Het is zeker niet goedkoop, maar de producten van Enve zijn wel erg mooi als je mij vraagt. Dat kan je ook zeggen van de nieuwste generatie M6 wielen van het Amerikaanse merk. In de M-series vallen alle wielsets voor het mountainbiken, waarbij het getal achter de ‘M’ specifiek aangeeft voor welke discipline de wielen zijn. Deze M6 zijn geschikt voor allround XC, Downcountry, Trail en kan ook in de lichtere E-MTB’s worden gemonteerd. Enve zelf noemt het een ‘any-trail’ wielset waarbij je op zoek bent naar een lichte en betrouwbare wielset voor de lange ritten.
29 inch of Mullet en Innerdrive hub
De serie MTB-wielen bestaat uit de M5 Pro voor XC wedstrijdrijders, deze M6 wielset, de M8 voor Enduro en de M9 Pro voor Downhill. De M8 en M9 Pro zijn ook geschikt voor de E-MTB. Bij de Enve M6 wielen kan je zelf je wielset samenstellen want voor en achter worden apart op de site aangeboden. Het voorwiel is 29 inch, en bij het achterwiel heb je keuze uit 29 inch of 27,5 als je een mullet setup rijdt. Daarnaast heb je nog de keuze uit een Boost of Superboost achternaaf, dus 148 mm of 157 mm inbouwbreedte. En als laatste kan je uiteraard nog kiezen uit XD of Microspline body zodat je cassette erop past.
De wielen zijn gebouwd rondom hun eigen Enve Innerdrive naven. Deze hebben een oversized ratchet systeem en automatische ‘preload adjust’. Dit is een golvende ring tussen het lager en de body die ervoor zorgt dat er geen speling ontstaat. De oversized ratchet van 42 mm en de golvende preload ring zullen de levensduur van de lagers en de naven verlengen, volgens Enve. Het ratchet systeem zit vast in de naaf en de body wordt er opgeklikt om kwijtraken van losse onderdelen zoals veertjes te voorkomen.
Specifieke voor- en achtervelg
Voor de M6 wielset maakt Enve onderscheid tussen het voor- en achterwiel om de rij-eigenschappen te optimaliseren. Het voorwiel is gebouwd met een velg met een interne breedte van 32 mm, en bij het achterwiel is deze interne breedte 29 mm. Ook zit er verschil in de carbon lay-up van beide wielen. Zo is het velg van het voorwiel breder, maar wel lichter dan de achtervelg. Deze is 430 gram, ten opzichte van de 445 gram van het achterwiel.
De bredere en lichtere velg van het voorwiel met zorgen voor meer tractie en stabiliteit van de band op de velg. Het hogere gewicht van de achtervelg heeft te maken met een stevigere carbon lay-up en bredere hookless velgrand. Het achterwiel krijgt bij het mountainbiken meer klappen te verduren vandaar dat Enve kiest voor een sterker achterwiel. Daarbij is ook de hookless velgrand 0.5 mm breder dan bij het voorwiel, wat de kans op stootlek moet verkleinen.
De wielen hebben CX Ray straight-pull spaken, die met externe nippels worden bevestigd. De hoogte van de velg is zowel voor als achter 21 mm en ook beide velgen hebben 28 spaakgaten. De remschrijf wordt met centerlock op de naaf gemonteerd. Zoals gezegd zijn de handgemaakte carbon producten van Enve niet voor ieders portemonnee. Een Enve voorwiel kost $ 1.035,- en het achterwiel kost $ 1.265,-. Daarbij maakt het overigens niet uit of je een 29 inch of 27,5 inch achterwiel bestelt. Een wielset kost dus $ 2300,-. Dat is dan wel inclusief een setje tubeless ventielen, velglint en twee reservespaken en nippels.
via Enve