De nieuwe Trek Fuel en Fuel+ met aanpasbare geometrie

Voor de trail liefhebbers heeft Trek de gehele lijn van de Fuel en Fuel+ mountainbikes flink onder handen genomen. En dat resulteert in maar liefst zes nieuwe modellen van de Fuel en de Fuel+. Voor de Fuel trail mountainbike komt dat neer op 26 uitvoeringen en twee framesets. Van de aluminium Trek Fuel EX5 met aluminium frame tot de carbon Trek Fuel LX met 170 mm veerweg voor het ruige werk.

Fuel EX, MX of LX?

De nieuwe Trek Fuel is de zevende generatie van deze mountainbike. In de basis gaat het daarbij om twee frames. De Fuel is er namelijk met een aluminium frame en een carbon frame. Als je gekozen hebt uit het frame-materiaal, heb je de keuze uit de EX, MX of LX. Daarbij zit het verschil in de veerweg. De EX komt met dempers die een veerweg hebben van 145 mm achter en 150 mm voor. De MX is de Fuel met 150/160 mm veerweg in combinatie met een mullet wielset. De LX is de long-travel bike met 160/170 mm veerweg en neigt daarmee al meer richting enduro.

Aanpasbare geometrie

Het nieuwe frame van de Fuel heeft veel mogelijkheden om de geometrie aan te passen. De keuze voor een voorvork met meer travel, zoals bij de LX, heeft invloed op de geometrie en dus ook het rijgedrag van de mountainbike. Door verschillende opties voor de montage van de demper en verwisselbare rocker links, heeft elke afmontage zijn specifieke eigenschappen zonder ergens water bij de wijn te hoeven doen. De achterdemper kan bijvoorbeeld op drie verschillende standen worden gemonteerd, waardoor een langere demper geen invloed hoeft te hebben op de hoogte van het bottom bracket.

Daarnaast heeft het frame meer ruimte in de onderbuis. Onder de bidonhouder is er meer ruimte in de holle onderbuis om reservemateriaal mee te nemen. Het vernieuwde frame is daarnaast ook geschikt voor 200 mm dropperposts (vanaf maat M), en er is meer ruimte voor een frametas. De zevende generatie Trek Fuel is verkrijgbaar vanaf € 2.499,-. Dat is de Aluminium EX-uitvoering. Het topmodel is de carbon Fuel LX en deze kost € 8.699,-.

De elektrische Fuel+ MTB

Niet alleen de Fuel is vernieuwd maar Trek lanceert meteen ook de Fuel+ E-MTB. Hierbij gaat het om de tweede generatie en is de Fuel+ de opvolger van de Fuel EXe. Om het lekker overzichtelijk te houden zijn de specificaties van de EX, MX en LX qua veerweg en wiel-setup hetzelfde. Ook de mogelijkheden voor het aanpassen van de geometrie zijn gelijk. Maar dan in een frame dat is uitgerust met een TQ-motor voor extra ondersteuning.

Alle uitvoeringen van de Fuel+ komen met de TQ-HPR 60 motor en TQ 580 Wh-accu. Dit biedt een ondersteuning van 300 watt met een piekvermogen van 350 watt. De Fuel+ is verkrijgbaar vanaf € 4.999,- voor de EX5-uitvoering met aluminium frame. Het topmodel voor deze E-MTB is de Trek Fuel+ 9.9 en deze kost € 11.699,-.

Project One

Zowel de nieuwe Fuel als Fuel+ zijn vanaf nu ook beschikbaar voor het custom Project One programma van Trek. Hierbij gaat het wel om aluminium Fuel 9, en de 9.8 en 9.8 uitvoeringen van de carbon Fuel en Fuel+. Maar als ik eerlijk ben vind ik de ‘reguliere’ designs van Trek ook al erg gaaf, waarbij de gifgroene wat mij betreft lekker opvalt.

Alle modellen, uitvoeringen en prijzen staan op de website van Trek.

Trek Fuel
Trek Fuel+
Trek Fuel
Trek Fuel+