Met 160 mm veerweg voor en 155 mm achter, kan deze full suspension mountainbike wel tegen een stootje. Hoewel de all mountain categorie in onze sport geen keiharde definitie kent, kun je er in Nederland mee uit de voeten. Maar ook de downhill trails van The Mother BikePark in Winterberg gaan prima. We mochten testrijden en om met je te delen wat onze indruk is van deze toffe Duitse MTB.
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/cube-stereo-one55-actie-2.jpg)
Licht en sterk carbon frame
Bij een eerste aanblik springt meteen het blauwe frame in het oog. Officieel heet de kleur bij Cube Bondiblue´n´grey. Aangevuld met de lichtgrijze logo’s op niet de meest voor de hand liggende plekken, geeft het de mountainbike meteen een eigenzinnige smoel. Daarnaast is het de afwerking van het zogeheten C:62 carbon, dat tot stand komt met Advanced Twin Mold-proces. In twee stappen wordt daarbij het carbon op de juiste manier over elkaar gelegd, zodat het frame stevig en licht is.
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-23.jpg)
Hoewel deze mountainbike qua afmontage en onderdelen fors is, weet Cube het gewicht voor een all mountain bike best laag te houden. Zeker gezien de prijs. Hoewel de onderdelen niet top off the bill zijn, wegen we 14,97 kilo in maat M. Maar let op, dat is nog inclusief bidonhouder, binnenbanden en de standaard meegeleverde flatpedals van 282 gram. Volgens de specificaties van Cube zou deze bike niet meer dan 14,5 kilo moeten uitslaan zonder die accessoires.
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-10.jpg)
In Nederland kom je deze stevige mountainbikes niet zo snel tegen, omdat we ze eigenlijk niet echt nodig hebben. Je ziet bij ons vooral veel cross country en trail bikes. Het in gang zetten van de mountainbike gaat wat moeizamer ten opzichte van zo’n model. Als ik op zoek ga naar wat technische passages en hoogteverschil, hou ik de MTB op het asfalt tegen de wind in moeilijk op gang. Eenmaal aangekomen bij de MTB-route van Kwintelooijen in Rhenen is het andere koek.
Klimmen en dalen
Op de steile klimmetjes valt het me alles mee hoe goed ik de MTB naar boven krijg. De dempers met de flinke veerweg zorgen dat ik goed contact met de grond hou en de grove banden maken dat elke trap in de natte ondergrond raak is. Toch bekruipt me pas echt het wauw-gevoel wanneer de eerste lange, bochtige singletrack naar beneden pak. De Fox 36 Float Performance Elite van 160 mm en Fox Float X2 van 155 mm, maken dat ik super stabiel en soepel beneden geraak. Deze bike kan dus echt wel grove omstandigheden aan.
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-11.jpg)
Na een uurtje spelen op de steile klimmetjes en technische afdalingen, kom ik eigenlijk energie tekort. Hoewel deze mountainbike niet super veel weegt, kost het me toch wat meer energie om steeds boven te komen. Ondanks de vering verschillende compressie standen (waaronder lowspeed compressie) heeft, ontbreekt een totale lockout. Het moeizame klimmen is niet erg als je lekker de tijd neemt en daar staat tegenover dat dalen juist super soepel gaat. Het is dus de vraag wat je zoekt, maar de nadruk ligt wat mij betreft meer bij dalen dan klimmen. Daar dragen de 30 mm brede Newmen Evolution SL A.30 wielen ook aan bij. Met een opgegeven gewicht van 1660 gram zijn ze niet zwaar voor een dergelijke stevige set. Hoewel de velgen van aluminium zijn, is het stuurgedrag direct.
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-14.jpg)
Met name de controle die je tijdens het remmen hebt, vindt ik prijswaardig. Natuurlijk komt dat door de 4-zuigerremset van Shimano Deore XT, maar het is vooral de combinatie met de flinke veerweg en luie geometrie die zorgt dat de flinke remkracht ook echt tot z’n recht komt. Overigens kun je de balhoofdhoek ook nog zelf iets luier maken door de balhoofdcups om te draaien. Ook steil naar beneden zet ik de mountainbike vloeiend en gecontroleerd stil in de krappe bochten. De dropperpost van 150 mm maakt ruim baan tussen mijn benen, om de Stereo One55 goed plat te kunnen leggen in de bochten.
