het enige waar de helm een beetje tekort schiet vind ik. De fabrikant van de helm, KED, heeft meerdere kleuren van het model, dus het kan wel.

Fit and forget

De helm weegt 412 gram op onze weegschaal en dat is netjes voor een helm die aan de speed-pedelec norm moet voldoen. Het is wel meer dan de gemiddelde trail-helm, maar hij voldoet dan ook aan strengere veiligheidseisen. Als je weet dat het beetje extra gewicht toe te bedelen is aan extra veiligheid en bescherming, dan neem ik dat graag voor lief.

Bovendien zit de helm bijzonder comfortabel. Niet te breed of te smal en geen drukpunten. De padding is lekker zacht en laat zich makkelijk schoonmaken. Het gewicht mag dan ietwat aan de hoge kant zijn, dit wordt goed gecompenseerd door het comfort waardoor je de helm snel vergeet op de fiets. Welke trail je ook pakt, hij blijft goed op zijn plek. Je hebt ook niet meteen de behoefte de helm af te zetten bij een korte pauze, dat vind ik een goed teken.

Details

Merida Pector ME-1 helm/h
Adviesprijs: € 179,95
Kleur: zwart
Gemeten gewicht: 412 gram (L)
Verkrijgbaar in M (52-58 cm) en L (58-61 cm)
Alle informatie en waar je de helm kan kopen bij Merida

Conclusie

Het is een helm waar je makkelijk overheen kijkt. Enerzijds omdat Merida er niet mee te koop loopt, anderzijds vanwege het ingetogen zwart. Zonde eigenlijk, want dit is echt een fijne helm. Rij je als mountainbiker op een speed-pedelec naar je werk, dan zie je jezelf toch liever met zo’n trailhelm dan de doorsnee speed-pedelec helm. En al rij je niet op zo’n fiets, gebruik hem dan lekker op de trails, want daar is hij ook geschikt voor. En hij valt dan misschien niet op, het is wel een helm met premium features als MIPS en een Boa sluiting. De prijs is daar ook naar, maar dan heb je ook wat!