Doen ze goed bij Merida met niet één, maar twéé nieuwe mountainbikes. Of beter gezegd zijn het twee oude bekenden die een flinke update hebben gehad. Merida heeft het frame van de One-Forty en One-Sixty mountainbikes aangepakt. Progressieve geometrie, langere veerweg en een rider-specific fit. De One-Forty zal in Nederland te koop zijn via de Merida dealers, waar de One-Sixty op verzoek leverbaar is.
Rider Specific fit uitgelegd
Bij de nieuwe modellen maken ze nu gebruik van hun rider specific fit. Dat geldt voor de One-Forty en dus ook de One-Sixty. Het frame heeft een progressieve geometrie met een steile zitbuis en de balhoofdhoek slack, zoals we dat tegenwoordig veel zien. Uiteraard zit er hier wel verschil tussen beide modellen, maar dat komt verderop in dit artikel.
Bij de rider specific fit wordt de reach van de fiets als uitgangspunt gebruikt. De maatvoering wordt dan ook in andere termen weergegeven dan je gewend bent. Dit gaat namelijk van Xshort voor het kleinste model, via Short, Mid, Long tot Xlong voor het grootste frame. En daarmee zeggen ze ook precies wat er met het frame gebeurd.
De wielbasis en de reach worden langer, terwijl het frame in hoogte maar minimaal veranderd. Een langere wielbasis en reach maakt een fiets stabieler, terwijl een korte wielbasis juist zorgt voor een meer wendbare fiets. Op deze manier proberen ze duidelijk te maken welke maat je moet kiezen en wat die keuze doet met de rijstijl van de fiets. Iets wat je bij veel meer merken ziet is dat als je de maattabel bekijkt, je met je lichaamslengte volgens de tabellen moet passen op twee en soms wel drie verschillende maten. De vraag blijft dan wat is dan het verschil als ik voor een M of een L kies.
Bij Merida hebben ze daar nu iets meer duidelijkheid aan meegegeven. Met mijn lengte moet ik bij Merida passen op een fiets in de maat Short, Mid of Long. Mijn persoonlijke voorkeur is een stabiele fiets, waardoor de Long het beste bij mij past. Als ik graag een iets meer wendbare fiets wil kan ik dan kiezen voor de Short en de gulden middenweg zal voor mij het Mid frame zijn. Klinkt logisch wat mij betreft en ik vind het slim gedaan van Merida omdat dit iets meer duidelijkheid geeft.
De Merida One-Sixty enduro MTB
De One-Sixty is de meest extreme van deze twee modellen en is de Enduro bike in Merida’s assortiment. Het frame is verkrijgbaar in aluminium en carbon uitvoeringen waarvan de geometrie gelijk is. De hoek van het balhoofd is zoals gezegd slack met 64 graden en de zadelbuis is met een hoek van 79 graden steiler geworden.
Ten opzichte van zijn voorganger hebben ze een pivot-point in het frame weggelaten waardoor hij lichter is en makkelijk is in het onderhoud. De voorvork heeft 170 mm travel, en bij een 29er setup is de veerweg achter 162 mm. Kies je voor de Mullet setup meteen 27,5″ achterwiel wordt de veerweg achter 171 mm. Bij de achterdemper zit een flip chip, waarmee je de rij eigenschappen in combinatie met de wielmaat kan aanpassen zonder dat de geometrie wordt gewijzigd.
De carbon modellen wordt opgebouwd met een Merida Team TR dropper post met 230 mm travel. Alle kabels lopen mooi door het frame en vanaf het stuur gaan deze bij het balhoofd het frame in. Bij de carbon frames is er onder het bracket ruimte voor reservemateriaal. Onder het zadel vind je een multitooltje en bij de achteras zit er standaard een inbus-tooltje om deze los te kunnen draaien. Voor de Nederlandse routes is misschien wat veel van het goede en de One-Sixty zal niet standaard in het assortiment van de plaatselijke fietsenwinkel zitten. Maar zoals gezegd is hij op verzoek wel te koop, voor de liefhebbers die graag het bikepark onveilig maken of lekker naar de Alpen of Dolomieten gaat.
De Merida One-Forty MTB
Net als de One-Sixty is de geometrie van de One-Forty ook een stuk progressiever geworden. Bij de One-Forty zie je dat terug in een balhoofdhoek van 65 graden en een zitbuis van 80 graden. Ook bij deze One-Forty is er de mogelijkheid voor een Mullet setup en kan je de flip chip omzetten om de geometrie te behouden.
Bij een setup als 29er is er 150 mm veerweg aan de voorkant en 143 mm veerweg aan de achterkant. De dropper post van Merida heeft ook in de carbon versies van deze mountainbike 230 mm travel en de kabels gaan op dezelfde manier bij het balhoofd het frame in. Op de Expert eTRII stuurpen van Merida die is gebruikt, kan je mounts voor bijvoorbeeld je navigatie, lampje of GoPro monteren. De twee grootste frame maten komen met een stuur met 30 mm rise, ten opzichte van een stuur met 15 mm rise voor de kleinere frames. Het balhoofd van de One-Forty is relatief laag, om het frame lekker wendbaar te laten sturen en met de verschillende sturen en optionele spacers kan je dit aanpassen naar eigen houding en wens.
Aluminium en carbon frames voor de One-Forty
De Merida One-Forty is verkrijgbaar vanaf € 3.199,-. Dat is de aluminium uitvoering met een Marzocchi Z2 voorvork en RockShox Deluxe Select+ demper. Hij is verder opgebouwd met Shimano Deore remmen en derailleur en heeft een gewicht van zo’n 16,5 kg.
De topper in de Merida One-Forty range is de 10K en deze kost € 11.699,-. Deze gave kameleon groene mountainbike met carbon frame is opgebouwd met Sram XO1 Eagle AXS aandrijflijn en Shimano XTR remmen. De wielset is een set Reynolds Blacklabel 329 trail. De dempers komen van Fox met een Float Factory 36 voorvork en Float DPS Factory demper. De modellen zijn er overigens in verschillende kleurstellingen. Hieronder zie je een overzicht van de verschillende modellen.
Meer info via Merida