Vanaf het eerste model van de Ninety-Six is het een mountainbike die echt gemaakt is om wedstrijden te winnen. In 2008 reed José Hermida er al mee rond in de Cape Epic, al was dat nog in de tijd van de 26” wielen. We zijn inmiddels wat jaren en ontwikkelingen verder, en Merida gaat met de Ninety-Six helemaal mee met de tijd. Ten opzichte van 2008 is er één ding ongewijzigd en dat is het feit dat het nog steeds een mountainbike is om wedstrijden mee te kunnen winnen!
High-end dempers met Kashima coating
Dat alleen het beste goed genoeg is voor deze mountainbike wordt snel duidelijk als je de lijst met specificaties erbij pakt. Zo is er de Fox Factory Float 32 SC 100 mm voorvork met Kashima coating. Dit is de lichtste XC vork van Fox. Deze Step-Cast (SC) vork is 10 mm smaller dan andere Float 32 voorvorken. Aan de bovenkant van de vork is er nog steeds voldoende ruimte voor de 2,25 inch banden. Bij het uiteinde van de vork hebben ze ook ruimte gelaten zodat de remschijf en de spaken niet tegen de vorkpoten komen.
Om nog meer gewicht te besparen hebben ze het bovenste deel van de binnenste vorkpoten ingekort. Dit zie je niet terug, want dit is het deel dat in de buitenste vorkpoten zit. Maar door het inkorten, en dus weglaten van materiaal, hebben ze weer wat extra gewicht weten te besparen. Wat je wel terugziet op de binnenste vorkpoten is de Kashima coating. Hierbij worden de vorkpoten geanodiseerd en ontstaat er een harde goudkleurige coating die ervoor moet zorgen dat de vork nog soepeler veert. Daarnaast biedt deze coating ook extra bescherming en moet het de levensduur van de vork verlengen.
Deze Kashima coating zien we trouwens ook bij de Fox Transfer dropper-post en op de Fox Factory Float demper. Bij Fox hebben alle ‘Factory’ dempers een Kashima coating. Op de Ninety-Six 9000 RC zit de Float DPS demper, met remote. Opvallend is dat deze Twistloc van RockShox is en daarmee de beide Fox dempers aanstuurt. Zowel voor als achter is er 100 mm veerweg. Voor de aansturing van de dropper-post is er gekozen voor een remote van Shimano. Deze dropper heeft een travel van 150 mm.
Vernieuwde geometrie
Zoals ik al eerder schreef gaat Merida met de vernieuwde Ninety-Six mee met de laatste ontwikkelingen. De balhoofdhoek is met 68,5 graden wat minder agressief, terwijl dat bij de hoek van de zitbuis juist wel het geval is. Deze is namelijk 76,5 graden voor maat M. Bij maat L en XL is dit 76 graden. Daarmee krijgt het frame een grotere wielbasis ten opzichte van zijn voorganger en dat zorgt voor stabiliteit en controle in de afdalingen. En dat terwijl je in de beklimmingen juist beter kracht kan leveren door de meer agressieve houding dankzij de grotere hoek van de zitbuis. Tenminste, dat is zoals het door Merida bedoelt is.
Het frame is op meer vlakken vernieuwd. Zo is er, weliswaar met behulp van een adapter, ruimte voor twee bidonhouders. Deze adapter zit laag in het frame gemonteerd en plaatst de bidonhouder voor de knik in de zitbuis. Dit heeft een bijkomend voordeel dat er een langere zadelpen kan worden gemonteerd, omdat er geen nokjes voor de bidonhouder in de weg zitten. Onder de bovenbuis vind je de Trail Mount. Met deze mount kan je makkelijk reservemateriaal zoals een binnenband meenemen.
XC of Downcountry
Deze Ninety-Six RC 9000 is afgemonteerd met een Shimano XTR aandrijflijn. Deze wordt dan wel aangedreven door een RaceFace Next carbon crank met een 34 tands kettingblad. De ketting wordt op z’n plek gehouden met Merida’s eigen chain guide. De wielen zijn een set full carbon XCR 1501’s van DT Swiss. De velgen hebben een interne breedte van 30 mm en dat is gelijk aan de hoogte van deze velg. De Maxxis Recon Race banden die erop liggen zijn lekker voor droge en snelle parcoursen.
Met de geometrie heeft Merida deze Ninety-Six RC al een beetje ruimte gegeven om meer richting downcountry te gaan. En dat doen ze ook met de Ninety-Six modellen, zonder de RC dus. Deze modellen hebben hetzelfde frame, maar zijn uitgerust met een voorvork die 120 mm veerweg biedt. Daarmee verandert ook de hoek van het balhoofd en de zitbuis, waardoor je een iets minder agressieve fiets krijgt. De balhoofdhoek wordt dan 67 graden en de hoek van de zitbuis wordt 75 graden. Om hem nog wat extra comfort en grip te geven worden hier er 2,3 inch banden gemonteerd.
Specificaties en prijzen
De Ninety-Six is in Nederland verkrijgbaar in vier uitvoeringen en dat begint bij € 4999,-. Deze Ninety-Six RC 9000 die je op de foto’s ziet heeft een prijskaartje van € 8499,-. Nu zei ik al in het begin dat deze fiets weinig te wensen over liet en is gemaakt om races te kunnen winnen. Maar het kan nog gekker, want de duurste uitvoering van de Ninety-Six RC is de 10K die € 11849,- kost. Het absolute topmodel met SRAM Eagle AXS en een powermeter.
Via Merida