De Schwalbe Albert en Schredda banden met radiaal-karkas voor meer grip en comfort

Tijdens de testdag van de Schwalbe Rick XC, mocht ik er stiekem al een afdaling in het bikepark mee rijden. De nieuwe Schwalbe Albert band. Eerst rijden, en dan pas werd me door de product developer verteld wat er zo bijzonder aan was. Nu kan je een ‘run’ van slechts 30 seconden geen review noemen, maar het viel wel meteen op hoeveel grip en comfort de band heeft. En dan vooral op dikke boomwortels en rotspartijen. Schwalbe heeft met de nieuwe radiaal-techniek naar eigen zeggen een revolutionaire ontwikkeling. Of dit een nieuwe standaard gaat worden voor de downhill en e-MTB zal de toekomst moeten uitwijzen.

Karkas met radiaal gevouwen lagen voor flexibiliteit

De revolutionaire truc bij de nieuwe Albert en Schredda banden zit in de verschillende karkas-lagen die radiaal over elkaar heen zijn gevouwen. Bij reguliere banden worden de lagen van het karkas onder een hoek van 45 graden over elkaar gevouwen. Overigens zijn de karkaslagen niet helemaal radiaal over elkaar gelegd, zoals bij een autoband. De lagen hebben een grotere hoek dan de gebruikelijke 45 graden, waardoor er minder overlap ontstaat tussen de karkaslagen. Het voordeel van deze nieuwe opbouw is dat er minder spanning tussen de karkaslagen zit. Hierdoor is de flexibiliteit van het karkas hoger, en kan hij zich makkelijker naar de ondergrond vormen.

Volgens Schwalbe wordt het contactoppervlak 30% hoger ten opzichte van een regulier karkas, bij een vergelijkbare bandenspanning. De band zal meer vervormen over het obstakel en op de foto kan je ook zien dat de steen helemaal ‘wegvalt’ in de band. De band vouwt helemaal rondom de steen en heeft aan de voorkant en achterkant nog steeds contact met de ondergrond. Als je de bandenspanning met de helft verhoogd ten opzichte van een regulier karkas is er nog steeds 15% meer contactoppervlak. Dit houdt in dat je met een hogere bandenspanning kan rijden, en ook meer grip en comfort hebt dan je gewend bent. De flexibiliteit biedt daarnaast comfort. Op de oneffen ondergrond hou je zo ook meer grip op en over obstakels.

De Schwalbe Albert

Comfort, grip en snelheid voor de Albert

Die flexibiliteit, grip en comfort is natuurlijk wat je graag wil als rijder. Dit zorgt in dit geval ook wel voor meer rolweerstand. Nu is het, zeker bij downhill, altijd zoeken naar de sweetspot van je bandenspanning voor de ideale combinatie van rolweerstand, grip en comfort. En dat blijkt goed te lukken met de nieuwe Albert band, want inmiddels staat de teller op 14 World Cup overwinningen. Amaury Pierron won bijvoorbeeld in Les Gets met een voorsprong van 4,8 seconden en in Val di Sole was hij zelfs 6,4 seconden sneller dan de concurrentie.

De Albert band is de radiaalband voor downhill en de Schredda is de nieuwe band waarmee e-MTB’s vooral op technische en steile trails goed uit de voeten kunnen. De Albert heeft een profiel dat bij de voor- en achterband gelijk is. Deze is deels overgenomen van de Tacky Chan band van Schwalbe. De noppen op de schouder van de band zijn identiek, maar staan dichter bij de noppen op het middelste gedeelte van het profiel. Het profiel van de band loopt rond en hij is verkrijgbaar met een soft of een ultra soft compound. Hij is tubeless ready en is er voor de 29er en de 27,5 inch wielen. Dus ook met een Mullet setup kan je deze banden rijden. Qua breedte is er een 2.5 en 2.6 inch uitvoering en uiteraard is de band geschikt voor een tubeless setup. Hij is verkrijgbaar vanaf € 73,90.

De voorband van de Schredda

Hoge noppen en veel grip voor de Schredda

De Schredda heeft dezelfde opbouw qua karkas, maar een profiel dat op een motorcross band lijkt. De voorband en achterband van de Schredda verschillen van elkaar qua profiel. De voorband heeft de hoogste noppen die Schwalbe ooit heeft gemaakt voor een mountainbike band. De noppen op de schouder zijn een centimeter hoog en de noppen op het midden van het profiel zijn 8 mm. De noppen zijn verstevigd, zodat ze niet afbreken als je veel tractie nodig hebt op de steile klimmen. Door de hoogte van de noppen onstaat er volgens Schwalbe een ‘schep-effect’ waardoor er veel tractie is bij het remmen en optrekken. De band is volgens Schwalbe geschikt voor technische trails en downhills met je e-MTB. Hij kost € 79,90, is 2.5 inch breed en gemaakt met het Ultra Soft compound.. Ook deze band is tubeless ready en geschikt voor 29 inch. De achterband is ook verkrijgbaar in een 27,5 inch uitvoering voor de Mullet rijders.

De achterband van de Schredda; lager maar meer noppen

Zoals ik in de inleiding al schreef, heb ik heel kort met de Albert gereden maar was ik verrast door de hoeveelheid grip de band heeft. Daarbij voelt hij ook heel zacht aan en merk je goed dat de band zich vormt naar de obstakels die je in een downhill tegenkomt. En met de overwinningen van o.a. Pierron wordt dat nog maar eens onderstreept.

Een ‘heatmap’ van flexibiliteit van een radiaal karkas (links) ten opzichte van een regulier karkas (rechts)

via Schwalbe