Het gerucht was er al een tijdje dat Pinarello bezig is met het ontwikkelen van een mountainbike. Dat gerucht werd nog hardnekkiger toen Pidcock en Ferrand-Prévot werden gespot op een beplakt frame waarmee ze ook beiden al wisten te winnen. In de week voor het wereldbeker weekend van Nove Mesto is hij er; de Pinarello Dogma XC! En zoals Pinarello het zelf zegt: We are back!
XC fully voor Ineos
Met de Olympisch kampioen en de wereldkampioene in de gelederen van de World-Tour ploeg van Ineos Grenadiers kon het natuurlijk niet uitblijven dat deze Pinarello mountainbike eraan zat te komen. Samen met Pidcock en Ferrand-Prévot zijn de ingenieurs van Pinarello aan de slag gegaan met de Dogma XC als uitkomst. Het full suspension frame is overigens nog in ontwikkeling want de testen zullen de rest van het seizoen ’23 nog worden voortgezet. De ontwikkeling van het frame zoals hij nu is gepresenteerd, is begonnen met analyses van de data en feedback van Pidcock in de afgelopen twee jaar.
De uitkomst is een frame met een heel stijve achterbrug en bottom bracket, voor een reactieve en direct sturende fiets. Dit zie je terug in de bijzondere vorm van het bottom bracket, waar een extra driehoek in het frame zit. Hierdoor kan er gebruik worden gemaakt van oversized lagers en een hoger pivot point van de achterbrug, wat ten goede komt aan de stijfheid en reactiviteit van de achterbrug.
In de achterbrug van de Dogma XC wordt gebruik gemaakt van de flex stays. Deze ken je wellicht van de racefietsen van Pinarello en zorgen voor flex, zonder dat het te koste gaat van de stijfheid en het lichte gewicht. De achterbrug is asymmetrisch vormgegeven, waarbij de linkerkant een stevigere constructie heeft om te zorgen voor een betere balans. Volgens Pinarello heeft dit als gevolg dat de kracht van de renner directer wordt overgebracht en er meer snelheid en tractie is.
Het punt waar de achterdemper onder de bovenbuis wordt gemonteerd is flexibel. Daarmee kunnen ze switchen tussen verschillende dempers wat betreft travel. Op deze manier kunnen ze de fiets optimaal prepareren voor elk parcours. Hij kan worden opgebouwd met een 100 mm voorvork en 190 x 45 mm demper, of een 120 mm voorvork in combinatie met een 210 x 50 mm demper voor het ruigere werk.
Nog niet uitontwikkeld
De fiets ziet er al uit als een complete fiets. Zowel Pidcock als Ferrand-Prévot zijn al erg te spreken over de Dogma XC, maar Pinarello gebruikt seizoen 2023 om het frame nog verder te ontwikkelen waarbij de focus ligt op de Olympische Spelen van 2024. Het design van de fiets van Pidcock vind ik heel gaaf met het wit met gouden frame. Daarbij is hij opgebouwd met wielen van Princeton, een Shimano XTR groepset in combinatie met een SRM powermeter en een full carbon cockpit van Pinarello’s Most. Wat me opvalt is dat er op de foto een Dura Ace remklauw is te zien. Het doek is dan wel van het frame, maar ze zijn nog dus nog niet bij hun ultieme eindproduct.
Via Pinarello en verdeler Carbonbike