De wereldbeker mountainbike van het Origine Racing Division – mooie spullen uit Frankrijk

Het Franse merk Origine heeft onder de naam Origine Racing Division een team rondrijden in de wereldbekerwedstrijden. De vier rijders worden nauw betrokken bij de ontwikkeling van de mountainbike: de Origine Théorème FS. In dit artikel nemen we zowel het team, als natuurlijk de bike eens nader onder de loep.

Théorème FS frame

De basis van de mountainbike wordt door Origine zelf ontwikkeld. De meest opvallende eigenschap is de achterdemper vlak boven het bracket. Daarover is goed nagedacht zegt Origine: “Er was een systeem nodig dat tegelijkertijd lichtgewicht was en efficiënt was zowel bij het trappen als in ruwe secties, en een scherpe besturing garandeerde. Het antwoord is duidelijk: een Flex Pivot systeem, met andere woorden, een vervormbaar parallellogram, waarbij het achterste draaipunt stevigheid vindt door de vervorming van de zitbuizen.”

Daarmee komt het zwaartepunt ook iets meer naar beneden, in vergelijking met een achterdemper ter hoogte van de bovenbuis. Dat komt de controle van de mountainbike ten goede. De frames van Origine worden in Noord-Frankrijk gespoten en geassembleerd. Dat geldt ook voor de Origine-bikes die jij gewoon in de winkel kunt kopen. Check het artikel van Racefietsblog maar eens, waarin collega’s Coen en Björn op bezoek waren.

Het Théorème FS frame heeft een zitbuishoek van 75,3 graden en een balhoofdhoek van 66,9. In maat M is de wielbasis 1162 mm. Daarmee is de Origine best progressief, zoals de meeste hedendaagse frames. Het gewicht van de fabrieksmodellen komt uit op 10,39 kilo (topmodel), die met SRAM XX weer een opvallend gunstige prijs heeft van € 8.246,-. Wat de teamfiets weegt (en kost), is niet duidelijk. Dat komt onder andere omdat je de TRP-groep niet kunt selecteren in de online configurator.

De dempers zijn van het merk Suntour, wat je vaker in goedkopere mountainbikes terugvindt. Daardoor word je misschien misleid, want ze maken ook zeker wel topmodellen. In deze Théorème vind je een Suntour Axon 34 TACT voorvork van 120 mm. De achterdemper is een Suntour EDGE TR – RLR 165×45. Die kunnen beiden in twee posities worden gelockt, met een bedrade remote.

TRP-groep

Even als de opvallende gele lak van het frame, is ook de goudkleurige TRP-groep een blinkende verschijning. De TRP Evo 12 groep is volledig mechanisch en 12 speed. De cassette is 10-52 en de remschijven hebben een diameter van 180 mm. De remmen uit deze groep hebben twee zuigers. Dat het team Frans is, merk je onder andere aan het rubber. De pedalen zijn van Look (X-Track Race Carbon Ti) en de banden zijn van Michelin (Jet XCR Prototype 29×2.35), maar die laatste liggen om een Amerikaanse wielset van Enve (M5 Pro).

De verdere afmontage is een combinatie van Prologo en Enve. De stuurpen is door Origine zelf ontwikkeld en heeft een drop van 15%, waardoor de cockpit een echte racehouding uitlokt. Tot slot de dropper: een Vertical Helium met een travel van 90 mm. Alle kleding en accessoires van het team worden verzorgd door Ekoï, eveneens Frans en samen met Origine de hoofdsponsor van de ploeg.

Het team

De vier renners staan onder leiding van Mathieu Durand en Maxime Marotte. Deze heren werken al ruim 15 jaar samen en toen eind vorig jaar de puzzelstukjes samenvielen, besloten ze in opdracht van Origine een nieuw team op poten te zetten. Maxime is zelf jarenlang prof-mountainbiker geweest en Mathieu was zijn manager. Voor Maxime werd het tijd voor een nieuwe stap en hij besloot zijn kennis en ervaring over te willen brengen op de jonge garde.

Ze stellen een team samen dat bestaat uit o.a. Martina Berta. Zij is Italiaans XCO Kampioen in 2023 en 2024 en staat regelmatig op het podium in wereldbekerwedstrijden. Ook Mathis Azzaro is een nationaal kampioen. De Fransman pakte het rood-wit-blauw in de XCC en pakte podium plaatsen in Mont Saint Anne, Val di Sole en Roc d’Azur. Onlangs mocht hij daar nog een wereldbeker podium in Val di Sole aan toevoegen. Van ongeveer dezelfde leeftijd zijn ook Knut Rohme uit Noorwegen en Ronja Eibl uit Duitsland.

Onderstaande video geeft een tof kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van de teamfiets.

Meer bij Origine.