Merida heeft dit jaar nieuwe hardtail mountainbikes op de markt gebracht en in navolging van de ‘normale’ Big Nine kunnen we nu de trail variant voor je testen. In dit artikel lees je hoe de twee soorten hardtails zich tot elkaar verhouden.
Luiere geometrie en meer veerweg
We kunnen beide mountainbikes vooral op geometrie vergelijken met elkaar, want de normale Big Nine hebben we getest in de 10K top model uitvoering. De Big Nine TR 5000 in deze test is een prijsvriendelijker model met een adviesprijs van € 2.799,- tegenover de € 9.899,- van het topmodel. Vanzelfsprekend doe je daarmee concessies in qua onderdelenkeuze en eigenschappen.
De grootste verschillen in de geometrie vinden we in de balhoofd- en zitbuishoek. Deze Big Nine TR is zoals je mag verwachten een stuk luier gemaakt met een kleinere zitbuishoek van 74,2 graden, waardoor je iets meer achterop de mountainbike zit. Het verschil met de normale Big Nine is 1,1 graden vanaf maat M. De balhoofdhoek is ook meer slack met 66,9 graden voor de TR en 68 graden voor de normale Big Nine, waardoor je luier maar steviger stuurgedrag krijgt. Het bottom bracket is hoger in het frame geplaatst (bijna een centimeter) bij de Big Nine TR.
De andere geometrie gaat gepaard met een langere veerweg in de vork. In de Big Nine TR vinden we 120 mm veerweg ten opzichte van 100 mm in de andere mountainbike. Door de andere geometrie ontstaat ook een 9 mm langere wielbasis voor de TR en gaat de reach van 452 naar 440 mm in maat M. Samen met de extra veerweg is de geometrie dus wezenlijk anders dan die van een normale Big Nine.
Het frame is gemaakt van Merida’s CF3 carbon en afgemonteerd met overwegend Shimano onderdelen. Daarvoor kiest Merida voor een combinatie van Deore en SLX onderdelen. De Shimano XT achterderailleur brengt de kwaliteit van de aandrijving wel meteen naar een hoger niveau. De voorvork is net wat beter dan de instapper van Rockshox (Recon). Deze Rockshox Judy Gold in de Big Nine TR heeft 120 mm veerweg en een offset 51 mm. Standaard krijg je de Big Nine TR met een dropper post van 100 mm en de 2.4 inch brede banden maken het trail bestendig.
Slimmigheden en hoge fun factor
Merida kan ik keer op keer waarderen om de slimme toepassingen die ze verwerken in hun mountainbikes. Zo kun je ook op deze Big Nine Trail de multitool stevig onder het zadel vastmaken, heb je een inbussleutel en steekassleutel verwerkt in de achteras en ook de geïntegreerde front mount voor fietscomputers is stevig en stijlvol verwerkt op de stuurpen. Net als de normale Big Nine, kun je ook op deze TR twee bidons op de onderbuis plaatsen. Alles bij elkaar ready to go dus.
Onderweg merk ik meteen het verschil tussen beide modellen van de Big Nine. Waar de normale Big Nine vooral opvallend stijf en snel was, is deze trail-variant veel gemoedelijker. De geometrie zorgt voor een luier stuurgedrag en ook de achterkant voelt veel minder stijf. De Big Nine TR is uitgerust met een aluminium wielset van Merida. Dat is een merkbaar verschil ten opzichte van de Reynolds Blacklabel wielen die we reden in de 10K testfiets. Toch heeft ook het frame met deze geometrie meer comfort en samen met de dropper post maakt het de rijervaring veel relaxter en minder zenuwachtig.
De Rockshox Judy voorvork met 120 mm veerweg werkt goed. De extra veerweg is zeker bij de uitdagendere trails welkom. De vork voelt in de eerste centimeter veerweg wat zenuwachtig bij het inveren. Ook als ik de vork wat harder oppomp en de rebound wat langzamer zet, heb ik dit gevoel. Maar bij de technische trails en afdalingen verdwijnt dat gevoel, en komt de Judy goed tot z’n recht en doet hij waarvoor hij ontworpen is.
Het schakelen gaat met een combinatie van Deore, SLX en XT, en in eerste instantie had ik daar wel een volledige SLX groep verwacht gezien de prijs. Echter is deze Big Nine TR standaard uitgerust met een dropper-post en dat is dan weer een groot pluspunt. Zoals eerder aangegeven heeft Merida keuzes gemaakt in gebruikte onderdelen. Met deze combinatie van onderdelen is het wel een mountainbike waarmee je serieus de trails op kunt en je niet meteen het budget van een fully hoeft neer te tellen.
In het assortiment van Merida is de volgende TR variant afgemonteerd met een draadloze SRAM AXS Gx groep en deze is beschikbaar voor € 5.799,-. Een TR variant met volledig Shimano XT en bijvoorbeeld een SID voorvork zou wat mij betreft de ideale tussenstap zijn.
Conclusie
Een mountainbike met een gemoedelijk karakter, waarmee je toch serieus de trails op kunt en dat voor een budgetvriendelijke prijs. Met deze eigenschappen is de Merida Big Nine TR de ideale mountainbike voor fun rides. Lekker ongedwongen ritjes maken door binnen- en buitenlandse natuur, waarbij je met wat meer gemak de nodige technische obstakels meepakt als je het vergelijkt met de reguliere Big Nine. Dat allemaal met de voordelen van een hardtail mountainbike, zoals lagere kosten voor aanschaf en onderhoud. In dit segment is er niet zo heel veel keus op de markt, dus Merida maakt met dit model ruim baan voor liefhebbers van carbon trail hardtail mountainbikes.
Specificaties
Merida Big Nine TR 5000
Frame: Big Nine TR CF3
Voorvork: Rock Shox Judy Gold 120mm, 52mm offset
Shifter: Shimano Deore M6100, 12 speed
Derailleur: Shimano XT
Cassette: Shimano Deore M6100 / 10-51T
Remmen: Shimano SLX M7100 / 2 piston / 180mm-160mm
Crankset: Shimano Deore MT512 / 32T / 170 mm S – 175 mm M-XXL
Velgen: Merida Comp CC II
Naven: Shimano TC500
Banden: Maxxis Rekon en Rekon Race / 29×2.4″
Stuur: Merida Expert CC
Stuurpen: Merida Team CC III
Zadelpen: Merida Expert TR Light 30.9
Zadel: Merida Expert SL
Kleur: Silk Champagne
Gemeten gewicht: 12,13 kilo (zelf gewogen maat M)
Adviesprijs: € 2.799,-
Meer info bij Merida.