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-21.jpg)
Al snel krijg ik door dat we voor deze mountainbike in Nederland eigenlijk hoogteverschil tekort komen. Deze Stereo One55 verlangt naar lange singletrack-afdalingen, waarbij je nog niet helemaal weet wat er schuil gaat achter de volgende krappe bocht. Ongedwongen klimmen, met wat extra compressie op de dempers, en dan volle bak naar beneden op de kick van een adrenaline rush. Gelukkig mocht deze Cube One55 ook mee op biketrip naar Winterberg.
Winterberg
Daar merk je meteen dat deze Cube Stereo One55 C:62 SLX 29 opgewassen is voor het grove werk. Het rijgedrag dat ik in Nederland al ervaarde, wordt met de lange trails in Winterberg nog eens onderstreept. Of het nou gaat om de makkelijke flowtrail in het bikepark of de moeilijkere rode en zwarte afdalingen, de Cube One55 weert zich kranig op deze afdalingen. Natuurlijk moet je bedachtzamer zijn op de echt technische passages van de zwarte trails, maar met een beetje behouden rijstijl kom je toch overal gecontroleerd beneden.
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/cube-stereo-one55-actie-3.jpg)
Wat een zaligheid om daarna weer in een lift te kunnen stappen. Eén van de twee 29 inch wielen hang je in de houder achterop de stoeltjeslift en vol energie kun je daarna weer vertrouwt naar beneden. De luiere geometrie met een zitbuishoek van 76,5 graden en een verstelbare balhoofdhoek van 64,2 of 64,8 graden maakt dat je veel controle hebt. Ook in de glibberige en harde kombochten. Daar dragen de stevige Schwalbe-banden natuurlijk ook aan bij. Daarnaast is de veerweg van 155 mm voor de meeste sprongen in het park ruim voldoende, als je gewoon in een lekker tempo naar beneden flowt.
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-16.jpg)
Dat je accessoires en reservespullen makkelijk kunt meenemen op de montagepunten onder de bovenbuis of in het opbergvak in de onderbuis is ook een pluspunt. Niet nodig in het bikepark, maar wel lekker als je op pad gaat verder weg van bijvoorbeeld horeca of een auto. Ook het schoonmaken gaat relatief eenvoudig door de ronde hoeken. Collega Björn nam die verantwoordelijkheid na ons modderige bezoek aan Winterberg en kon overal goed bij. En dat is ook weleens gecompliceerder met sommige fully’s.
Specificaties
Cube Stereo One55 C:62 SLX29
Frame: C:62® Monocoque Advanced Twin Mold Technology, ISCG05, Boost 148, UDH™, 155mm travel
Achterdemper: Fox Float X2, 205x60mm, Trunnion Mount, Low Speed Rebound & Compression
Voorvork: Fox 36 Float Performance Elite FIT GRIP2, Tapered, 15x110mm, 160mm
Achterderailleur: Shimano XT RD-M8100-SGS, ShadowPlus, 12-Speed
Shifter: Shimano XT SL-M8100-IR, Direct Attach
Remmen: Shimano XT BR-M8120, Hydr. Disc Brake (203/180 mm)
Crankset: Praxis Girder HD Carbon, Boost, 32T
Wielen: Newmen Evolution SL A.30, 28/28 Spokes, 15x110mm/12x148mm, Tubeless Ready
Voorband: Schwalbe Hans Dampf 2.6 inch, 29 inch
Achterband: Schwalbe Nobby Nic 2.6 inch, 29 inch
Stuur: Race Face Turbine R 35, 800mm
Zadelpen: CUBE Dropper Post, Handlebar Lever, Internal Cable Routing, 30.9mm
Kleur: Bondiblue´n´grey
Gewicht: 14,97 kilo (maat M, inclusief accessoires en binnenbanden)
Adviesprijs: € 3.999,-
Conclusie
Voor een adviesprijs € 3.999,- heb je een betrouwbare all mountain bike in handen. In Nederland zie je een dergelijk model niet zo snel, maar als je vooral wilt focussen op dalen en voor klimmen de tijd neemt is dit het type mountainbike wat je zoekt.
De volledige Shimano XT afmontage onderstreept de betrouwbare en betaalbare kwaliteit die de hele mountainbike heeft. Zeker de stevige 4-zuiger remklauwen springen eruit en maken deze bike samen met de luie geometrie uiterst controleerbaar als je hard of technisch afdaalt.
Meer bij Cube.
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-STEREO-ONE55-C-62-SLX-29-Geometrie.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/cube-stereo-one55-actie-1.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-3.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-4.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-12.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-15.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-13.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-9.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-8.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-7.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-22.jpg)
![](https://mtbblog.nl/wp-content/uploads/2024/11/Cube-Stereo-One55-SLX-29-20.jpg)